default-header
HomeNieuwsDe arts is te druk om de telefoon op te nemen

De arts is te druk om de telefoon op te nemen

woensdag 3 december 2008, door Hartpatiënten Nederland

Het zijn onzekere tijden. We maken ons zorgen om ons pensioen, de waarde van de eigen woning, de beleggingsresultaten en de ontwikkeling van de koopkracht volgend jaar.

Het zijn onzekere tijden. We maken ons zorgen om ons pensioen, de waarde van de eigen woning, de beleggingsresultaten en de ontwikkeling van de koopkracht volgend jaar.

Dat gaat niemand in de koude kleren zitten. Als je maar gezond bent, hoor ik u zeggen. Natuurlijk, daar draait het uiteindelijk om. Als het eens wat minder gaat met die gezondheid hebben we recht op een goede en toegankelijke gezondheidszorg. We leven in een welvaartsstaat. Nu blijkt uit een onlangs verschenen rapport van de Inspectie voor de Gezondheidszorg dat de telefonische bereikbaarheid van huisartsen overdag te wensen overlaat. Huisartsen hebben een jaar de tijd gekregen om hun bereikbaarheid te verbeteren

De Inspectie eist dat de telefoon sneller wordt opgenomen. Ook moet iedere praktijk een apart nummer voor spoedgevallen hebben, waar een telefoontje in een halve minuut wordt opgenomen. Ik vind het een goede zaak dat huisartsen hun telefonische bereikbaarheid onder de loep nemen. Inmiddels zijn zij hiermee ook gestart. Met behulp van een checklist van hun beroepsorganisatie, de Landelijke Huisartsen Vereniging, waarvan ik voorzitter ben, kunnen zij onderzoeken hoe bereikbaar hun praktijk is. Indien die bereikbaarheid niet voldoet aan de eisen, kunnen zij verbeteringen aanbrengen met behulp van een groot aantal tips en adviezen die bij de checklist zitten. Ook de jaarlijkse Huisartsbeurs, die morgen plaatsvindt, staat voor een belangrijk deel in het teken van die telefonische bereikbaarheid.

Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat daar waar verbeteringen noodzakelijk zijn, ze ook snel ingevoerd zullen worden. En daar zit een groot probleem. In de afgelopen jaren zijn de administratieve lasten in de huisartsenpraktijk enorm gestegen. Dat heeft gevolgen voor de werkdruk van iedereen die in een huisartspraktijk werkt.

Een doktersassistent(e), meestal degene die als eerste uw telefoontje beantwoordt, heeft hier in de huidige situatie domweg minder tijd voor. Het maakt dan echt niet uit of de telefoon van de laatste technische snufjes is voorzien. De minister van VWS heeft onlangs een groot onderzoek laten uitvoeren naar de toename van de administratieve lasten in de gezondheidszorg in de periode 2002-2006. Hoewel hij het rapport niet openbaar heeft gemaakt, is wel bekend dat in de huisartsenzorg de administratieve lasten met bijna 80 procent zijn toegenomen. Dat is schrikbarend. De tijd die dat vraagt, gaat ten koste van de patiëntenzorg. Een van de doelstellingen van het kabinet is een aanzienlijke vermindering van de administratieve lasten in dit land. Daar moet het nu eens echt werk van gaan maken.
Steven van Eijck, oud staatssecretaris van Financiën. (bron: http://www.ad.nl/). Door: Hartgenoten.nl

Geschreven door onze Gastredactie.