default-header

hartfalen van vader en onbekend zijn hier mee en dus vragen

Home Forums Hartfalen hartfalen van vader en onbekend zijn hier mee en dus vragen

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #80226 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    hallo medeforummers,
    mijn naam is corina, mijn vader is 2 weken geleden opgenomen met klachten. het bleek dat hij een hartinfarct had gehad enkele dagen ervoor en dat hij direct door moest naar het amfia in breda voor een open hart operatie. hij heeft 4 bypasses nu en de operatie liep in zoverre niet vlekkeloos dat zijn bloeddruk veel te laag bleef en hij een aantal dagen met een pompje hiervoor op de ic heeft gelegen. een gedeelte van zijn hart is afgestorven door het infarct en de vraag is of dat nog gedeeltelijk goed kan komen met de nieuwe aderen. het zat allemaal op een gevaarlijke plek bij de hartstam. zijn bloeddruk is inmiddels weer in orde en ook zijn zuurstof en zijn suiker is weer op peil (want hij is ook suikerpatiënt, hij spuit niet). zaterdag heeft hij het ziekenhuis mogen verlaten om thuis verder te herstellen en over een week of 5, 6 begint de revalidatie. mijn vader is overigens 71 jaar.
    ik ( en de rest van de familie) zijn uiteraard erg geschrokken, en ook als ik hem nu zo zie zitten doet het me pijn. we hebben geen idee wat we verder kunnen verwachten kwa herstel in de komende weken en wanneer hij therapie gaat krijgen. vandaar dit bericht. ik hoop op berichten van mensen die dit zelf hebben meegemaakt of bij iemand anders en mij daar iets meer over kunnen vertellen. al weet ik natuurlijk wel dat het bij iedereen anders verloopt.
    ik lees toch ook best “enge” dingen over hartfalen, daar ben ik ook best van geschrokken.
    dus ik hoor natuurlijk ook graag positieve berichten 🙂 . alvast bedankt.
    en vriendelijke groeten

    #90745 Reageer
    prinsesje
    Deelnemer

    Hallo Corina!
    Allereerst hoop ik dat je vader nu heel snel gaat opknappen! Is niet niks, zeg, wat ik lees! Hoe kwam het dat hij een openhartoperatie moest krijgen na een hartinfarct? En lage bloeddruk, zeg je? Hoe laag moet ik me daarbij voorstellen? Weten ze ook hoe het kwam dat die bloeddruk laag bleef? En hoe hebben ze die bloeddruk naar omhoog gekregen?
    Mijn opa zit nu ook constant met een bloeddruk van 8/4 à 8,5/4, maar neemt wel hartmedicatie en bètablokkers en bloeddrukverlagers (reeds gehalveerd).

    Wat fijn te horen dat je vader ondertussen al weer thuis is en alles in orde is met bloeddruk, zuurstof en suiker. Ik begrijp jouw onzekerheid heel erg goed. Mijn oma heeft tien jaar geleden ook een hartinfarct meegemaakt en heeft hiervoor 3 weken in het ziekenhuis gelegen. Ze kreeg ook een pompje omdat haar hartslag veel te laag was. Ze was er erg aan toe, maar is inmiddels goed hersteld. 🙂 Ze neemt haar hartmedicatie goed en dan gaat het wel. 🙂 De eerste tijd was ze natuurlijk nog erg moe (je lichaam moet herstellen van zoiets), maar ze is achteraf wonderbaarlijk goed hersteld! Ze is nog behoorlijk eigenwijs en kan het in het voorjaar niet laten om nog wat om te spitten in de tuin (wat toch best zwaar werk is)..

    #90748 Reageer
    geluksvogel
    Deelnemer

    hallo prinsesje :laugh: bedankt voor je reactie!!

    mijn vader werd opgenomen met klachten en toen hebben ze hem de volgende dag gedotterd, toen bleek dat zijn aders op gevaarlijke plekken verstopt zaten en ze dat niet konden herstellen zonder operatie. tijdens de operatie zag de chirurg dat mijn vader ook enkele dagen ervoor een hartinfarct had doorgemaakt. dat wist hij, en wij dus niet. hij heeft nu 4 bypasses

    wij waren zo ontdaan en geschrokken toen we op de ic kwamen dat we niet eens gevraagd hebben hoe laag die bloeddruk nou eigenlijk was. maar zelfs met dat pompje kwam het niet boven de 85/50. dus zonder die pomp zal het nog wel veel lager geweest zijn..

    jou opa heeft ook een lage bloeddruk zeg, maar goed dat ze de bloeddrukverlagers gehalveerd hebben nu! heeft hij ook een infarct of een operatie gehad of heeft hij hartklachten dat hij dat soort medicatie allemaal slikt?

    ik weet eigenlijk ook niet hoe de bloeddruk van mijn vader weer omhoog is gegaan maar ik denk door middel van dat pompje en medicatie. en nu doet zijn lichaam het weer zelf zeg maar.

    fijn te lezen dat het met je oma inmiddels weer goed gaat. heeft jou oma ook bypasses of heeft ze “alleen’ een infarct gehad (wat natuurlijk net zo erg is!)? en dat ze een beetje eigenwijs is ook wel weer lief 🙂

    ben jij op dit forum gekomen ivm je opa?

    in elk geval bedankt nogmaals voor je reactie.

    liefs corina

    #90763 Reageer
    prinsesje
    Deelnemer

    Hallo Corina! 🙂

    Maar goed dat ze tijdig hebben gezien dat zijn aders op gevaarlijke plekken verstopt zaten en dat ze hem toen hebben kunnen opereren.:o Maar je zegt dat je vader wist dat hij een hartinfarct had gehad, enkele dagen voordien? Hij heeft dit dus voor jullie verzwegen om jullie niet ongerust te maken? 😮 Wanneer moet je vader nu terug op controle? Heeft hij nog veel pijn van de operatie?

    Ik kan goed begrijpen dat jullie zo ontdaan waren dat jullie niet echt naar de bloeddruk gevraagd hebben.. Als je vader net geopereerd is en daar zo ligt op de ic, dan ben je zo angstig of hij het zal halen, dat bloeddruk bijkomstig wordt. Ik was ook zo met oma, destijds. Toen je vader uit het ziekenhuis kwam, was zijn bloeddruk toen alweer normaal?

    Mijn opa heeft in het verleden geen infarct, noch operatie gehad. Wel heeft hij een tijd een gevaarlijk hoge bloeddruk gehad. Pas toen hij een TIA kreeg (hij kon een kwartier niet meer spreken en zijn rechteroog was blind), zijn we de bloeddruk echt gaan opvolgen. De eerste keer had hij een bovendruk van 21. Cardioloog stelde ook ritmestoornissen vast en een verminderde pompfunctie. Hij neemt naast bloeddrukverlagers (deze volledig afschaffen is niet slim, denk ik, want dan zou zijn bloeddruk misschien weer veel te hoog komen en dat is erg gevaarlijk voor hem) ook bloedverdunners (marcoumar) en het plasmiddel burinex 1 mg, samen met het kaliumsparend diureticum aldactone. Moet jouw vader deze medicijnen ook slikken?

    Oma heeft geen bypasses, “enkel” een infarct gehad, nu 10 jaar geleden. En de eerste tijd was haar pompfunctie nog niet echt goed, maar na een tijdje heeft deze zich hersteld. 🙂 Zo kan het met je vader dus ook gaan. Vooral veel laten rusten, dat is het nu het belangrijkste voor hem. En zijn medicatie natuurlijk.

    Ik vind het ook best lief dat oma een beetje eigenwijs is. Het hoort bij haar karakter, maar ze heeft een hart van goud. Denkt altijd eerst aan anderen en dan pas aan zichzelf.

    Ik ben hier inderdaad terechtgekomen ivm opa..

    Liefs! 🙂

    #90771 Reageer
    geluksvogel
    Deelnemer

    hai prinsesje,
    stom, ik had een type fout gemaakt. mijn vader wist het ook niet hoor van dat hartinfarct. hij had wel heeeel erge pijn op zijn rug en zo gehad maar niet op zijn borst ofzo.
    heb je er al wat aan gehad hier op het forum in verband met je opa. en mag ik vragen hoe oud je opa en oma zijn?
    wel erg lief van je dat je er zo mee bezig bent. en zo hoort het ook 🙂
    ik ga straks naar mijn ouders toe en zal eens kijken welke medicijnen hij allemaal slikt. het zijn er echt super veel. maar het is de bedoeling dat dat met de tijd wel afgebouwd gaat worden hoor.
    mijn vader heeft 10 jaar geleden ook een tia gehad en inderdaad had hij toen ook een bovendruk van 210 en onder 110 ofzo. bizar hoog. dus hij slikte al bloeddrukverlagende tabletten. de laatste tijd was zijn bloeddruk juist zo goed (voor de operatie en het infarct) maar dat kwam natuurlijk omdat zijn hart niet goed meer pompte. maar ja wisten wij veel, wij dachten juist goh wat n goeie bloeddruk. maar nu is hij gelukkig ook goed. maar zal inderdaad wel met behulp van medicatie zijn.
    groetjes en fijn weekend vast, corina

    #90775 Reageer
    prinsesje
    Gast

    hoi Corina! 🙂

    Vreemd dat je vader heel erge pijn had op zijn rug toen met dat hartinfarct. Zou dat te maken gehad hebben met het hartinfarct, denk je?
    Ik heb mij hier vorige week of zo aangemeld en heb de eerste dagen alleen maar heel veel gelezen op het forum. Er is hier zoveel informatie te vinden! 🙂 Ben zo blij dat deze site bestaat!! Mijn opa wordt binnenkort 85 jaar en oma is 83. Ik hou zo ongelooflijk veel van hen! Ik vind het normaal dat ik bezorgd ben om hen. Maar het zijn ook echt schatten van mensen, hoor. 🙂

    Wat fijn dat je straks naar je ouders gaat! 🙂 Ik hoop dat het nu beter gaat met je vader. 🙂
    Jouw vader heeft ook een TIA gehad? Is hij daarvoor naar het ziekenhuis gegaan?
    Maar het feit dat je vader de laatste tijd zo’n goede bloeddruk had, dat kan te maken hebben met die bloeddrukverlagers ook, he. Zeker als je zegt dat hij toen ook al heel wat bloeddrukverlagers nam..

    groetjes en een heel fijn weekend voor jullie ook!!

    #90799 Reageer
    geluksvogel
    Deelnemer

    hai prinsesje, hoe is het nu met je opa?
    ik vind het ook normaal als je bezorgd bent om je grootouders of ouders. maar helaas, ik werk in de thuiszorg, maak ik het vaak anders mee. ik was ook stapelgek op mijn opa en oma. opa is 86 geworden, oma helaas maar 75, die is al overleden toen ik 18 was. maar mijn opa is nog 9 jaar grootvader geweest van mijn zoon!
    mijn vader moest inderdaad naar het ziekenhuis toen bij de tia. hij heeft daar ook 2 weken gelegen omdat zijn bloeddruk te hoog bleef. ironisch als je bedenkt dat nu deze keer zijn bloeddruk juist tge laag bleef :dry: maar dat is al 10 jaar geleden.
    gisteren is de huisarts bij mijn ouders langs geweest en gelukkig was alles goed naar omstandigheden. de wonden helen goed, hij heeft niet veel vocht meer achter zijn longen en hij moet gewoon lekker veel uitrusten voordat de revalidatie begint.
    ik heb eens gekeken in zijn medicijnen. hij slikt er maar liefst 17 en dan momenteel nog 8 paracetamol tegen de pijn. bloedruk tabletten, tabletten om je vaten wijder te houden, cholesterol tabletten, suiker (maar die had hij al), bloedverdunners, je kan het niet opnoemen of hij heeft het. ook nog staalpillen omdat je na zo’n operatie bloedarmoede hebt. pfff heftig hoor allemaal. ik merk nu ook dat het me allemaal niet in de koude kleren is gaan zitten wat we hebben meegemaakt (laat staan hoe het voor hem is) en wat ik gezien heb op de ic enzo. maar hopelijk gaat het nu de goede kant op. en daar gaat het om!!
    tot horens. groetjes corina

    #90835 Reageer
    prinsesje
    Deelnemer

    Hoi Corina! 🙂

    Ben gisteren nog bij opa geweest en toen ging het vrij goed met hem (ook vermoeidheid viel goed mee, zei hij ook en hij zag er ook goed uit!).. Hopen dat het zo blijft, want de voorbije maand was erg angstig voor ons. Zijn bloeddruk schommelt nog erg; dieptepunt tot nu toe was 8,5/4 en pols 45. Gisteren was zijn bloeddruk 12,5/5 en pols 65 (goed!) en na een half pilletje bloeddrukverlager (bloeddrukverlagers hebben ze zoals ik al eerder zei, verminderd, maar deze durven ze toch niet helemaal weg te laten, omdat ze vrezen dat zijn bloeddruk dan weer te hoog zal worden, wat ook niet goed is voor het hart, omdat het hart dan te fel moet werken) was bloeddruk 10,5/6.

    Ik hoor jammer genoeg ook vaak genoeg dat ouderen aan hun lot worden gelaten. 🙁 Daar ben ik dan echt boos om. :-s Gelukkig zijn wij zo niet, he. 🙂 En je vader heeft ook geluk met zo’n liefhebbende dochter als jij! 🙂
    Wat jammer dat je oma maar 75 jaar mocht worden! :-(( Waaraan zijn je oma en opa overleden, als ik vragen mag? Heb je je beide oma’s en opa’s mogen kennen?

    Wat fijn om te lezen dat je vader het voorlopig goed maakt!!! 🙂 Het feit dat hij niet veel vocht meer achter de longen heeft, is ook al erg positief! Krijgt hij ook plaspillen dan? Wanneer begint de revalidatie? Heeft hij nog pijn?

    17 verschillende soorten medicatie: is idd niet niks!!! Da’s nog meer dan mijn opa moet nemen! Waar opa’s bloeddruk meestal te laag is, is die van oma veel te hoog: 19 of 18 bovendruk! Dit hebben we al een aantal keer thuis geconstateerd en nu zijn we toch ongerust. Eén van deze dagen toch maar eens met haar naar een dokter, want die bloeddruk moet zakken.. 😮

    Kan me goed voorstellen dat het je allemaal niet in de koude kleren is gaan zitten. Is erg heftig allemaal. Gelukkig kan je je verhaal wel kwijt, o.a. op dit forum. 🙂 Ik duim dat het nu de goede kant blijft uitgaan met je vader! 🙂

    groetjes en tot snel!

    #90843 Reageer
    geluksvogel
    Deelnemer

    hai prinsesje, heb je een leuk weekend gehad?

    ik ben bij mijn ouders geweest. op zich hoest mijn vader bijna niet meer, en de pijn is ook draaglijk. alleen hij kan alleen maar op zijn rug slapen totdat alles genezen is en hij slaapt daardoor voor geen meter (en door die plaspillen dus). das balen voor hem. want hij heeft bericht gekregen dat hij moet gaan revalideren 13 februari voor de eerste keer en dus moet gaan oefenen thuis, ook met traplopen. maar hij heeft gewoon geen fut. zo sneu.
    maar goed dat kan nog verbeteren de komende weken natuurlijk. hij heeft nog even.

    jullie hebben groot gelijk dat jullie even met je oma naar de dokter gaan. wellicht is de bloeddruk daar toch ook weer anders met de apparatuur die ze daar hebben. en zo niet dan kunnen ze kijken voor medicatie misschien of iets dergelijks. goed in de gaten houden is heel belangrijk!!

    mijn opa en oma van mijn moeders kant had ik altijd het best contact mee. die opa is eigenlijk nooit echt ziek geweest maar was gewoon op. en mijn oma heeft helaas wel het een en ander moeten mee maken, hartinfarct, herseninfarct, waarna ze in een tehuis kwam en uiteindelijk is overleden. maar dat kwam weer ergens anders door, we vermoeden dat ze maagkanker had. ze hebben haar geopereerd en dat heeft ze helaas niet overleeft.

    de ouders van mijn vader zijn allebei niet echt oud geworden. helaas. mijn opa 75, die kreeg een hersenbloeding toen hij 65 was, heeft nog tien jaar als kasplant in een tehuis gezeten, heel sneu ook, en is aan een longontsteking overleden. maar hij was inmiddels ook dement geworden. mijn oma is maar 70 geworden, die is dood gevonden op het toilet. waarschijnljk ook haar hart. het zit aan die kant echt in de familie, geen prettig idee trouwens. ze was al een aantal keer naar de huisarts geweest en die had haar een pufje (inhalator) voorgeschreven en haar verder niet doorgestuurd. anders was ze misschien niet zo jong overleden.

    ik ben zo blij dat mijn vader er toch nog op tijd bij was!!!!

    houden jullie opa en oma maar goed in de gaten. zijn het de ouders van je vader of je moeder? en heb je je andere opa en oma ook nog?

    liefs corina

    #90866 Reageer
    prinsesje
    Deelnemer

    Hey Corina! 🙂

    Een dikke sorry voor mijn late reacte. Is hier erg druk geweest de laatste dagen. :S

    Superblij te horen dat je vader bijna niet meer hoest en dat de pijn draaglijk is! 🙂 Dat geeft al duidelijk aan dat het echt beter gaat met hem! 🙂 🙂 Hopelijk blijft het nu de goeie kant uitgaan?
    Kan hij nu al wat beter slapen? Kan me goed voorstellen hoe lastig het is om goed te slapen als je plaspillen krijgt en ook nog op je rug moet slapen. Ik kan ook totaal niet slapen als ik op mijn rug moet liggen. :-s
    Ik hoop dat hij heel gauw beter kan slapen en dat hij wat meer energie zal krijgen!!

    Oma’s bloeddruk is nu de laatste week weer goed: ze heeft een bovendruk van 14 of 15 en de dokter vindt dit aanvaardbaar gezien haar leeftijd, omdat het normaal is dat oudere mensen een iets hogere bloeddruk hebben (natuurlijk geen 18 of 19 zoals eerst). Voorlopig dus geen extra medicijnen maar we moeten haar bloeddruk wel goed in de gaten houden en regelmatig meten.

    Was de opa van moederskant nog thuis of was hij in een tehuis? Jouw oma heeft echt veel moeten doorstaan, zeg. En dan nog maagkanker krijgen! 😮 Moet ook zwaar geweest zijn voor jouw opa om zijn vrouw zo te moeten zien. 🙁

    De vader van jouw vader heeft ook heel wat meegemaakt, zeg! 😮 Wat stom dat de huisarts jouw oma niet had doorgestuurd!! Je hebt goede artsen, maar je hebt er ook die zich weinig van de patiënt zelf aantrekken! Is erg dat die laatsten dokter mogen zijn!! :angry: Welke klachten had zij toen zij naar de huisarts ging? En waarvoor kreeg zij die inhalator?

    Ik kan me goed voorstellen wat een opluchting het voor jullie moet zijn dat je vader er nog op tijd bij was!!!!

    Buiten deze oma en opa, heb ik nog één oma. De vader van mijn vader heb ik nooit gekend. Hij was pas 32 jaar toen hij stierf (mijn vader was toen 7 jaar). Hij stierf door een hersentumor. Ze hadden hem al een paar keer geopereerd (was één van de allereerste soortgelijke operaties), maar de tumor kwam altijd terug. 🙁 🙁 Maar goed, de dokters hebben toen wel gedaan wat ze konden, denk ik. In die tijd stond de medische wetenschap nog bijlange niet zo ver als nu. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat hersentumoren nu nog niet te genezen zijn. Die overlevingskans zie ik heel somber in. 🙁

    Veel liefs! 🙂

    #129740 Reageer
    Liselore
    Deelnemer

    Beste mensen,

    Ik zoek nazorg voor mijn vader thuis na zijn hartoperatie. Hebben jullie ervaring met 24 uurszorg aan huis?

    24 uurszorg aan huis

    Groet, Liselore

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
Reageer op: Reactie #90835 in hartfalen van vader en onbekend zijn hier mee en dus vragen
Je informatie: