default-header
HomeNieuwsKnollen voor citroenen

Knollen voor citroenen

woensdag 8 juni 2011, door Hartpatiënten Nederland

ROTTERDAM – Consumenten worden bij het winkelen behoorlijk bij de neus genomen.

ROTTERDAM – Consumenten worden bij het winkelen behoorlijk bij de neus genomen. Allerlei producten worden aangeprezen als gezond en voedzaam, terwijl nader onderzoek doet vermoeden dat het loze beloften zijn,
bedoeld om consumenten de beurs te laten trekken.

De stichting foodwatch houdt voor ons allemaal een oogje in het zeil en reikt het Gouden Windei uit aan de grootste leugenaar in de ogen van de consument. Vandaag (woensdag) viel de eer te beurt aan Unilever. Die kreeg het Gouden Windei vanwege de bewering in talloze reclameboodschappen, dat Blue Band Goede Start! Witbrood dezelfde voedingswaarde heeft als volkorenbrood en daarom goed zou zijn voor kinderen. Onzin, aldus foodwatch.

"Unilever schendt het vertrouwen van zijn klanten met leugens over zijn producten", zegt Bart van Opzeeland, directeur van foodwatch. "De grootste voedselproducent van Nederland kan het goede voorbeeld geven voor de hele branche door zijn reclame en marketing eerlijk te maken."

Mede onder druk van de Reclame Code Commissie heeft Unilever inmiddels  de tekst op de verpakking van het witbrood al aangepast, aldus foodwatch.

Ook andere fabrikanten bleken een scheve schaats te rijden bij het aanprijzen van hun product.

Als tweede in de consumentenverkiezing eindigde het overbodige FruitFlesje, een zogenaamde 'opvolgmelk' van Nestlé met 14 procent van de stemmen. Derde werd het fruitwatertje van Heineken met 1/100ste theelepel cranberrysap met ruim 11 procent van de stemmen. Vierde, met 11 procent van de stemmen, de soep van Honig met een half procent aspergepoeder. Als laatste eindigde de fruitreep van Liga. Deze producent verkoopt 33 procent suiker als 'verantwoord' en claimt onterecht dat de reep veel fruit bevat.

In totaal brachten meer dan tienduizend consumenten hun stem uit via de website van foodwatch. Vorige week klaagde foodwatch ook de vier andere genomineerde producten aan via de Reclame Code Commissie. Uitspraken van de Commissie worden in de tweede helft van het jaar verwacht.

foodwatch is een onafhankelijke non-profit consumentenorganisatie, die actief is in Nederland en Duitsland. In Duitsland wordt de organisatie gesteund door ruim 20.000 donateurs. foodwatch ontvangt geen geld van overheden of de levensmiddelenindustrie. foodwatch Nederland bestaat sinds 2010. foodwatch onderzoekt, overlegt en werkt aan betere regelgeving en roept samen met consumenten fabrikanten op tot eerlijke, heldere informatie over voedsel.

Ga naar de site van Foodwatch