paranoten,

Probeer eens paranoten

Elke dag een handje (ongezouten) noten helpt uw bloedvaten gezond te houden. Walnoten, hazelnoten en cashewnoten kent iedereen wel. Maar heeft u ook weleens van paranoten gehoord? Paranoten zijn relatief grote noten die aan hoge bomen (tot wel 60 meter hoog) groeien. Deze bomen groeien onder andere in Brazilië, Suriname, Peru, Venezuela en Bolivia. Jaarlijks krijgt iedere boom ongeveer 35 vruchten, waarin zo’n 10 tot 25 zaden zitten, gerangschikt als sinaasappelpartjes. Dit zijn de paranoten. De schil van de zaden is bruin en ribbelig, de noot zelf maanvormig en glad. U heeft ze vast weleens gezien in een zakje studentenhaver of notenmix.
 
Net als andere noten bevatten paranoten veel gezonde vetten die onder andere goed zijn voor hart- en bloedvaten. Verder blinken ze vooral uit in de hoeveelheid selenium. Dit mineraal, ook wel seleen genoemd, heeft een aantal voordelen:
het heeft een positieve invloed op het immuunsysteem
het is goed voor de haren en nagels
het helpt als antioxidant beschermen tegen invloeden van vervuiling en zonlicht
het is mede nodig voor de werking van de schildklier
 
Hak ze wat kleiner en strooi ze eens over kwark, bak ze mee in muffins of eet er zo een paar als tussendoortje.

Reacties (3)

  • afbeelding van AvM
    AvM ( )

    In hoge dosering giftig, best slordig dat dit er niet bij staat want een hoge dosering is in het geval van Paranoten al vanaf 6 stuks per dag! 100 gram paranoten bevat bijna 3500% van de minimale Dagelijks Aanbevolen Hoeveelheid, maar met zes stuks ga je al richting de maximaal aanbevolen hoeveelheid selenium per dag en bij die 100 gram op één dag kun je een seleniumvergiftiging krijgen, waarvan de symptomen variëren van maagpijn tot broze of witte nagels, haaruitval, jeuk, huiduitslag en zelfs geïrriteerdheid of vermoeidheid.

    sep 12, 2018
  • afbeelding van Hartgenoten
    Hartgenoten

    Ik heb de diëtiste die het artikel geschreven heeft om een reactie gevraagd.

    Zij zal dit begin volgende week naar mij sturen.

     

    St. Hartpatiënten Nederland

    Anneliese Wijers-Barten

    sep 21, 2018
  • afbeelding van Hartgenoten
    Hartgenoten

    Van de diëtiste ontvingen wij onderstaande reactie:

     

    Bedankt voor uw reactie op de tip over paranoten.

     

    Net als veel andere vitamines en mineralen is een teveel aan selenium inderdaad niet goed. De aanvaardbare bovengrens voor selenium is 300 mcg per dag. Niet dat iemand meteen problemen krijgt als hij een keer meer binnenkrijgt, maar het is goed om deze grens niet structureel te overschrijden. Als je lichaam teveel selenium bevat, kun je dat allereerst merken door een metaalachtige smaak in je mond en een adem die naar knoflook ruikt. Later kunnen verlies van haar, nagels en tanden, huidbeschadigingen en aandoeningen aan het zenuwstelsel optreden.

     

    Een paranoot bevat gemiddeld ongeveer 77 mg selenium volgens de NEVO-tabel van het RIVM. Dat betekent dat de veilige bovengrens al gehaald wordt bij 4 paranoten. Het is dus verstandig om te variëren in soorten noten. Als je dagelijks een goede hand gemengde noten eet, inclusief paranoten, dan blijf je wel onder deze hoeveelheid. Maar het is inderdaad beter niet te overdrijven met het eten van paranoten.

     

    St. Hartpatiënten Nederland

    Anneliese Wijers-Bartem

    sep 24, 2018

Geef een reactie

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
Voer de CAPTCHA in om aan te tonen dat dit geen geautomatiseerde actie is.