default-header

Hartslag hoger bij traag fietsen dan bij stevig wandelen

Home Forums Help?!? Hartslag hoger bij traag fietsen dan bij stevig wandelen

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #80037 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Beste,

    Ik doe mijn stage in een fitnesscentrum en eergisteren kwamen we iets tegen dat mijn begeleider ook niet kon verklaren.
    Een vrouw van 57 had al een paar jaren niet meer gesport en wou terug bewegen.
    Ze heeft eerst wat stapoefeningen op een trampoline gedaan en daarna op de loopband gestapt.
    Ze heeft een halfuur aan een tempo van 6km/h en een hellingsgraad van 4,5 gestapt en haar hartslag bleef stabiel rond de 130 slagen/minuut.
    Nadien begon ze te fietsen aan een heel rustig tempo, ik denk 10 km/uur ongeveer en na anderhalve minuut moest ze stoppen want haar hartslag was gestegen tot 155 slagen/minuut en bleef maar stijgen.

    Heeft iemand dit al meegemaakt of heeft iemand hier een verklaring voor?

    mvg,

    Bastiaan

    #89416 Reageer
    ..Jacob..
    Deelnemer

    Maar met welke wattage fietste zij?
    Ik vindt zelf de loopband ook minder belastend als het fietsen.
    Fietsen op een laag tempo met een hoog wattage is extra inspannend.

    #89417 Reageer
    animal
    Deelnemer

    Voordat ze aan dat fietsen begon was ze dus al even bezig dus ook al wat vermoeid.
    Als ze gewoon had door gewandeld had de hartslag ook vast nog verder omhoog gegaan.
    Ook is fietsen vermoeiender dan wandelen ,en daardoor ook beter geschikt voor (cardio) training.
    Op een goede fiets kun je ook het wattage (weerstand) en de snelheid aflezen .
    Is ook wel belangrijk als je dingen met elkaar gaat vergelijken.

    #89418 Reageer
    volhoudster
    Deelnemer

    ik heb tijdens mijn cardiotraining bij de fysio,ook eerst gefietst,maar dit gaf steeds problemen,zelfs op een laag wattage.of interval..
    op de loopband ging erg goed,ik bouwde het tempo langzaam op.ik liep 5 a 6 kilometer per uur.helling 3 of 4..en dàt kon ik makkelijk een half uur..Ik gebruikte destijds wel bisoprolol.dus moest ik een hogerer inspanning leveren,om mijn hartslag wat op te voeren.
    in rust ging het heel goed terug naar normale hartslag.
    ik ben 63 jaar en gedottert en een stent geplaatst.ik fiets nu om die rede met een e bike..want met mijn “gewone”fiets krijg ik al vrij snel problemen,zoals pijn op de borst.
    gr leny

    #89419 Reageer
    ..::Jacob::..
    Gast

    Klopt dus helemaal met mijn ervaring.
    Ze hebben mij ook wel eens van die fiets afgestuurd omdat de hartslag te hoog was, maar achteraf kwam ik erachter dat ik die ochtend mijn pillen was vergeten waaronder dus ook 200 mg metoprolol terwijl het op de loopband nog binnen de norm was en op de fiets al gauw tegen de 160.
    Maar goed daar zit ook een heel verhaal achter dat kun je hier lezen
    http://www.hartpatienten.nl/array/32-algemene-discussies/35-algemeen/201-even-voorstellen/11936-na-veel-te-hebben-gelezen-ook-ff-voorstellen

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
Reageer op: Reactie #89417 in Hartslag hoger bij traag fietsen dan bij stevig wandelen
Je informatie: