Vleesvervangers niet altijd gezond

Supermarkten verkopen steeds meer vleesvervangers, zoals vegetarische burgers en vegetarische kip. Je bent dan al snel genegen een denkfout te maken: vegetarisch? Dat is goed voor het milieu! Dat kan wel zo zijn. Maar helaas blijkt vegetarisch niet altijd goed voor je lijf te zijn….

Volgens RTL Nieuws bevatten veel vleesvervangers te veel verzadigde vetten, zout en suiker. "Een gezonde vleesvervanger mag geen toegevoegde suikers bevatten en niet te veel zout of verzadigde vetten", zegt Jasper de Vries van het Voedingscentrum op RTL Nieuws. Maar in veel gevallen is dat dus wel zo, voegt de nieuwsdienst van RTL daar aan toe.

Teveel zout

De Vries struikelt met name over het zoutgehalte van veel vleesvervangers. RTL ontdekte dat veel vegetarische vleesvervangers veel te veel zout bevatten, met name hamburgers, rookworsten, wolreepjes gekruid, en slavinken. "Je mag in voedsel een hoop zout stoppen en dat doen producenten vaak ook, omdat het een gemakkelijke manier is om de smaak op te peppen”, zegt hoogleraar voedingsleer Martijn Katan van de VU Amsterdam op RTL Nieuws. 
 
Teveel zout verhoogt de bloeddruk en verhoogt bovendien het risico op hart- en vaatziekten en nierziekten. De vegetarische burger is anders gezegd niet goed voor het hart. De Vries van het voedingscentrum vindt dat suiker en zout überhaupt niet thuis horen in vleesvervangers.

 

Verzadigde vetten

Ook bevatten de vleesvervangers vaak teveel verzadigde vetten. De kroon spannen hamburgers, Slavinkjes, en rookworst. 
 
Vleesvervangers moeten bepaalde stoffen bevatten die je nodig hebt, als je geen vlees eet. De Vries noemt onder meer ijzer, eiwitten, B12 en B1. "Dat zijn bouwstoffen die niet in plantaardige stoffen zitten, maar apart moeten worden toegevoegd”, aldus De Vries. Helaas staan niet alle fabrikanten daarbij stil en voegen die stoffen niet of onvoldoende toe aan de vleesvervangers.
 
Niet alle fabrikanten voegen die stoffen toe aan hun vleesvervangers. Doen ze dat wel, dan nog is het niet altijd de juiste hoeveelheid.
 
 
 

Reacties (7)

  • afbeelding van Rob Broug
    Rob Broug ( )

    Welke vleesvervangers zijn wel akkoord, kunt u merken noemen?? Dank alvast voor uw reactie!, Groet, Rob Broug

    jan 22, 2020
  • afbeelding van Pjotr Kyrillitsch
    Pjotr Kyrillitsch ( )

    Het is mij al vaker opgevallen, dat meldingen en artikelen in "hartpatiënten" veeleer bijdragen aan verwarring en onzekerheid dan aan transparantie en duidelijkheid. Ik verwijs naar de berichtgeving over cholesterol , geadviseerde cholesterolwaarden en statines.
    Het artikel over de "vleesvervangers" zet de traditie voort. Je zou verwachten dat het artikel in aanvulling op de waarschuwingen adviseert over "vleesvervangers" die wèl bijdragen aan hart-gezondheid; dit in aansluiting op het inmiddels bewezen gegeven dat vleesconsumptie in elk geval NIET bijdraagt aan een betere conditie van hart en bloedvaten. Naast tofu en soja moet er toch nog wel meer zijn? We kijken hoopvol en reikhalzend uit naar het volgende artikel.

    jan 22, 2020
  • afbeelding van Jac. Verhoeven
    Jac. Verhoeven ( )

    U noemt geen merken, dus is deze waarschuwing ongegrond. Het is beter om te verwijzen naar de ConsumentenGezondgids.

    jan 22, 2020
  • afbeelding van J. Van Gils
    J. Van Gils ( )

    Ik ben het met eerste commentaren eens....het heeft weinig zin om te benoemen wat niet goed is. Zet daar tegenover wat wel goed is, bijvoorbeeld een bepaald merk van vegetarische producten. Daar helpt u ons mee. Van dit....en meerdere artikelen....strooit u verwarring. Graag een toevoeging van wat wel goed is.
    Met vriendelijke groet.

    jan 22, 2020
  • afbeelding van ir. Ludo Segers
    ir. Ludo Segers ( )

    Als inspecteur bij de handhaving van de eerlijke voedingsinformatie in België, kan ik u alleen maar adviseren naast de handelsbenaming ook zeer goed de ingrediëntenlijst te bekijken. En al doende leer je, dat kan ik je garanderen. Plantaardig vet is daarbij beter dan dierlijk vet, behalve palmolie want dat is een aanslag geweest op het oerwoud. Gevolg spotgoedkoop want overproductie, maar voedingstechnisch even slecht in kwaliteit als verzadigd dierlijk vet. Wordt bij industriële bakwaren massaal ingezet als vervanging van boter. Doch boter heeft een aangename eigen smaak- en geuraroma. Palmolie smaakt naar niks en zuivere palomolie wordt bij kamertemperatuur een vast vet dat eigenlijk stinkt. Gevolg bij inzet van palmolie zal bijkomend naar bijkomende suiker en/of zout in combinatie enige artificiële geur, kleur en smaakstoffen gegrepen moeten worden om de smaak te corrigeren of te intensifiëren.

    De samenstelling aan suiker en oliën is uw voedingsproduct wordt bijkomend geïllustreerd aan de hand van de verplichte voedingswaarde declaratie. Koolhydraten waarvan : suikers
    vetten waarvan verzadigde vetten.

    Ook het zoutgehalte moet worden gedeclareerd in de voedingswaarde declaratie.

    jan 22, 2020
  • afbeelding van Roelex
    Roelex ( )

    Tevens zie ik dat het toegevoegde water niet wordt vermeld bij de ingrediënten. Is dit toegestaan?

    jan 24, 2020
  • afbeelding van Hartgenoten
    Hartgenoten

    Gezien de reacties lijkt het ons zinvol om áltijd op de lijst van ingrediënten te kijken van het product dat je wilt aanschaffen. Daaruit blijkt vanzelf of hetgeen je wilt kopen, wel zo gezond is. En dat blijkt maar al te vaak niet het geval.

     

    Wij zien het als onze taak  om brede voorlichting te geven. De uiteindelijke beslissing ligt bij iedereen zelf. 

     

    Anneliese Wijers-Barten

    St. Hartpatiënten Nederland

    jan 24, 2020

Geef een reactie

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
Voer de CAPTCHA in om aan te tonen dat dit geen geautomatiseerde actie is.