default-header

hartrevalidatie? ja/ Nee?

Home Forums Algemeen hartrevalidatie? ja/ Nee?

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #81280 Reageer
    rode
    Deelnemer

    hallo Frank,
    Vorig jaar heb ik een bypass en een stent gekregen. Ik heb een jaar plavix gebruikt en volgens mijn cardioloog was dat voor allebei nodig. Als ik vragen heb, krijg ik wel antwoord, maar het blijft moelijk. Maar als je niets vraagt, weet je ook niets. Dus steeds maar weer vragen tot je een bevredigend antwoord hebt. Een lijstje met vragen meenemen, is voor je zelf een steuntje in de rug, groeten ali

    #81281 Reageer
    wilvandiemeren17
    Deelnemer

    Hallo Frenk,ik heb ook diverse bypass operaties ondergaan .
    De eerste operatie in 1994.Ik gebruik al die jaren plavix en ascal,en nog heel wat ander spul.Ik heb in 2010 een stamceltransplantatie ondergaan,omdat ik weer last van druk op mijn borst kreeg en erg kortademig was.Een gedeelte van mijn hart was niet goed doorbloed dus kreeg te weinig zuurstof en opereren was geen optie meer.Je moet goed voor jezelf opkomen en door blijven vragen als de dingen niet duidelijk zijn.Mijn cardioloog kwam met het voorstel om naar het LUMC te gaan om te kijken of ik in aanmerking kwam voor de stamceltransplantatie,terwijl er in het zelfde ziekenhuis waar ik onder controle sta er drie andere cardiologen er niet zoveel vertrouwen in hadden.Ik bedoel maar een second opinium is nooit verkeerd.In het jubileum nummer 2010 v/d hartbrug staat een verslag van mij.
    Ik wens je sterkte en laat je niet afschepen met een onduidelijk antwoord,het gaat tenslotte om jouw gezondheid !

    Groet, Willem

    #81282 Reageer
    Frenkieboy
    Deelnemer

    Ik vroeg aan de cardioloog wat het betekend dat er een gebied niet voldoende zuurstof krijgt.
    Het enigste wat hij zij was : ik ga nu niet interveren want je bent pas 40 en straks ben je op je 40ste al je aders kwijt en zijn de mogelijkheden al vroeg op.
    Tja dan sta je met een mond vol tanden en schieten er geen vragen meer door mijn hoofd.
    Advies was,bij klachten meteen langskomen.
    En ik mocht dan met de bloedverdunners en perindopril stoppen.
    ook slik ik 100 mg metropolol 1 keer per dag en nu moet ik sochtends 50 mg en savonds 50 mg metroplol slikken.
    Bang ben ik niet voor de toekomst want als het je tijd is dan ga je toch wel,ik vind alleen dat die cardiologen niet voldoende info geven en je alles op moet zoeken op internet.
    En het is inderdaad een goed idee rode om een lijstje met vragen mee te nemen,misschien helpt dat.

    Hoi Willem, Ik ben ook zo kortademig 8 maanden na de bypass operatie en druk op de borst daarom snap ik niet dat ik met sommige medicijnen mag stoppen.
    Ik vraag nu ook een second opinium aan bij Erasmus mc want hier in zwijndrecht,ben ik niet op mijn gemak.
    Bedankt voor de peptalk Willem,ik ga hier zeker wat mee doen!

    Groeten Frenk

    #81283 Reageer
    poespas
    Deelnemer

    Hoi Frenk,

    Ik heb twee en een halve maand geleden een bypass operatie gehad. In 2005 ben ik drie keer gedotterd en heb ik een heleboel stents gekregen. Ik gebruik al jaren Plavix. Eerst alleen na het dotteren, maar nu gebruik ik het na mijn bypass nog steeds, omdat ik niet tegen Ascal kan. Ik krijg daar ernstige slokdarmklachten van. Zelf ben ik ook nog erg jong voor alles wat er al met me is gebeurd en ik ben daarbij ook nog eens een vrouw. Ik weet heel goed dat wanneer ik weer pijnklachten zou krijgen, ze me echt niet meteen gaan dotteren of opereren, want op een gegeven moment zijn ze gewoon ‘uitgepoept’. Ze kunnen geen omleidingen meer maken als er teveel is gedotterd en gestent. Het feit dat er bij jou een gebied is dat niet voldoende zuurstof krijgt, wijst op een vernauwing. Plavix doet daar niks voor, dus kan ik me wel voorstellen dat tegen je is gezegd dat je ermee kan stoppen. Een bloedverdunner moet je je leven lang blijven slikken lijkt me en als je bloeddruk in orde is, is perindopril ook overbodig. Ze zullen je toch niet zomaar van de medicijnen afhalen en helemaal niet met nieuwe vernauwingen? Wel raar dat je die medicijnen uberhaupt nog gebruikte. Mijn medicijngebruik is na de operatie drastisch gekelderd. Alleen nog bloedverdunner, betablokkker en cholesterolverlager (en wat maagzuurremmers natuurlijk, wie heeft dat niet)

    #81284 Reageer
    Frenkieboy
    Deelnemer

    Hoi poespas,

    Ik had aardig wat bijwerkingen van de medicijnen,nu ik met perindopril gestopt bent en met de plavix ook voel ik me een stuk beter.

    Ik heb na 8 maanden nog wel 100mg metrolol ,80mg Acetylsalicyzuur ,20mgsimvastatine,40mg pantoprazol, dus ik denk dat ik ongeveer hetzelfde als jou hebt.

    Maar of dit genoeg is voor een eventuele vernauwing is een vraag die ik binnenkort gaat stellen bij de cardioloog.

    #81285 Reageer
    Kelly Kathleen
    Deelnemer

    Hallo Frenk,

    Nooit stoppen met bloedverdunners! Ik hoop dat dit advies een misverstand is want zeker gezien jouw klachten is dit iets waar ik het juiste woord niet kan vinden.
    Ik vind eigenlijk en met mij vele artsen maar helaas niet allemaal dat mensen boven de vijftig standaard het ´aspirientje´ (Ascal) dagelijks zouden moeten slikken. Als ik dit al niet deed, terwijl ik geen idee had dat ik iets aan mijn hart zou kunnen krijgen, omdat ik regelmatig een soort ‘zonsverduistering’ in mijn linkeroog had. Als ik dan mijn goede oog afsloot, zag ik een donkerroodbruine ondoorzichtige vlek met een corona er om heen. Na de start met Ascal gebeurde dit veel minder vaak en als het er was dan was het maar voor de helft van mijn oog. Sinds ik compleet doorgespoeld ben vanwege het harftfalen, heb ik het nooit meer gehad.
    En mijn schoonzusje moest ooit ook hiermee stoppen na een longembolie. Er ging daarna iets gruwelijk mis; heel veel pijn, ook in een oog en ze is de zicht van dat oog verloren en ze is haar baan als verpleegkundige daardoor kwijt.
    Vraag wat de reden is om te moeten stoppen met bloedverdunners? Een maagprobleem, een hersenbloeding? Mensen met ‘onze aanleg’ hebben een heel groot risico op herseninfarcten en vasculaire dementie die daardoor veroorzaakt kan worden, is een van de ergste kwalen die iemand kan overkomen.
    Al je vragen opschrijven en tijdens het gesprek pas afvinken wanneer de vraag volledig is beantwoord.

    Veel succes,

    Suzan

    #81286 Reageer
    Frenkieboy
    Deelnemer

    Hoi Suzan,

    Die ”aspirine” slik ik nog wel,maar ik vraag mij af of dat dan voldoende is,maar helemaal zonder bloedverdunners zit ik niet,alleen de plavix is er dan af gegaan(clopidogrel)
    Weet je wat ik ga zometeen de cardioloog maar even bellen.

    #81287 Reageer
    Frenkieboy
    Deelnemer

    Bedankt Kelly,ik heb net gebeld met cardiologie,ik ben wel blij met dit forum en voor vooral met jouw antwoord,want het blijkt dat ik gewoon levenslang die plavix moet slikken,en ben ik nu 2 weken zonder geweest.
    Misschien heb ik het verkeerd verstaan toen de medicijnen werden veranderd of heeft de cardioloog het verkeerd verteld.
    Voor mij een leer voor de volgende keer.
    En ga altijd met 2 personen als je uitslagen krijgt.

    #81288 Reageer
    poespas
    Deelnemer

    Hoi Frenk,

    Zelf ben ik behandeld met vaatverwijders om toch nog op een redelijk normale manier en zonder al teveel pijn met vernauwde kransslagaderen te kunnen leven. Ik kreeg hoge doseringen Monocedocard en Amlodipine en nam daarbij zo nodig de welbekende pilletjes onder de tong. Veel hoofdpijn in het begin en van de Amlodipine kreeg ik pijnlijke enkels van het vocht dat ik daar een beetje vasthield.

    #81289 Reageer
    Kelly Kathleen
    Deelnemer

    Heb ik mijn goede daad weer gedaan 😉
    Een gesprek voeren waarbij je je vragen die je al op een papiertje heb gezet, beantwoord wilt krijgen, is één; die antwoorden en adviezen ook nog eens opschrijven, is twee.
    Volgens mijn ervaring is het niet gebruikelijk om Plavix langer dan een jaar na de laatste stent te slikken. Maar ermee stoppen wil niet zeggen dat je dan bloedverdunnerloos verder kunt/mag. Ik heb een periode lang drie verschillende soorten geslikt. Doodeng, ik moest maar niet van mijn fiets afgereden worden.
    Hartpatiënten zitten altijd, dacht ik, minimaal vast aan de Coumarines als Sintrom (Acenocoumarol) en Marcoumar (Fenprocoumon). Dan moet ook meestal wekelijks de INR worden bepaald. Ik ben zo blij dat ik geleerd heb hoe ik zelf kan prikken en de dosering kan berekenen. Het scheelt zoveel vrije tijd (en ziekenhuisbezoek) én het geeft een goed gevoel iets zelf te kunnen doen.

    #81290 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Beste Frenk,

    Blij om te lezen dat Kelly Kathleen je heeft gezegd navraag te doen bij de cardiologie mbt de Plavix en dat je dit nu weer inneemt.
    Ikzelf ben voor het laatst in 2009 gedotterd en dat jaar in september gestopt met de Plavix (op advies van de cardioloog). 17 dagen na het stoppen van de Plavix heb ik een licht hartinfarct gekregen. De cardioloog gaf te kennen dat dit mogelijk is gebeurd omdat ik was gestopt met de Plavix. Ik mocht weer een jaartje dit gebruiken, maar heb het kunnen verlengen naar 2 jaar. Dit jaar moet ik weer naar de cardio en dan zal ik het niet meer voorgeschreven krijgen. Maak me daar best wel zorgen om.

    #81291 Reageer
    Frenkieboy
    Deelnemer

    Hoi stef,

    Dezelfde cardioloog vroeg 5 maanden na mijn operatie door de telefoon waarom ik plavix gebruikte,die heeft hij in sept notabene zelf voorgeschreven. 🙄
    Maar goed het is wel eng geweest om 2 weken zonder te zitten.
    Ik begrijp dat jij je er zorgen om maakt straks als je de plavix niet meer hoeft te gebruiken,zeker omdat je al een klein infarct had gekregen toen je was gestopt.
    Dat gevoel had ik ook aangezien ik nog steeds een vernauwing hebt.
    Het valt soms niet mee on hartpatient te zijn!

    Gr Frenk

    #81292 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hoi Frenk,

    Valt ook niet altijd mee idd. Ik heb te horen gekregen dat ik nog steeds vernauwingen op een aantal plaatsen heb en dat ik tzt in aanmerking ga komen voor een bypass. Momenteel willen ze het zo lang mogelijk uitstellen.

    Gr
    Stef

    #78606 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Beste hartgenoten!

    Heeft u besloten naar uw hartaandoening geen hartrevalidatie te volgen? Of wel? Waarom heeft u deze beslissing genomen? Of heeft u nog nooit van hartrevalidatie gehoord? Of bent u niet doorverwezen? Dan hebben we uw mening en ervaring nodig!

    U kunt ons helpen door onze vragenlijst in te vullen!

    Ga naar:

    vragenlijst.dezorgvraag.nl/hartopzoek

    Voor meer informatie kunt u mailen naar: hartopzoek@hartenvaatgroep.nl

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
Reageer op: hartrevalidatie? ja/ Nee?
Je informatie: