Van 2003 tot 2014 statines geslikt, spierklachten en bijziendheid waren de grootste bijverschijnselen bij mij. Huisarts in 2014 adviseerde me te stoppen en heb tot aan 2023 geen statines meer geslikt. Mijn nieuwe huisarts sprak negens over, maar in 2023 verhuisde ik en kwam weer bij een andere arts terecht, die helemaal in paniek was over de hoogte van mijn cholesterol. Is altijd stabiel tussen 6 en 7. Maar goed, toch nog maar weer geprobeerd. Drie verschillende statines gebruikt, allemaal bijwerkingen, aan de rode rijst tabletten gegaan, die waren het ergst. Zware diarhee, kon op een gegeven moment amper het huis meer uit. Duurde bijna een maand voordat mijn stoelgang weer normaal was. De hartchirurg gaf me vervolgens ézétimibe. Na vier weken gingen mijn ogen achteruit, eneorme winderigheid en depressieve klachten. Na drie weken te zijn gestopt nog steeds problemen met de darmen. Ogen waren na een week weer normaal en voelde me ook direct bevrijd. Ik heb na het lezen van de bijsluiter besloten nooit meer statines te slikken. Het is gewoon vergif. Dit middel is erger dan de kwaal! Vergeet niet dat het bedoeld is om risico te vermijden, het hoeft helemaal niet te betekenen dat je ook daadwerkelijke problemen krijgt door een hoog chlelsterol. er is te veel discussie over en ik geloof er niet meer in. Ik ga liever eerder dood dan met de bijverschijnselen te leven. Destijds was 6 de limiet en ik was net over die grens, nu hoorde ik dat de grens verlaagd is, zodat uiteindelijk iedereen wel aan de statines moet. Ik ben geen man vann complottheorieën, maar dit begint toch verdacht veel erop te lijken.
In de jaren 90 mochten we nog maar één ei per week eten en liever heleaaal niet vanwege diezelfde cholesterol, nu is het een superfood. Ik bedoel maar… Volg je gevoel, zou ik zeggen.