Motiveer je zelf

Wil je afvallen, je bloeddruk verbeteren of je cholesterol op het juiste peil brengen? Dan heb je waarschijnlijk een doelstelling, bijvoorbeeld dat je 10 kilo lichter wil zijn, of je legt jezelf beperkingen op, bijvoorbeeld dat je geen chocolade meer mag eten.
Het nadeel van deze doelstellingen is dat ze eigenlijk geen doel zijn. Een cijfer op de weegschaal is maar een cijfer, het gaat erom hoe je je dan voelt of wat je dan kan. En een doel formuleren als iets dat ‘niet meer mag’ levert je alleen maar een slecht gevoel op. 

 

Bedenk liever een doel waarvan je energie krijgt en dat je écht motiveert.

De beste motiverende doelen zijn doelen die positief zijn en waarvan de weg ernaar toe ook al plezier en voldoening geeft. Bijvoorbeeld: ik wil volgend jaar een wandelvakantie doen en als training probeer ik elk weekend een nieuwe wandeling uit. Of: ik wil afvallen en daarom kook ik elke week een nieuw slank recept. Of: ik wil stress verminderen en daarvoor ga ik dagelijks mediteren. Of: ik wil mijn bloeddruk verlagen en daarvoor ga ik bij elke lunch een lekkere salade eten. 
 
Positieve doelen zorgen ervoor dat je voldoening haalt uit het proces van de verandering. Dat je nieuwe dingen leert, jezelf uitdaagt én verrast en dat je steeds meer geniet van de gezonde dingen die je doet. Dat zijn de doelen die er echt toe doen!
 
Deze tip is afkomstig uit het boek: ‘Hart- en vaatziekten? Maak jezelf beter’ van Karine Hoenderdos en Hanno Pijl.

Geef een reactie

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
Voer de CAPTCHA in om aan te tonen dat dit geen geautomatiseerde actie is.