default-header
HomeNieuwsOns magazine is verjongd!

Ons magazine is verjongd!

Belangenbehartiging

zondag 14 april 2019, door Hartpatiënten Nederland

Het is je ongetwijfeld opgevallen: je vertrouwde magazine van Hartpatiënten Nederland ziet er opeens anders uit. De opmaak is anders, en het formaat van het blad is iets groter dan je gewend was. Dat vraagt om een toelichting. En daarvoor schoven we aan bij degene die gaat over de opmaak van het blad: Yvonne.

De 33-jarige Yvonne is al jaren verantwoordelijk voor de vormgeving van zowel het HartbrugMagazine als HartbrugReizen. Ze geniet van haar werk, vertelt ze. ‘Ik vind het heel leuk om te doen. Mijn werk als vormgeefster is mijn passie en mijn ding. De lezer heeft al kunnen merken dat ik in de vorige uitgaves al een aantal veranderingen heb aangebracht in de opmaak. Daardoor oogt het blad wat losser en minder strak en leest het makkelijker. Het regende complimenten! Bijvoorbeeld van mensen die met ons op vakantie gingen en in de bus de loftrompet staken over het blad. Echt leuk! Daar doe je het allemaal voor. Nu zet ik de aanpassingen in de opmaak en vormgeving door, zodat het blad nog leuker wordt om te lezen.’

‘Ik wilde dat het blad speelser overkomt, minder rigide en streng, zoals vroeger. Toen vielen alle teksten bijvoorbeeld binnen strakke lijnen, terwijl ik nu vaker de kaders doorbreek en de opmaak creatiever is. Ik stelde mezelf als opdracht het blad er sprankelender uit te laten zien. Ik hoop dat het gelukt is en dat de nieuwe ‘look’ mensen aanspreekt en blij stemt!’

Yvonne heeft het blad omgevormd tot een meer glossy ogend magazine, dat niet onderdoet voor andere leuke tijdschriften die populair zijn bij lezers. ‘Wat je tot nu toe zag, was dat veel tekst eigenlijk opgepropt zat in de pagina’s. Omdat het nieuwe formaat iets groter is dan het oude, is er meer ruimte, ademt het blad beter. Alles is in een nieuw jasje gestoken, en ook de indeling is anders. Maar de verandering raakt eigenlijk alleen de vormgeving. De inhoud blijft hetzelfde en is dus een vertrouwd baken voor de lezer. Alleen is het nu nog aantrekkelijker om de verhalen te lezen, hoop ik.’

Aanleiding om over te gaan naar een ander format was eigenlijk een centenkwestie. ‘We moesten bezuinigen op de kosten van de drukker. Maar we wilden niet aan kwaliteit inleveren en gingen brainstormen over hoe we én kosten kunnen besparen, én een nog leuker blad kunnen maken. Ik denk dat dit gelukt is. Het nieuwe blad is wat groter en robuuster als het oude magazine. Het is om precies te zijn één centimeter breder en twee centimeter hoger. Ook gebruiken we nu een andere papiersoort. Met de nieuwe opzet hebben we veel gewonnen: de indeling verandert, er is meer ruimte, het resultaat is mooier en het blad oogt professioneler. Maar nogmaals: alle rubrieken zijn en blijven hetzelfde. Daaraan verandert niets. Alles wordt alleen in een nieuw jasje gestoken.’

‘Het is wel even wennen, wellicht’, erkent Yvonne. ‘Het is immers weer iets nieuws. Maar met name financieel moeten we de tering naar de nering zetten. De tijd dat de bomen tot in de hemel groeiden, ligt al lang achter ons. Het aantal donateurs loopt terug, terwijl de kosten steeds verder de pan uit rijzen. Zoiets houd je niet onbeperkt vol. We streven ernaar om meer donateurs en dus ook meer donaties te krijgen. Maar daar kunnen we niet op blijven wachten. We moeten nu iets doen, en dat heeft uiteindelijk geresulteerd in de nieuwe vormgeving. Nogmaals: goedkoper én leuker. Bovendien heeft het blad nu een hogere attentiewaarde. Het valt eerder in het oog, anders gezegd. Het leest gemakkelijker en zo krijg je als lezer waar voor je geld.’

Een van de andere veranderingen is, dat bij alle donateurs nu zowel het HartbrugMagazine als HartbrugReizen op de vloermat of in de brievenbus valt. Tot nu toe waren het twee aparte bladen en dat betekende voor Hartpatiënten Nederland extra kosten voor zowel het drukwerk als de verzending. ‘Geld dat we liever gebruiken voor ons werk voor de patiënt’, weet Yvonne. ‘HartbrugReizen wordt voortaan meegehecht in HartbrugMagazine. Je kunt dat katern eruit halen. Deze zit namelijk met slechts één nietje vast. Als je het eruit haalt, kun je het apart bewaren of aan iemand anders geven.’

Dat laatste is best wel een goed idee. ‘Niet iedereen kreeg tot nu toe HartbrugReizen in huis’, legt Yvonne uit. ‘Misschien dat deze mensen nu denken: wat heb ik aan dat katern? Maar dan zou je het uit het blad kunnen halen en aan iemand anders geven die wel interesse in onze reizen heeft. Een van je kinderen, of je buren, een vriend, noem maar op.’

‘Bovendien staan in HartbrugReizen erg leuke en lezenswaardige verhalen over soms verre oorden, maar ook tips voor mensen die niet naar het buitenland gaan. En dat is aardig meegenomen, toch?’

Yvonne wenst mensen veel leesplezier toe, maar eerst wil ze dit nog even zeggen: ‘Wil je jouw mening geven over de nieuwe vormgeving, de nieuwe ‘outfit’ van ons blad, bel  dan gerust tijdens kantooruren (085 081 1000) of mail naar yvonne@hartpatienten.nl. Ik hoor het graag!’

voor meer artikelen over o.a HartbrugReizen klik hier


Geef een reactie