default-header

Medewerkster sportcentrum redt leven hartpatiënt

Home Forums Defibrillator Medewerkster sportcentrum redt leven hartpatiënt

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Berichten
  • #78636 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Daphne Balendonck, medewerkster van Il Fiore Healthcenters Herteheym in het Limburgse plaatsje Herten, wist door snel ingrijpen op dinsdag 24 april 2007 het leven van een gast te redden. Daphne is gecertificeerd voor het werken met een AED, een automatische externe defibrillator. Zo’n apparaat veroorzaakt een elektrische schok om een op hol geslagen hart weer in het goede ritme te krijgen.
    Op die dinsdag was een 59-jarige man uit Swalmen bezig met sporten op een roei-apparaat in Herteheym. Zijn naast hem gezeten vrouw zag haar man op een gegeven moment voorover zakken en een vreemd ademend geluid maken. Ze waarschuwde een collega dat de man onwel was geworden.
    De man werd van het roei-apparaat afgehaald en op de grond gelegd. Hij bleek geen polsslag meer te hebben, ook in de nekslagader werd niets meer gevoeld. Pijnprikkels hielpen niet, er was geen contact meer.

    ,,Ik zat toen aan de balie”, vertelt Daphne. ,,De vrouw haalde me. We renden naar boven. Toen ik zag wat er aan de hand was, rende ik vlug naar de balie terug, griste het AED-apparaat van de muur, en belde 112. Ik vertelde dat we bezig waren met reanimatie. Met die AED ben ik intussen naar boven gerend. Een collega was aan het reanimeren. Ik sloot de AED aan, die meldde: geen polsslag, en gaf aan dat er een schok moest komen. Het hart van de man was aan het fibrilleren. De schok kwam, en vrijwel meteen daarna kwam er ademhaling en was de pols terug”.
    ,,Niet veel later, ik schat een minuut of zeven, acht, kwam de ambulance. De broeders riepen dat we moesten doorgaan, maar wij zeiden dat meneer weer pols had. Daarop gaven zij toestemming met reanimeren te stoppen. De man begon inmiddels verbaasd om zich heen te kijken, en werd vervolgens de ambulance in geladen. Hij blijkt zich niets meer te kunnen herinneren. Hij weet nog dat hij op twee andere apparaten geoefend heeft, maar van de roeier weet hij niks af”.
    De man was volgens Daphne onder behandeling van een cardioloog en stond op een wachtlijst om gedotterd te worden. Op de fiets bij de cardioloog had hij ook al hartfladderen gekregen.
    Op dinsdag 1 mei werd de AED uitgelezen. ,,Je zag het moment van aansluiten en de schok”, gaat Daphne verder. ,,Vlak na die schok zag je eerst een streepje, geen hartslag dus. Maar dan opeens een piek omhoog, gevolgd door een hele mooie en geleidelijke hartslag. Volgens het ziekenhuis heeft de patiënt door ons snelle handelen slechts weinig zuurstofgebrek gehad”.
    Daphne is blij dat ze iemand tot leven heeft kunnen wekken. ,,Vorig jaar heb ik helaas op straat iemand vergeefs gereanimeerd”, herinnert ze zich. ,,Dat was een man van 65, die tijdens het fietsen onwel werd. Hij viel op straat, ik was er direct bij. Je ziet allemaal die omstanders, die wat kijken en niks doen. Zijn vrouw, helemaal in paniek. Ik ben begonnen met reanimeren, maar ik besefte na een tijd dat het eigenlijk geen zin meer had. Ik kreeg de man niet beademd, hoe ver ik zijn hoofd ook achterover trok. Ik durfde ook niet keihard te blazen, bang dat hij dan overgaf. Maar hoewel het reanimeren volgens mij geen zin meer had, bleef ik omwille van zijn vrouw doorgaan, tot de ambulances kwamen. Dat duurde heel lang, ze zaten vast in het verkeer en een moest van ver komen. Uiteindelijk hebben de broeders de man opgepakt en op de bank in zijn woonkamer gelegd – die mensen woonden toevallig net om de hoek. Daarna is de huisarts erbij gehaald. Geen leuke ervaring, dus. Daarom ben ik blij dat ik dit keer wel iemand heb kunnen redden”.
    Daphne heeft sindsdien overigens niets meer van de man gehoord. ,,Vaak schamen mensen zich, je bent immers erg intiem met hen geweest”, denkt Daphne. De man zelf heeft op dit moment geen behoefte aan een gesprek met de Hartbrug. Hij wil het gebeuren eerst verwerken.

    #82051 Reageer
    Melanie
    Deelnemer

    Nou dat is toch een mooi verhaal. Knap van die juffrouw hoor ik denk dat die man en zijn vrouw haar enorm dankbaar zullen zijn…….

    #82052 Reageer
    Sjarel
    Deelnemer

    Soms ook niet, zie verhalen over reanimatie onder ,,reanimatieverbod”. We hoorden enkele dagen geleden van iemand dat die ons met een plank voor onze hersens zou slaan, als we het in zijn hoofd kregen om hem bij een hartstilstand te reanimeren, en hij dan zou overleven. Hij wil gewoon dood in zo’n geval.

    #82055 Reageer
    Melanie
    Deelnemer

    Nouja iemand die liever dood wil gaat natuurlijk niet zichzelf op een wachtlijst laten zetten om gedotterd te worden of sporten……

    #82133 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Daar heb je helemaal gelijk in…
    Als je niet meer verder wilt doe je dat ook echt niet. Maar hier zie je ook weer dat het je echt overal kan overkomen. Je bent bezig met je gezondheid en dan val je om…

    #82281 Reageer
    kees 12
    Deelnemer

    Wil ook even reageren op dit bericht, heb zelf in 2003 twee hartstilstanden en twee grote hartinfarkten gehad in 20 minuten tijd.
    Nu mijn vrouw en ik zijn blij dat er toen mensen waren die zo snel en goed reageerden op
    wat er gebeurden, ze zijn ook persoonlijk door ons bedankt met twee grote bossen
    bloemen.

    #82282 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Ik heb de afgelopen week een goede vriend en collega verloren, die plotseling onwel werd. Zijn vriendin kon niet reanimeren. Hij overleed. Dan sta je machteloos. Ik ben blij dat ik wel kan reanimeren. Ik raad iedereen dringend aan om ook een reanimatiecursus te volgen. Al was het maar om je partner te redden.

    #82306 Reageer
    Melanie
    Deelnemer

    Ja Henri eigenlijk wel.

    Het zou eigenlijk best via school kunnen gaan. Ik zie dat wel potentie hebben. Via het voortgezet onderwijs.

    Maar dat plan zal wel te duur zijn 😛

    #82308 Reageer
    Marly
    Gast

    Dat zou inderdaad een heel goed idee zijn. Is daar pas geleden niet ook al sprake van geweest? Maar idd Melanie, zoals je al zegt, dat plan zal helaas wel te duur zijn…

    Zelf heb ik een aantal maanden geleden op mijn school (Hogeschool Zuyd) een reanimatiecursus georganiseerd. Erg leuk en leerzaam! En gelukkig was er veel interesse in:)

    #82310 Reageer
    Melanie
    Deelnemer

    Ja Marly,

    Ik denk ook dat wanneer je het mensen “aanbied” er veel animo voor is. Wat goed dat je dat gedaan hebt!

    #82317 Reageer
    Marly
    Gast

    Ja ik moest een evement organiseren, dat was de opdracht. Dus toen kwam ik op dat idee:) Maar het zou ook goed zijn als ze dat bijvoorbeeld op basisscholen zouden doen, want daar geven ze ook al vaker EHBO-cursussen toch? Misschien zou reanimeren dan ook in het programma kunnen komen…

    #82319 Reageer
    Melanie
    Deelnemer

    Nouja basisonderwijs misschien niet direct maar jongeren van een jaar of 16 zouden best via school een cursus aangeboden kunnen krijgen eigenlijk best wel een goed idee vind je niet dan heb je wel meteen een enorm aantal mensen klaargestoomd die eventueel kunnen reanimeren als dat nodig is.

    #82321 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Geven ze EHBO-cursussen op basisscholen?
    Ben ik toch wat misgelopen hoor 😛 hahah. Meen je dat serieus, verbaast me namelijk een beetje.

    #82324 Reageer
    Melanie
    Deelnemer

    Nou mijn oudste zoon zit nu in groep 5 maar mij is niks over een ehbo cursus bekend. Ze krijgen wel verkeersles B)

    Het lijkt mij ook fysiek onmogelijk voor een basisschool-kind om een reanimatie uit te voeren.

    #82328 Reageer
    Job Pieter Tent
    Gast

    Ze zullen op Basisscholen wel iets aan (EHBO) informatie verstrekken. Veel zal het niet zijn.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
Reageer op: Medewerkster sportcentrum redt leven hartpatiënt
Je informatie: