default-header

INTERVIEW HARTKLEPAANDOENING (Voor Profielwerkstuk)

Home Forums Hartkleppen INTERVIEW HARTKLEPAANDOENING (Voor Profielwerkstuk)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #80225 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Beste mensen,
    Wij doen een profielwerkstuk over hartkleiaandoeningen en onderzoeken daarbij de kwaliteit van het leven.
    Het zijn simpele korte vragen, graag zouden wij een antwoord willen op deze vragen :laugh:
    1. Stel u eigen eens voor
    2. Vanaf welke leeftijd heeft een hartklepaandoening(en)
    3. Hoe kwam u of de artsen erachter dat u een hartklepaandoening had
    4. Welke klachten heeft/had u ?
    5. Heeft u al een operatie ondergaan?
    6. Is u leven erg veranderd nadat u erachter kwam dat u een hartklepaandoening had?
    7. Kunt u nog steeds alles doen wat u zou willen doen?
    8. Bent u voorzichtiger geworden?
    9. Hoe gaat u naaste familie met u om?
    10. Hoe ziet u toekomstbeeld eruit met uw ziekte?

    DANK U WEL.
    B)

    #90724 Reageer
    Elsje
    Deelnemer

    Hallo,

    Mag ik vragen voor welke opleiding dat profielwerkstuk is?

    Groetjes, Elsje.

    #90726 Reageer
    justxanna
    Gast

    Voor opleiding ECG in de praktijk

    Groetjes, Anna

    #90744 Reageer
    prinsesje
    Deelnemer

    Dag Anna!

    Ik heb zelf geen hartklepaandoening, maar iemand in mijn naaste familie heeft dit wel. We gaan proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden..
    1) man, 61 jaar. heeft vroeger als kleuteronderwijzer gewerkt, is nu met pensioen.
    2) vanaf de leeftijd van 17 jaar werden bij een routine-onderzoek hartproblemen vastgesteld.
    3) bij een routine-onderzoek rond 17,18 jaar. Slecht werkende hartklep. Aangezien dit een risicovolle operatie is, werd de operatie zo lang mogelijk uitgesteld, want de klachten vielen toen nog mee.
    4) erge kortademigheid bij traplopen en andere geringe inspanning, snel vermoeid. Moest bijvoorbeeld tijdens het traplopen enkele keren blijven staan om naar adem te happen, want hijgde dan.
    5) persoon heeft een operatie ondergaan toen hij 40 jaar was. Kunstklep werd ingeplant.
    6) ja, gaat voorzichtiger om met alle klachten, moet op veel dingen letten (gewicht, bij keelontsteking naar ziekenhuis, regelmatige bloedcontrole wegens angst voor stolsels,..) Is ook bewuster gaan leven en geniet meer van elke dag en alles wat het leven te bieden heeft.
    7) + 8) zie 6
    9) zij zijn vaak angstig bij de minste klacht en erg ongerust.
    10) kunstklep zal na een hele poos aan vervanging toe zijn, maar persoon kan met deze mechanische klep oud worden.

    #90772 Reageer
    justxanna
    Deelnemer

    Erg bedankt!

    #90849 Reageer
    Marcus
    Deelnemer

    1. Stel u eigen eens voor
    Man, 44 jaar.
    2. Vanaf welke leeftijd heeft een hartklepaandoening(en)
    Was vlak na mn geboorte reeds bekend dat ik een hartruis had.
    3. Hoe kwam u of de artsen erachter dat u een hartklepaandoening had
    Artsen ontdekten het bij routine controle
    4. Welke klachten heeft/had u ?
    Vanaf m’n negende last van kortademigheid, duizelig bij inspannen, geen conditie
    5. Heeft u al een operatie ondergaan?
    Ja, op m’n 10e en 41e. Bij de eerste is de klep gerepareerd, bij de 2e vervangen door een kunstklep.
    6. Is u leven erg veranderd nadat u erachter kwam dat u een hartklepaandoening had?
    Nee, het was vanaf het begin al zo, heb er nooit naar geleefd, wist allang dat ie ooit vervangen moest worden. Ik kreeg de complimenten van m’n arts dat ik er nog 31 jaar mee rond gelopen heb.
    7. Kunt u nog steeds alles doen wat u zou willen doen?
    Sterker nog, ik kan veel meer sinds de laatste operatie, ik mtb 2x in de week een 35km.
    8. Bent u voorzichtiger geworden?
    Nee, ik drink gewoon m’n biertje ondanks het gebruik van bloedverdunners. Nee ik doe geen contact sporten, heb ik ook nooit gedaan.
    9. Hoe gaat u naaste familie met u om?
    Gewoon, net als anders, waarom zouden ze.
    10. Hoe ziet u toekomstbeeld eruit met uw ziekte?
    Prima, mits de klep goed blijft is de verwachting dat ik net zo’n leven zal hebben als ieder ander.
    Als jullie meer vragen hebben, dan hoor ik ze graag, grts marcus

    #90852 Reageer
    Avalon27
    Deelnemer

    1. Stel u eigen eens voor
    [i]Hoi, ik ben Natalie 27 jaar en woonachtig in Rotterdam. Ik werk in de gehandicaptenzorg. wat ik met veel liefde doe.[/i]

    2. Vanaf welke leeftijd heeft een hartklepaandoening(en)
    [i]Het is een aangeboren afwijking alleen kwamen ze er veel later achter.[/i]

    3. Hoe kwam u of de artsen erachter dat u een hartklepaandoening had
    [i]Vanwege de klachten die ik kreeg.[/i]

    4. Welke klachten heeft/had u ?
    [i]Ik had steeds een heel drukkend gevoel op mijn borst, sterke pijnlijke steken op mijn borst met inspanning, sliep merendeels van de dag en kreeg hartritmestoornissen. [/i]

    5. Heeft u al een operatie ondergaan?
    [i]Ja een maand later toen ze er achter kwamen dat ik een hartklepaandoening had. Nu inmiddels 4 maanden terug 30 September.[/i]

    6. Is u leven erg veranderd nadat u erachter kwam dat u een hartklepaandoening had?
    [i]Nee niet echt, kan weer gewoon leven. Wel heb ik meer levensvragen over het doel op aarde :blink: [/i]

    7. Kunt u nog steeds alles doen wat u zou willen doen?
    [i]Ja, alleen continue mijn medicatie overal mee naar toe slepen. [/i]

    8. Bent u voorzichtiger geworden?
    [i]Nee, alleen met reizen zal ik bewust niet meer voor verre arme landen kiezen. [/i]

    9. Hoe gaat u naaste familie met u om?
    [i]Die zijn wel wat bezorgder, maar als het bij hun zou gebeuren zou ik het ook hebben denk ik.[/i]

    10. Hoe ziet u toekomstbeeld eruit met uw ziekte?
    [i]Gewoon net als een ander als mijn klep goed blijft gaan.[/i]

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
Reageer op: Reactie #90849 in INTERVIEW HARTKLEPAANDOENING (Voor Profielwerkstuk)
Je informatie: