default-header

Mitralisklep, plaatsing van clips.

Home Forums Hartkleppen Mitralisklep, plaatsing van clips.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #79695 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Ik ben een man van 67 jaar die na een heftige voorgeschiedenis van hoge bloeddruk, diverse infarcten, by-passes, ritmestoornissen, ICD, en nu mitralisklepproblemen, gerangschikt kan worden als “ervaren hartpatiënt”. Het is nu zover, via lieskatheterisatie wordt ik geopereerd aan de mitralisklep. Een open hartoperatie is niet meer mogenlijk wegens zwakte van het hart. Na ruim één half jaar wachten op 12-10-2011 opgenomen in St. Antonius ziekenhuis te Nieuwegein. Aandoening: Ernstige mitralisklepinsuffiëntie. Operatie is eigenlijk direct noodzakelijk, inspanningsniveau voor operatie ca. 20%.
    !3-10 diverse onderzoeken gehad, zoals: hart-long röntgenfoto’s, uiteraard bloedonderzoek, echo’s, inspanningstest, etc. Gelukkig, geen indicatie om operatie niet door te laten gaan.
    Op 14-10 gereedgemaakt voor operatie (liezen geschoren, katheter inbrengen) ca. 11.20uur op OK. De OK ziet er uit als een raket-controlroom, overal monitoren, computers, etc.) Kennis gemaakt met anathesist, direct begonnen met operatie. Achteraf bleek dat de clip plaatsing een lastige procedure is geweest en er een 2e clip bijgeplaatst moest worden. Na 2e clip nog een geringe rest mitralisklepinsuffiëntie, een bijzonder fraai resultaat. Na 5½uur was de operatie achter de rug, s’avonds 22.00uur weer terug op kamer.
    15-10 al weer naast bed, infuzen er uit en weer voorzichtig gelopen. 16-10 meer op gang gelopen, verbetering was duidelijk te voelen. 17-10 mocht ik weer naar huis.

    Ik ben de behandelende chirurgen Eefting/Rensing en uiteraard het gehele hierbij betrokken team zeer dankbaar voor het bereikte resultaat.

    Eindconclusie: Uiteraard opgezien tegen de operatie, maar ik had geen andere keus. Operatie is erg meegevallen, nauwelijks napijn, wel veel verbetering. Dus voor plaatsing van een mitralisclip hoef je geen angst te hebben. Als er vragen zijn dan ben ik altijd bereid deze te beanwoorden.

    #87788 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Super!!…je bent er goed doorheen gerold..vooral er bij denkend dat je hart niet zelf operabel was vanwege de zwakte..

    Zo te horen is zo’n operatie ook niet zo van invloed op je conditie zoals een normale open hart operatie..want dan ben je toch al die tijd nog een dweiltje…zoals mijn man zou zeggen..

    Geniet lekker verder van je leventje…en de energie die je weer terug heb gekregen na deze ingreep!!

    #87951 Reageer
    gBroekman
    Deelnemer

    Goed je verhaal te lezen over de ‘soepele’ clip-operatie in Nieuwegein. Ik ben bijna 60 en mag begin komend jaar ook ‘op’ voor een mitralisklepreconstructie. Ik ben met name beducht voor de omringende medicatie (ik ben zeer gevoelig voor de bijwerkingen) bij een openhart operatie en ben daarom aan het onderzoeken of en hoe het anders kan. Nieuwegein kwam ik vandaag ook tegen met z’n clip methode en eerder las ik goede berichten over Aalst in België die ook met een ‘mini-invasieve’ methode werkt.
    Wat zijn jouw ervaringen met de medicatie. Moest je veel en lang aan de betablokkers en bloedverdunners? Wat kreeg je en kon je daar goed tegen?
    Ik ga morgen contact opnemen met Nieuwegein.
    Dank voor je informatie alvast en een goed verder herstel.
    Gertjan Broekman

    #87952 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Wat fijn Pa S dat het zo goed gegaan is..
    Ben zelf 2 jaar geleden geopereerd via de oude methode de openhart operatie.
    Ook de mitralisklep. Bijna 3 weken ziekenhuis.

    Dze lekt nu toch ook wel weer wat en ik ben blij dat er ook nu andere mogelijkheden zijn om te opereren.
    Er lekt ook een andere klep, de tricuspidalis, maar dat schijnt allemaal niet zo belangrijk te zijn zeggen ze.

    Groetjes
    Cesarina

    #87953 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo gBroekman

    Lees net je verhaal en wil even reageren op de medicatie.
    Het was bij mij ook lang zoeken voordat de juiste medicijnen gevonden waren.
    Er zijn inderdaad nogal wat bijwerkingen en ook vaak de combinaties van medicijnen kunnen vervelend zijn.
    Nu is er bij elk medicijn meestal wel een bijwerking, de kunst is alleen te vinden…welke past bij jou.
    De bloedverdunners die je moet slikken vond ik niet erg, bovendien komt de trombosedienst thuis, elke keer prikken en controleren en zonodig aanpassen, dus geen zorgen daarover.

    Groetjes
    Cesarina

    #128742 Reageer
    Truus
    Gast

    Heb vanochtend te horen gekregen dat ik een ernstig lekkende hartklep heb en daaraan geopereerd moet worden .

    Ik ben wel erg bang.

    Een open hartoperatie zie ik niet zitten .Is zwaar en de herstelperiode erg lang .
    Mijn keuze is een clip .

    De cardioloog zei dat er een behoorlijke opening is bij de niet goed sluitende hartklep .
    Ik duim toch maar dat er een clip wordt geplaatst .

    Ik ben erg actief en sportief en vraag mij af ofdat na de ingreep en herstelperiode kan doorblijven gaan .
    Ik zou het anders geel erg missen …

    Hoe zit dat met het auto rijden?
    Kan en mag dat nog?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
Reageer op: Reactie #87952 in Mitralisklep, plaatsing van clips.
Je informatie: