default-header

Magnesium, de grote regelneef (en soorten)

Home Forums Supplementen Magnesium, de grote regelneef (en soorten)

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #79313 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Ik vond een lang artikel over magnesium, met info over magnesium (ik ben blij dat ik het vond, en in Nederlands ook nog, want dan hoef ik niet zelf aan de slag met schrijven van een informatief stukje over magnesium 😉 Dat spaart weer tijd in dit warme weer :cheer: )

    Een anecdote nog even:
    Een vriendin van mij kreeg dit jaar last van hartkloppingen (vlak na overlijden van een dierbare), en haar arbo arts ried aan: “neem magnesium (gluconaat)”…… dat deed ze en de hartklopppingen gingen weg…. wow, “wat een goede arbo arts heb jij”, zei ik blij verrast, eentje die op de hoogte is van het belang van nutrienten. Hij had ook gezegd, dat hartstilstand bij voetballers (sporters) komt door gebrek aan magnesium (wat ik ook al jarenlang lees, weet en roep: ….dus voor mij wel leuk dat een Hollandse arts dat ook eens bevestigt…. nu de andere reguliere artsen nog, en hopen dat ze zich bijscholen en beter gaan letten op de magnesiumstatus).

    Het artikel over Magnesium is te vinden op:
    http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?cod=506&id=510&page=9

    [quote]Magnesium, de grote regelneef.

    Het mineraal magnesium is essentieel voor een optimaal verloop van diverse biochemische processen in het lichaam. Het is in te zetten bij o.a. fibromyalgie, diabetes, PMS en andere hormonale klachten, hoge bloeddruk, osteoporose, slaapproblemen, stuipen, krampen, etc. Dr. Fedon Lindberg internist uit Noorwegen sprak in Nederland over zijn bijzondere aanpak bij diabetes, waaronder magnesium.

    Een bijzondere aanpak bij diabetes, o.a. met magnesium als grote regelneef [/quote]

    Onderwerpen die aan de orde komen in het artikel zijn:

    Magnesium de regelneef bij energieproductie

    Magnesium de regelneef bij het voorkomen van chronische vermoeidheid

    [quote]citraat en gluconaat zijn de zouten van respectievelijk citroenzuur en gluconzuur, die goed opneembaar zijn en gemakkelijk door de diverse cellulaire membranen kunnen passeren (transloceren).
    Gluconzuur is een precursor van glucuronzuur, dat een rol speelt in de conjugatie van toxische stoffen in de lever. Citroenzuur is een intermediair van de citroenzuurcyclus en kan gemakkelijk de matrix van het mitochondrium bereiken.
    Met behulp van citraat en gluconaat kunnen daarom de mitochondria van de cellen uitstekend van magnesium worden voorzien, wat onder meer bij fibromyalgie en chronische vermoeidheid van therapeutische belang zou kunnen zijn.

    Magnesium als supplement met een gluconaat- of tauraat- of citraatverbinding is toegankelijker voor het lichaam dan de oxidevorm en geeft minder kans op een laxerend effect. [/quote]

    Noot van Lisa tussendoor:
    Magnesiumoxide is een heel goedkoop anorganisch magnesium en het wordt zeer slecht opgenomen en is vooral laxerend.
    Magnesiumcarbonaat, magnesiumhydroxide zijn ook verre van ideaal.

    Goed opneembare (organische) verbindingen zijn o.a.:
    Magnesiumgluconaat, -malaat, -citraat, -glycinaat, -tauraat.

    Magnesium-Aspartaat is er ook, maar die kan men beter alleen nemen als men geen klachten krijgt door glutamaat (smaakversterkers E621, vetsin etc ).

    Nu weer verder met het noemen van de onderwerpen in het genoemde artikel:

    Magnesium de regelneef van de spieren en insuline

    Magnesium de regelneef bij sport

    Magnesium de regelneef bij verhoogde bloeddruk

    en

    Magnesium de regelneef bij hormoonklachten

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
Reageer op: Magnesium, de grote regelneef (en soorten)
Je informatie: