default-header
HomeNieuwsHet Marketingmedicijn

Het Marketingmedicijn

dinsdag 4 mei 2010, door Hartpatiënten Nederland

Hoe het met de tubes, doosjes en flesjes op uw nachttafeltje gesteld is, daar spreken we ons niet over uit, maar blijkbaar slikken we met zijn allen nog teveel medicijnen. En ja, dat is een probleem:
de kosten gaan immers steeds maar de hoogte in. In Het Marketingmedicijn zoekt Panorama naar de eventuele marketingmechanismen achter die stijging. 'Vroeger was het dagelijkse kost dat artsen door medische vertegenwoordigers commercieel benaderd werden', vertelt eindredacteur Jan Holderbeke. 'Ze kregen geschenken of werden onder het mom van een congres op cruise gestuurd om hen te overtuigen patiënten geneesmiddelen voor te schrijven die niet noodzakelijk de beste waren.'

En hoe zit het dan nu?
Jan Holderbeke: Sinds enkele jaren houdt de farmaceutische industrie er op aandringen van de overheid ethische codes op na en die voornoemde praktijken zijn intussen inderdaad grotendeels verleden tijd. De sector heeft echter wel een gigantische voorsprong op vlak van PR en informatieverstrekking opgebouwd. Met verstrekkende gevolgen: de informatie die de dokters ontvangen, komt nog steeds vooral uit farmaceutische hoek. Bovendien wordt er op Europees niveau hard gelobbyd om patiëntgerichte reclame te mogen maken – wat ook steeds vaker gebeurt, hoewel het eigenlijk verboden is.

Lees verder op Rnews.be


Geef een reactie