default-header

lichamelijke klachten

Home Forums De jongere hartpatiënt lichamelijke klachten

15 berichten aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 162)
  • Auteur
    Berichten
  • #89404 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hoi Ramon,

    Ik heb nog eens alle berichtjes van je teruggelezen. Je hebt al zoveel onderzoeken gehad. Het lijkt erop dat de tachycardie de oorzaak is van je klachten. Maar ik ben geen arts!! Je krijgt niet voor niets metoprolol. Een tachycardie kan veel onrust veroorzaken, een onrustig gevoel geven. Dit kan weer leiden tot angst en andere klachten. Opnieuw een holter onderzoek voor 24 of 48 uur geeft een actueel beeld.

    Kun jij je wel voldoende ontspannen? Op zijn tijd er even met vrienden op uit? Het lijkt erop dat je in een vicieuze cirkel bent terechtgekomen. Dat je klachten hebt is duidelijk maar probeer toch om het niet je hele leven te laten beheersen. Misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Heb je steun van je ouders, andere familie?

    Ik heb zelf 2 kinderen van jou leeftijd. Zij hebben 50% kans op dezelfde aandoening als ik. Zij weten dit maar laten hun leven hier niet door bepalen. Ze sporten, gaan op stap.

    Misschien is het bij jou een kwestie van andere medicijnen. Ik gun jou een onbezorgde jeugd!
    Een operatie is ook niet altijd alles en soms zit je voor de rest van je leven aan medicijnen vast. Niet fijn maar je kunt ook denken dat je dankzij de medicijnen verder kunt met je leven.

    Kop op, hè.

    Hartegroet,
    Annemarie (die je een hart onder de riem wil steken…)

    #89405 Reageer

    Hoi,

    Ik denk dat Annemarie wel gelijk heeft. En ook ik ben niet blij dat ik zoveel medicijnen moet slikken. Maar ik ben tegelijk ook HEEL blij dat ze bestaan. En sommige hebben vooral in het begin wat bijwerkingen (bij mij vooral de Sotalol). Maar als je ze stipt op tijd inneemt en ze zijn goed ingesteld kwa dosis krijg ik er een hele mooie rustige hartslag voor terug en kan ik net zoveel als een gezond iemand.. Het vinden van de juiste medicijninstelling kan even tijd nodig hebben. En het is helemaal niet gezegd dat ze je je hele leven moet slikken. En als dat wel zo is, dan went je lichaam eraan. Geloof me! En metoprolol (en in mijn geval sotalol) zijn niet giftig, dus je kan daar heel oud mee worden.

    Groeten!

    #89406 Reageer
    r.spilker
    Deelnemer

    hee,

    bedankt voor de positieve reacties.
    heb zelf ook een beetje het gevoel alsof ik in een sleur zit, en echt concentreren op dingen, afleiding heb ik de laatste tijd niet meer.
    eerst was dit mijn werk ( sleutelen aan scooters ), maar op een gegeven moment ging dat gewoon niet meer. vandaar dat ik ook wat banger ben geworden nu, puur omdat ik hetgeen wat ik al jaren doe zonder problemen niet meer kan volhouden.
    wat betreft die medicatie, kun je daar zomaar mee stoppen of moet ik daar een afbouwschema voor gebruiken? denk dat ik met mijn huisarts ga overleggen of er voor de tachycardie misschien een specifiek medicijn het beste resultaat geeft. de metoprolol ben ik niet zo heilig van overtuigd namelijk.

    mvg, ramon

    #89407 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hoi Ramon,

    Je moet niet op eigen houtje gaan stoppen en/of afbouwen met medicijnen. Tenslotte krijg je de metoprolol niet voor niets. Misschien heb je meer baat bij een andere betablokker maar dat is aan de arts. Het kan ook zijn dat de dosis op dit moment misschien te laag.

    Bespreek het.

    Hartegroet,
    Annemarie

    #89410 Reageer
    r.spilker
    Deelnemer

    tuurlijk doe ik dit niet uit mezelf.
    wilde gewoon weten of er een afbouwschema voor nodig was.

    mvg, ramon

    #89448 Reageer
    r.spilker
    Deelnemer

    goedenavond,

    ben al een tijdje niet meer actief geweest op het forum.
    heb nu mijn inspanningstest bij het vumc achter de rug, uit deze fietstest kwam geen resultaat. het enige wat de arts opviel was dat mijn maximale hartslag dit keer wat aan de lage kant was.
    blij met deze uitslag, voel me helaas nog steeds niet lekker.
    probeer nu wel wat meer afleiding te zoeken en me minder bezig te houden met alle klachten.
    ik ben zelfs weer begonnen met werken om wat structuur te krijgen.
    werk nu 20 uur per week, merk wel dat ik heel erg snel moe ben, van 4 uurtjes werk moet ik al bijkomen, voel me thuis erg opgejaagd ( alsof ik 20 koppen koffie heb gedronken ), en ben nog wat zwak op mijn benen. hoop dat dit snel overgaat.

    weet een van jullie misschien wat voor mogelijkheden voor behandeling er zijn voor een supraventriculaire ritmestoornis?

    alvast bedankt,

    mvg ramon

    #89450 Reageer
    M.C.M.
    Deelnemer

    Dag Ramon,

    Goed dat je weer bent begonnen met werken. Het is logisch dat je snel moe bent, je opgejaagd voelt en wat zwak bent. Zelfs al had je niets, dan is dat een normale reactie van het menselijk lichaam na een tijd van minder inspanning.

    Ik hoop dat het wat beter zal gaan, want het is altijd belangrijk om door te gaan :-)!

    Succes,
    Mersiha

    #89451 Reageer
    Tsjerk
    Deelnemer

    Ramon,

    Ik heb ook regelmatig last van SVT. Wat een oplossing kan zijn als medicatie niet werkt is een ablatie.
    Maar je lage ritme bij inspanning kan voortkomen doordat je betablockers slikt. Ik krijg mn ritme nu ook niet meer hoger dan 130/min als gevolg van de betablockers.

    Tsjerk

    #89452 Reageer
    r.spilker
    Deelnemer

    hee,

    bedankt voor je reactie, de arts zei inderdaad al dat dit door de betablockers kon komen. heb alleen wel een erg lage dosering.
    en die ablatie willen ze eigenlijk niet doen bij mij omdat dat teveel risico met zich mee brengt.
    nu vraag ik me wel af wat voor risico dit zou kunnen zijn, en of dit niet te overzien is?
    werken de betablockers bij jou wel voldoende?
    ps: de SVT is bij mij zonder medicatie constant. dus altijd aanwezig icm vroegtijdige repolarisatie.

    hoor graag van je.

    mvg, ramon

    #89454 Reageer
    Tsjerk
    Deelnemer

    ja opzich is een ablatie niet echt gevaarlijk. vind het vreemd dat ze zoiets zeggen. Vaak is het zo dat ze graag eerst zelf aan je sleutelen dmv medicijnen, waarschijnlijk omdat ze zelf de ablatie niet mogen doen.
    De hoeveelheid beta blockers zegt niks, ed 1 reageerd er anders op dan de andere. Maar bij mij werken e betablockers niet om de ritmstoornis te voorkomen wel om mn frequentie te drukken. Maar misschien zoals je al op mn foto ziet werkt het niet altijd. En ik kan je zeggen dat ik extreem veel slik :S
    Wat slik jij en hoeveel? en hoe vaak heb je de aanvallen? en laatste vraag, op welke frequentie zit je dan normaal?

    Groeten Tsjerk

    #89455 Reageer
    r.spilker
    Deelnemer

    ik slik 2 keer daags 25mg metoprolol, dit helpt bij mij wel mijn hartslag en bloeddruk wat lager te houden, maar mijn klachten blijven bestaan.
    zonder medicatie zat mijn hartslag in rust constant op 113 slagen per minuut icm een bloeddruk van 140 over 100.
    nu met medicatie wel beter hartslag in rust tussen de 80 en 110 in en een nette bloeddruk van maximaal 135 over 85 en normaal rond de 125 over 80.
    nu heb ik alleen aanvalsgewijs nog steeds die extreme hoge frequenties.
    ben de hele dag door moe ook zonder een echte ritmestoornis gehad te hebben, ik werk nu dan weer, vandaag 4 uur gewerkt in een kringloopwinkel ( kassa draaien ) dus staand werk, na het werk ben ik echt dood en dood op.

    hoor graag van je.

    mvg, ramon

    #89457 Reageer
    Tsjerk
    Deelnemer

    Ik vind je dosis vrij laag, maar goed het helpt wel bij je om nu in rust de “normale”waardes te hebben. das al goed resultaat, hoewel de metoprolol niet echt geschikt is om je bloeddruk omlaag te brengen. ik zit altijd op 130/80 ook met ritmestoornis.
    Je kan het met je cardioloog over hebben om de dosis te verhogen in de hoop dat je aanvallen gereduceerd worden. en hopelijk verdwijjnen 😆
    Of misschien eens een ander medicijn proberen, veel mensen hebben baat bij sotalol of verapamil, hoewel het laatste voor jouw niet gaat werken waarschijnlijk. Die werken vooral bij AVNRT en WPW.
    Niet opgeven en zeker 2x per jaar langs je cardioloog gaan en als je doodmoe wordt van je rs dan gewoon je huisarts of eersteharthulp bellen voor advies. Laat van je horen dat je nog altijd last hebt!

    Tsjerk

    #89458 Reageer
    r.spilker
    Deelnemer

    hee,

    wees maar niet bang dat ik niets van me laat horen, haha.
    ben de afgelopen tijd uit pure wanhoop juist vaker dan ooit bij de huisarts geweest, ze werden zelfs een beetje gek van me. ik werd zelf ook wel een beetje gek van mezelf eerlijk gezegd.
    ik slikte hiervoor bisoprolol, moest hiermee stoppen ivm benauwdheidsklachten.
    deze heb ik overigens nog steeds, constant een beklemmend gevoel op mijn borst, lijkt erger te worden van warmte naar kou en andersom en nu vooral weer met het warme weer.
    heeft u verders nog bijwerkingen gehad van de metorpolol?
    slik het zelf nu al een aardige poos maar heb nog steeds last van koude handen en voeten, en brandende ogen met soms wazig zicht.

    hoor graag van je.

    mvg, ramon

    #89459 Reageer
    Tsjerk
    Deelnemer

    Ja uiteraard heb ik ook bijwerkingen, hoewel niet zo erg. Zoals jij ook snel moe, vooral savonds na 19uur doe ik niks meer. Of dit nu komt door de betablockers of vanwege de hartritmestoornis weet ik niet. Door de hoge dosering heb ik nu het fenomeen van Renault. Hierbij krijg je spierwitte vingers en tenen zonder gevoel en tintelingen.
    Bij mij treedt rs meer op bij verminderde weerstand, aangezien de eerste bomen weer gaan bloeien ga ik nu weer in een vervelende periode vanwege de hooikoorts.
    ALs ik boezem fibrileer zit mn hartslag ook tussen de 95 en 120. Dit kan weken duren en daar krijg ik dus ook benauwd van en druk op de borst van.

    Tsjerk

    #89461 Reageer
    zomaar
    Gast

    Hoi Ramon,

    Ik hoop dat het lekker gaat op je werk en je je niet teveel zorgen maakt over je hart.

    Ik had net als Tsjerk atriumfibrillatie maar ik denk dat jij dat niet hebt (gelukkig want het kan heel hardnekkig zijn en het komt – kwam bij mij – te pas en te onpas terug). Bij mij is het onder controle door een hele hoge dosis Sotalol samen met een ACE-remmer en bloedverdunners en genoeg beweging, geen koffie en geen alcohol. Roken doe ik nog wel, maar niet de hele dag. Verder regelmatig leven, dus op tijd naar bed en op tijd opstaan. Als je niet kan slapen, dit gewoon forceren met melatonine en/of diazepam (of een andere benzo) of iets dergelijks. Slecht slapen is een bijwerking van alle *lol* medicatie omdat het je melatonine productie remt en geen slaap kan acuut ritmestoornissen uitlokken.

    Het kan echt goedkomen, jongen! Vooral bij jonge mensen zoals wij!

    Groeten en succes!

    Zomaar

15 berichten aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 162)
Reageer op: lichamelijke klachten
Je informatie: