default-header

nieuwe hartklep en aneurisma

Home Forums Hartkleppen nieuwe hartklep en aneurisma

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #80067 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    ik ben een vrouw van 54 en moet een nieuwe hartklep , omdat mijn 2 slibbige klep lekt. daarnaast is er een aneurisma in de aortaboog van 5.3 , heeft iemand ervaring met een biologische klep op jonge leeftijd , want ik zie tegen een mechanische klep op.

    #89611 Reageer
    tonie794
    Deelnemer

    Hallo,
    Ik heb sinds september 2012 een mechanisch aortaklep.
    Een klein jaar daarvoor ben ik ook geopereerd aan een aneurisma. Gezien mijn leeftijd greeg ik automatisch een mechanische klep. Vanwege het constante getik en het slikken van bloedverdunners zag ik er wel tegenop, maar nu 7 maanden verder valt het reuze mee. Gezien uw leeftijd en er vanuit gaant dat u verder helemaal gezond bent, zou ik persoonlijk voor een mechanische klep gaan. Dat getik went op ten duur echt, voor mij is het zelfs een soort bevredigend geluid geworden. Zo van, zolang die lekker door tikt gaat alles zoals het hoort. Bovendien gaat deze klep een leven lang mee, terwijl een biologische klep gemiddeld 15 tot 20 jaar mee gaat. Wat zou kunnen betekenen dat u opnieuw onder het mes moet om de klep te vervangen. Ondanks dat ik geen ervaring heb met een bio klep, hoop ik u toch wat geïnformeerd te hebben in uw eventuele beslissing.

    Harte groet,
    Antonie

    #89619 Reageer
    Dittie
    Deelnemer

    Ook ik ben een “jonge” vrouw, ik heb 2 jaar geleden een mechanische klep gekregen, toen was ik 52 jaar. Je wilt na zo’n operatie niet weten dat je over 10 jaar weer geholpen zou moeten worden. Tijdens de opname-dag was er ook een jonge man op mijn kamer die wilde een bio-klep, maar de chirurg heeft hem weten te overtuigen dat het beter is een mech. te nemen. Er gaat zich toch littekenweefsel om zo’n klep zetten en dat geeft ook risicos bij een 2e operatie als de bio-klep vervangen moet worden.
    Ikzelf hoor het getik alleen als ik op mijn linkerzij in bed lig. Verder zo af en toe als je erop gaat letten. Wat wel grappig was, dat ik in het begin in de badkamer stond en dacht dat de kraan lekte, bleek het getik van mijn klep te zijn.
    Mijn man heeft er ook geen last van. Terwijl wij altijd tegen elkaar aanliggen!
    Ach en die bloedverdunners, balen, maar ook dat wordt een routine met huis/zelf prikken.
    Ik ken mensen met een bio-klep die ook bloedverdunners enzo moeten slikken, dus dat is geen reden om het te laten. Was voor mij in het begin omdat ik niet zo’n regelmatige pillenslikker ben. maar ook dat went. 😉
    Veel succes!

    #89627 Reageer
    habbekuk
    Deelnemer

    ik ben 66 jaar en 3,5 jaar geleden is er een aneurysma direct na de aortaklep geconstateerd van 51 mm en een lekkende aorta- en mitralisklep. Sinds die tijd ben ik 6x gecontroleerd met een CT-scan en echo en de verwijding is hetzelfde gebleven. Ik ben pas weer op controle geweest en kan 1,5 jaar wegblijven.
    Eerst werd gezegd dat ik een zeer ernstige aandoening heb en nu kan ik zo lang wegblijven. Eigenlijk weet ik het niet meer en heb mij voorgenomen er niet meer aan te denken en dat lukt mij goed. Ik wacht wel af. Ik heb nergens last van behalve de normale moeheid die waarschijnlijk bij mijn leeftijd hoor.

    #89643 Reageer
    corine
    Deelnemer

    Toen ik 22 jaar was heb ik een nieuwe aortaklep gekregen en daarbij is ook mijn aortaboog vervangen. Dit was van een donor. Toen ik 37 jaar was is dit vervangen door een kunstklep en is ook mijn aortaboog weer vervangen. Als het goed is, hoef ik geen operatie meer voor mijn aortaklep, omdat een kunstklep mijn hele leven zal meegaan. In het begin is het even wennen. Vooral het getik, maar het went wel. De bloedverdunners neem ik op de koop toe. Ik kan mezelf prikken en ook mijn medicijnen doseren. Dit leer je na een aantal maanden bij de trombosedienst. (in mijn woonplaats in ieder geval). Ik zou voor de mechanische klep gaan,je weet namelijk niet hoe je gezondheid over 10 tot 15 jaar is. Maar het is natuurlijk persoonlijk.

    Veel succes
    Corine(ben nu 41 jaar)

    #89644 Reageer
    Dijana86
    Deelnemer

    Hallo,

    Ik ben nieuw op de site en zag u vraag staan. Ik ben bijna 27 jaar en ik 2005 heb ik een bio-klep gekregen. Kan helaas niet zeggen dat ik er altijd evenveel plezier mee gehad heb, of dat door de klep of door andere zaken komt weet ik ook niet. Maar ik heb altijd wel wat klachten gehad. Nu zijn de klachten zo geworden dat ik over 2 mnd ong weer onder het mes ga. Nu voor een mechanische:) Eerlijk zit ik ook tegen die op, aangezien er allemaal nadelen zijn: bloedverdunners, een andere litteken, (verticaal en niet horizontal als de ander), het is ook zo dat de meeste mensen die klep horen tikken. Nou weet niet of ik daar allemaal aan kan wennen.
    Sja hiermee wil ik zeggen dat het een en het andere wel zo zijn nadelen heft maar ook zijn voordelen,. Met een mechanische klep hoef je hoogstwaarschijnlijk niet meer onder het mes en met een bio-klep, ja dan moet je meestal om de 10 jaar ong weer opnieuw.!

    Succes ermee!

    🙂

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
Reageer op: Reactie #89644 in nieuwe hartklep en aneurisma
Je informatie: