default-header

Mitralisklep Prolaps (MP) en de schildklier

Home Forums Hartkleppen Mitralisklep Prolaps (MP) en de schildklier

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #79606 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Echo onderzoek bij 41 patienten liet zien dat Mitralisklep Prolaps van de 1ste en 2de graad vaak geassocieerd is met latente of duidelijke hypothyreoidie (een “te weinig schildklierhormonen” -probleem) en soms ook met prolaps van de tricuspid en/of aortaklep.
    MP kan dan worden hersteld door middel van schildklierhormonen-suppletie.

    NB: er staat ook het volgende bij:
    Behandeling van Mitralisklep Prolaps met betablokkers is gecontra-indiceerd bij mensen met een hypothyreoidie.
    [Vraagje: Is dat omdat betablokkers de schildklierhormonen hinderen?]

    Mitralisklep Prolaps betekent dat de klep niet goed sluit (hij stulpt een beetje uit) en daardoor een beetje lekt.

    Het originele artikel zag ik op Pubmed: ik zet het voor de volledigheid hieronder er bij:

    Groet,
    Lisa

    [quote]Klin Med (Mosk). 2000;78(1):28-30.
    [Echocardiographic evidence of heart state in patients with hypothyreosis].
    [/quote]
    [quote]Abstract

    Echocardiographic examination of 41 patients has demonstrated that mitral prolapse (MP) of the 1st and 2nd degree is frequently associated with latent or apparent hypothyroidism and occasionally with prolapse of the tricuspid and/or aortic valve. As a rule, MP has a silent course without regurgitation and is diagnosed at ultrasonography. Its correction is made by replacement with thyroid hormones.
    Beta-adrenoblockers for MP treatment are contraindicated in hypothyroidism. MP complications (sudden death, thromboembolism, infectious endocarditis) are rare in patients with hypothyroidism. Thyroid insufficiency sometimes is accompanied with hydropericardium which is symptomless and is detected only at echocardiography.[/quote]

    PMID:
    10697370
    [PubMed – indexed for MEDLINE]

    #87353 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Weer heel interessant Lisa.

    Ik neem het mee naar mijn cardioloog en internist.
    Herken er veel van….Eigenlijk alles!

    Groetjes
    Cesarina

    #87356 Reageer
    Lisa
    Gast

    Hoi Cesarina,

    Schildklierhormoon-problemen komen heel vaak voor, maar worden ook vaak niet onderkend. Of omdat artsen er niet aan denken als oorzaak van klachten, maar ook omdat men (in Nederland) een TSH van 5 nog goed vindt, maar als die boven 2,5 (of 3) is, is dat al een sterke aanwijzing voor een bestaande of latente hypothyreoidie.
    De (ideale) TSH hoort eigenlijk rond de 1 tot 2 te zitten.
    Ik weet niet of de TSH waarde inmiddels al is bijgesteld in Nederland (toen ik met deze materie bezig was, was dat in 2004 en 2005, dus alweer een tijdje geleden 🙂 )

    Vaak wordt alleen maar de TSH bepaald en niet ook het vrije T4 en het vrije T3 (dat zijn de schildklierhormonen). Ik weet niet of je al getest bent, maar – net als bij vitamine D – is het een goed idee om de waarden te vragen na een test. (als kopietje van de uitslag met de normaalwaarden daarbij bv, ik krijg die altijd zonder probleem mee).

    Succes en groetjes,
    Lisa 🙂

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
Reageer op: Reactie #87353 in Mitralisklep Prolaps (MP) en de schildklier
Je informatie: