default-header

gaatje dicht gegroeid

Home Forums Ritmestoornissen gaatje dicht gegroeid

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #80265 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    [size=3[/size hoii allemaal ik heb een vraagje
    ik ben geboren met een gaatje en dat is van zelf dicht gegroeit.
    ik ben nou 24jaar en ik ben nooit meer op controlle geweest is
    dit normaal?? ik heb zinds een paar weken last van hartkloppingen
    als ik zit of lig. ik ben ook al een hele tijd heel erg moe.
    zou dit er misschien iets te maken mee kunnen hebben??

    #90945 Reageer
    Roland
    Gast

    Hallo Sosja,

    deze info vond ik op http://www.hartwijzer.nl:

    We hebben allemaal een gaatje in het tussenschot (gehad)

    We worden allemaal geboren met een gaatje in de wand tussen de boezems (foramen ovale). Voor de geboorte had dat gaatje een functie (zie boven), maar na de geboorte, als het zuurstofarme bloed op weg naar de longen van het zuurstofrijke bloed moet worden gescheiden, geeft het gaatje juist problemen. Bij drie op de vier mensen sluit het gaatje zich vanzelf kort na de geboorte en bij één op de vier blijft de doorgang open. Kwaad kan dat in de meeste gevallen niet, want het gaatje wordt dan door een flap afgesloten. Het bloed kan alleen onder bijzondere omstandigheden – als de flap bijvoorbeeld bij een harde nies wordt weggedrukt – van de ene boezem naar de andere stromen.
    Soms geeft een open foramen ovale wel problemen. Er vormen zich dan in de turbulentie rond het gaatje bloedstolsels die via de bloedsomloop worden meegevoerd naar de hersenen waar ze een beroerte kunnen veroorzaken. Bij een verhoogd risico op een beroerte worden er stollingwerende medicijnen voorgeschreven, zoals aspirine. Als de medicijnen niet helpen, kan het gaatje operatief worden gesloten door hartkatheterisatie. Een katheter met een uitvouwbare prothese wordt via de bloedsomloop naar het hart gebracht om het gat te dichten. Dit is een weinig belastende ingreep.

    Gaatje in de kamerwand: VSD

    Een gaatje in de wand (septum) tussen de kamers (ventrikels) wordt een VentrikelSeptumDefect of VSD genoemd. Een VSD is de meest voorkomende aangeboren hartafwijking bij de geboorte. Op volwassen leeftijd komt het veel minder vaak voor, omdat het gaatje bij de meeste mensen dichtgroeit. Of het gaatje op volwassen leeftijd problemen geeft, is afhankelijk van de grootte en de plaats. De grootte kan variëren van enkele millimeters tot enkele centimeters, en het gaatje kan zich bevinden op een lastig te behandelen plek, bijvoorbeeld bij een hartklep.

    VSD

    VSD

    Gaatje in de tussenwand van de kamers

    A. Linkerkamer
    B. Rechterkamer
    C. Boezems

    Zuurstofrijk bloed = rood Zuurstofarm bloed = blauw

    Een VSD kan drie problemen veroorzaken.

    1. Een groot VSD kan een flinke doorstroom tussen de kamers veroorzaken, wat een extra belasting is voor de linkerkamer. Als die extra belasting lang duurt, kan de linkerkamer zich gaan verwijden, waardoor de pompkracht van het hart achteruit gaat. Daarom wordt een groot VSD meestal operatief gedicht.

    2. Zit het VSD naast een hartklep, dan kan dat een klepgebrek tot gevolg hebben.

    3. Een klein VSD is minder ernstig, maar op de rafelige randen van het gaatje kunnen zich bacteriën hechten. Daardoor is het risico op endocarditis verhoogd.

    Gaatje in de boezemwand: ASD

    Een gaatje in de wand (septum) tussen de boezems wordt een AtriumSeptumDefect of ASD genoemd (atrium = boezem). Een ASD is de meest voorkomende aangeboren hartafwijking op volwassen leeftijd. Vaak geeft een ASD pas op volwassen leeftijd klachten, zoals moeheid, kortademigheid of een afwijkend hartritme. Een groot ASD vormt een extra belasting voor de hartspier die op den duur ernstige gevolgen kan hebben, meer voor de rechterkamer dan voor de linkerkamer. Het is beter als het ASD reeds op jonge leeftijd wordt ontdekt, want als het vroeg wordt behandeld zijn de vooruitzichten beter. Een ASD kan in een kleine operatieve ingreep worden gedicht.

    Als jij bepaalde klachten hebt en je zorgen maakt zou ik overleggen met je huisarts of cardioloog.

    Hartegroet,
    Annemarie

    #90950 Reageer
    sosja1989
    Deelnemer

    hallo
    dank u wel voor de snelle reactie.
    ik moet vandaag bij de huisarts langs komen en ga toch een
    vetwijzing vragen voor de cardioloog.
    ik heb het met mijn moeder besproken en zei zegt dat ik er 1 tussen me hart kamers en nog 1 tussen me aorta en me longslagader op de kruis verbinding had.
    groetjes sosja

    #90951 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Graag gedaan, Sosja. Succes! Je hebt tenslotte toch een voorgeschiedenis.

    Hartegroet,
    Annemarie

    #90966 Reageer
    Biebs
    Gast

    Hoi Sosja,

    Ik heb zowel ASD als VSD en zal eraan geopereerd moeten worden. Bij mij is het pas een half jaar terug ontdekt. Ik had er eerder niet bewust last van omdat ik het simpelweg niet wist (zie mijn laatste hartverhaal).

    Als je klachten hebt of twijfel gewoon langs je huisarts gaan en aangeven dat je angt=st en twijfel hebt en hiervoor verder wilt worden onderzocht.

    Sterkte

    Biebs

    #90971 Reageer
    sosja1989
    Deelnemer

    hoi
    is dat het zelfde wat ik had als baby? ik ken de dokterstermen niet?
    ik heb een verwijsbrief gehad voor de cardioloog en daar krijg ik een afspraak thuis gestuurt van.

    #90981 Reageer
    Biebs
    Gast

    Hoi,

    Als ik het goed heb begrepen is de ASD het gaatje wat dicht gegroeid moet zijn. Ik hoor hopelijk dinsdag of ik eraan geopereerd moet worden of niet… Maar bij twijfel ff langs de arts gaan.

    Biebs

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
Reageer op: Reactie #90950 in gaatje dicht gegroeid
Je informatie: