default-header
HomeNieuwsDe zorgconsument raakt op drift

De zorgconsument raakt op drift

Columns

zaterdag 12 februari 2011, door Hartpatiënten Nederland

De vergrijzing van Nederland gaat de komende vijf jaar verdubbelen. Tot 2015 bereikt een half miljoen voormalige ’babyboomers’ (geboren kort na de Tweede Wereldoorlog) deze nieuwe mijlpaal. In de voorbije vijf jaar ging het nog ’slechts’ om een kwart miljoen 65-plussers.

Economen en andere landscijferaars zijn niet zo happig op een dusdanig omvangrijke groep oudere mensen in de samenleving. Persoonlijk hebben ze uiteraard niets tegen ouderdom en tekenen daar zelf ook voor. Maar deze gouden jaren kosten de gemeenschap veel geld. Want hoewel steeds meer Nederlanders die hogere leeftijdsgrens in vrij goede gezondheid bereiken, neemt onvermijdelijk de zorgbehoefte voor velen van hen toe.

Hun bezoek aan dokters zal frequenter worden, er zullen meer zorgvoorzieningen nodig zijn om al die ‘oudere’ mensen op te vangen en te begeleiden. Dat alles is immers onlosmakelijk verbonden met het ouder worden. En daarbij wil een ieder, begrijpelijk, de best denkbare medische zorg voor zichzelf en zijn naasten.

Maar waar vind je die allerbeste zorg temidden van een immens aanbod van specialisten en nieuwe, verbeterde en nóg betere therapieën?De beantwoording van die vraag brengt inmiddels heel wat zorgconsumenten tot wanhoop. Zich eenmaal mentaal voorbereidend op een behandeling die nodig is en waarvoor nog bedenktijd bestaat, worden ze horendol van de kwaliteits- en prestatievergelijkingen die sinds enige tijd de ronde doen.

Dag- en weekbladen, die ziekenhuizen, en hun specialisten in de vorm van een top-100 wegen. Een verzekeraar die de borstkankerzorg in ziekenhuizen kwalitatief beoordeelt op grond van het aantal behandelingen dat per jaar wordt gegeven. Overigens, nu nog uitsluitend borstkankerzorg, maar straks álle mogelijke therapieën… En dan zijn er de vergelijkende gidsen van de Consumentenbond en de Dr. Yep-gids, die alle mogelijke zorgvergelijkingen maakt tussen ziekenhuizen en artsen onderling.

Het duizelt velen, zij zien door de bomen het bos niet meer.

Steeds vaker ook wordt onze organisatie, Hartpatiënten Nederland, benaderd door mensen die de beste hartchirurg van Nederland, het prettigste hartziekenhuis, de meest ervaren dotteraar en de best geoefende bypasslegger van het land willen.

Moeilijke vraag, er spelen immers zoveel aspecten een rol. Zoals: heeft u vertrouwen in dat beste ziekenhuis? Kunt u het straks wel vinden met de aanbevolen dokter? En niet te vergeten de afstand…

Maar wat ons het meeste zorgen baart is dat de zorgconsument op drift raakt door al die medische hitlijsten! En dat leidt weer tot een verbrokkeling van de individuele zorg en… hogere zorgkosten! Laat u niet misleiden en vraag ons advies. Wij weten waar u de beste behandeling kunt ondergaan!

Column door: Jan van Overveld


Geef een reactie