default-header

Elektronisch patiëntendossier

Home Forums Algemeen Elektronisch patiëntendossier

14 berichten aan het bekijken - 61 tot 74 (van in totaal 74)
  • Auteur
    Berichten
  • #84508 Reageer
    kneusje
    Gast

    :laugh: Tja Lisa, misschien staat er wel wat over zijn geestelijke gezondheidstoestand :woohoo: …zou een hoop verklaren…haha

    Ik ga ook bezwaar maken, dat wilde ik al langer maar nu doe ik het ook…..:blush:

    Even iets anders: ik lees jouw stukjes altijd en ben al een hoop wijzer geworden.:blink:
    Je doet fantastisch werk en ik kan je hier niet genoeg voor bedanken!:kiss:

    #84509 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    kneusje schrijft:
    [quote]:laugh: Tja Lisa, misschien staat er wel wat over zijn geestelijke gezondheidstoestand :woohoo: …zou een hoop verklaren…haha [/quote]

    😆 …. dat zal me niet verbazen dan …..:P

    [quote]Ik ga ook bezwaar maken, dat wilde ik al langer maar nu doe ik het ook…..:blush: [/quote]

    Ik heb vorige maand ook bij de huisarts zelf de toegang tot mijn huisartsendossier laten blokkeren, dat vond ze okee en ze heeft het in de PC gezet. (dat computer-dossier is ook een EPD, en meestal beheerd voor de artsen door een bedrijf, en allerlei artsen (in de regio) kunnen er zo maar inkijken, maar …….er staan fouten in het dossier van mijn vorige arts, en die kon mijn nieuwe huisarts niet eens verbeteren (zo ontdekten we samen)!…. Oeps…..Wat nu? Toen heb ik dus alles laten blokkeren, want dat dossier met fouten was wel door andere artsen gewoon ook in te zien :ohmy: :blink: .
    De belangrijkste gegevens draag ik altijd bij me op een A4-tje…. “dat was Prima dan zo”, zei de huisarts.: :laugh:

    [quote]Even iets anders: ik lees jouw stukjes altijd en ben al een hoop wijzer geworden.:blink:
    Je doet fantastisch werk en ik kan je hier niet genoeg voor bedanken!:kiss:[/quote]

    :blush: :blush: Nou is het mijn beurt om te blozen hihi.
    Dank je wel en een :kiss: -je terug voor je aardige woorden……

    Groetjes,
    Lisa 🙂

    #85423 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Half miljoen Nederlanders tegen EPD

    Een kleine half miljoen Nederlanders wil niet in het elektronisch patiënten dossier (EPD) van minister Ab Klink worden opgenomen.

    Uit cijfers die De Pers bij het ministerie van Volksgezondheid opvroeg, blijkt dat er inmiddels 462.000 bezwaren zijn binnengekomen. Een stijging van 40% ten opzichte van begin vorig jaar, toen de teller op 330.000 bleef steken.

    Volgens voorstanders zou het EPD medische missers moeten voorkomen en levens redden, maar dat is nooit bewezen. “De gedachte dat je veel levens redt is niet onderbouwd en dat geloven we ook niet”, zegt senator Heleen Dupuis (VVD), vicevoorzitter van de Eerste Kamer- commissie voor Volksgezondheid.

    Ze noemt het EPD “een zee van ellende, megalomaan en een overtrokken prestigeproject.”

    Meer lezen kan hier:
    http://www.security.nl/artikel/32397/1/Half_miljoen_Nederlanders_tegen_EPD.html

    Met lezers reacties………

    #85466 Reageer
    Patrice
    Gast

    het EPD is een superoplossing. Ben zelf jaren lang coördinator geweest van een huisartsenpost en je zult de mensen de kost moeten geven die niet weten hoe hun medicijnen heten (een wit pilletje met gleufje) of hun aandoening (iets met itis). Het scheelt enorm veel tijd als de huisarts in 1 oogopslag ziet wat de aandoeningen zijn, wat de medicatie is en vooral wat iemand NIET mag hebben in combinatie met zijn andere medicijnen. Want de apotheek die dienst heeft is vaak niet dezelfde als degene die in computercontact met je eigen huisarts staat.

    Ik belde dat ik het vermoeden had dat ik opnieuw een infarct had. ‘Wat is uw achternaam en geboortedatum?’ en binnen twee tellen was de reactie: ‘er wordt een ambulance gebeld en de dokter is op weg naar u toe…’ dienstdoend arts.

    Tuurlijk zijn sommige dingen vervelend, dat anderen ze weten. Maar via de telefoon is een A4’tje voor de arts ook niet handig en als je buiten bewustzijn bent, gaan ze niet eerst in je tas graven, ze gaan eerst handelen….
    Er zijn veel voors en tegens en in deze ben ik absoluut voor.
    En alle nieuwe dingen hebben kinderziektes, voorlopig merk ik op mijn werk dat het meer voordelen heeft dan nadelen. En inzage in je medische gegevens bestaat al sinds mensenheugenis, in ieder geval al sinds ’85 toen ik als doktersassistente begon.
    Discussie is altijd goed om te houden. Komen er ook dingen naar boven waar anders niet aan gedacht was, en wat weer opgenomen kan worden in het systeem.
    En hacken…. niet één systeem is waterdicht; waar mensen werken worden nog altijd fouten gemaakt. Gelukkig maar.

    #85468 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    hè gelukkig !
    Na al die negatieve pers rond dit onderwerp, eindelijk een positief verhaal.
    En nog wel een helder praktijkverhaal.
    Kijk daar is het allemaal voor bedoeld.
    Altijd goed om te weten dat je het niet voor niks doet.

    Patrice bedankt !

    #85470 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Ik ben het direkt eens met wandeltheo,na al dat negatieve gedoe
    een positief woord en………van mij mag het er komen.
    Geen geleuter meer met medicijnkaartjes uit je portefuille en geen
    gedoe meer van ” waar bent u b.v. allergische voor en wat is uw geschiedenis”.

    #85475 Reageer
    kneusje
    Gast

    🙂 Hoi Patrice,

    ik heb zelf jaren in de spoedachterwacht gewerkt en zou super blij zijn als we toen een EPD hadden gehad.
    De meeste mensen konden bijna niets opnoemen van hun eigen medische geschiedenis en aan antwoorden van; ‘zo’n geel pilletje’ hadden we ook vaak niets. :S
    Zeker in stresssituaties wordt niet altijd duidelijk wat de patiënt mankeert en vragen helpt ook niet altijd.
    Ik noem maar een voorbeeld: op mijn vraag “bent U verder goed gezond?’ kreeg ik vaak een positief antwoord terwijl er niet bij gezegd werd dat dat door het nemen van 20 pillen op een dag was…..! :angry:
    Het EPD zou dus een geweldige aanvulling kunnen zijn.
    Ik ben dan ook zeker niet tegen registratie om de patiënt te kunnen helpen maar de uitwassen van dit systeem….
    De zorgverzekeraars hebben geen toegang tot het EPD maar in Amerika blijkt dat gegevens voor veel geld doorverkocht worden of dat de boel gehackt wordt.
    Daar worden mensen door informatie op hun dossier geweigerd voor zorgpolissen, levensverzekeringen, hypotheken…..
    Dit baart me zorgen…..
    Hier worden de geldelijke belangen ook veel groter en waar we over 10 jaar zijn mag joost weten……maar dan staan die gegevens ergens genoteerd en krijg ze dan maar weer weg…..
    Ook merk ik dagelijks dat er mensen meekijken in die EPD’s , medewerkers bij huisartsen, ziekenhuizen noem maar op.
    Ik heb meegewerkt aan protocollen bij de NHV en overal kon ik aan medische gegevens komen…gelukkig heb ik een eed af gelegd maar voor velen geldt dat niet of ze handelen er niet mee.
    Je wilt niet weten hoe er gesjoemeld wordt met gegevens of gegevens verdwijnen mysterieus als een arts opgeroepen wordt voor een rechtszaak….écht alles heb ik al meegemaakt hiermee en eerlijk gezegd geloof ik niemand meer op zijn blauwe ogen..
    Stel je eens voor dat je ooit een psychische ziekte hebt gehad en jaren later voor een belangrijke baan solliciteert, bv bij de overheid…..denk je dan echt dat ze niet achter die gegevens kunnen komen?
    Ik ben echt een nuchter mens en zeker niet paranoïde en heb zelf gelukkig niets te verbergen maar dit is realiteit. :silly:

    Bovendien zitten er nog veel te veel kinderziektes aan, het is nog te vroeg om nu op een EPD over te gaan.
    Liever zou ik een USB stickje bij me dragen….(evt met wachtwoord dat mijn man en kinderen weten), net zo makkelijk en dan bepaal ik of het ingezien mag worden en wanneer dan wel.
    Je weet zelf, wat op het WEB komt krijg je niet gauw meer weg……

    Ik hoop echt van harte dat het EPD gaat werken en er niet mee gerommelt wordt maar ik heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in…..
    .

    #87893 Reageer
    Lisa
    Gast

    Citaat:
    [quote]Het doek is gevallen voor het landelijk Elektronisch Patiëntendossier EPD. Te weinig huisartsen, apotheken en huisartsenposten hebben zich aangemeld voor de gegevensuitwisseling om het systeem in de lucht te houden. Op 1 januari 2012 wordt de stekker uit het systeem getrokken.
    [/quote]

    Lees verder bij de Volkskrant van 8 nov 2011:

    http://tinyurl.com/7zpgocq

    en hier voor een nadere verzameling nieuws en info over het EPD :

    http://epd-nee.org/

    #88440 Reageer
    Lisa
    Gast

    Het EPD is er langs een omweg en met een geleidelijke naamsverandering (van EPD naar IZC) toch nog gekomen…..
    Van minister Schippers ontvangen de burgers binnenkort een brief met informatie…
    Zie:
    http://www.argusoog.org/brief-van-minister-schippers-binnenkort-op-uw-mat/
    (met de concepttekst van de brief van de minister: onderaan de pagina)

    Nog een recent nieuwtje ivm elektronische dossiers van patienten:

    [quote]Medische gegevens 300.000 Nederlanders gelekt

    Door een beveiligingslek in een computerprogramma van een IT-bedrijf zijn medische en persoonlijke gegevens van meer dan 300.000 Nederlandse werknemers maandenlang toegankelijk geweest voor onbevoegden.[/quote]

    […]
    [quote]De afgelopen tijd zijn er in Nederland nog enkele incidenten geweest met privacygevoelige medische informatie. Gisteren nog maakte het Diagnostisch Centrum in Eindhoven en Den Bosch bekend dat het digitale patiëntinformatiesysteem Cyberlab uit de lucht is gehaald vanwege een beveiligingslek. Het systeem zou kinderlijk eenvoudig toegankelijk zijn voor derden.
    [/quote]

    Het hele bericht is hier te lezen:
    http://tinyurl.com/799tz7b

    Meer lezen?:

    schandalig-misbruik-van-patientgegevens-toont-noodzaak-goede-beveiliging

    http://tweakers.net/nieuws/81465/medische-website-gaf-toegang-tot-duizenden-patientgegevens.html
    medische-website-gaf-toegang-tot-duizenden-patientgegevens

    #88441 Reageer
    kneusje
    Gast

    :angry: Laat de voorstanders van het EPD de afgelopen 2 uitzendingen van Zembla bekijken, vergaat je de lust heel snel….
    Ik neem voortaan zelf gewoon een stickje mee met mijn medische gegevens, kan een arts dat zo bekijken op zijn scherm maar bij verlies zit er een wachtwoord op en geen persoongegevens….wel zo veilig….

    #88447 Reageer
    mirte
    Deelnemer

    Ik ben het helemaal met kneusje en lisa eens!

    De zorgen die lisa beschrijft zijn exact hetzelfde als die ik heb. Gewoon op een sticky zetten klinkt als een goed en uitvoerbaar plan!

    Voor medici zie ik echt wel de voordelen van een regionaal/ medisch dossier. Echter het kan veel te gemakkelijk gehacked worden (met de nadelen vandien, zie evt. lisa’s inbreng).

    Het suffe hierbij is. Heb wel eens gepeild bij vrienden/ kennissen (geen hartpatienten, wel met allemaal andere vreselijke chronische ziekten), doe jij mee aan het landelijk/ regionaal patientendossier. Stuk voor stuk (wel allemaal tussen de 19 en 30) weigeren!
    Typisch, mensen die gezond zijn, geen medische grote ziekten in hun dossier hebben staan, maken geen bezwaar tegen het epd/rpd.

    Haha! – dat rpd bestaat straks alleen maar uit gezonde mensen,…..(volgens mij niet de doelgroep waarvoor het in eerste instantie is bedoeld)

    Misschien is het een goed idee om voor 65 plussers/ mensen met een verstandelijke beperking wao’ers enz.(groepen die op carrieregebied/ hypotheken/verzekeringen minder risico’s lopen), wel praktisch! Ok. deal als ik 65 plusser word (ben nu 30) beloof ik aan de medici hier op het forum dat ik toestemming geef mijn medische gegevens in een regionaal of landelijk dossier te openbaren. Tot die tijd, maak ik bezwaar,… sorry

    Mijn broer (ict’ertje) heeft ooit gezegd dat hij op elke willekeurige computer/ netwerk kan inbreken met een juiste ontvanger. Voor de duidelijkheid: dit doet hij niet! (alleen bij mij!) Wel praktisch wanneer mijn laptop weer eens niet doet wat ik wil, dan fixed hij het op afstand (hij woont een straat verderop, en hoeft dan niet langs te komen). Wel met mijn toestemming natuurlijk! Maar dan denk ik; als hij het kan, kunnen meerdere ict’ ers het, zo moeilijk is het dan niet! Voor een zak met geld zou hij dit ook niet doen, maar zo zit vermoed ik niet elke ict’er /computernerd in elkaar.

    Tevens, zolang facebook zijn persoonlijke gegevens blijft doorverkopen aan bedrijven, en hier veel winst mee maakt, kunnen anderen dit ook besluiten.

    Sorry, ik wilde mensen niet al te ongerust maken. Maar ik vertrouw elke database voor geen meter!

    Ik kan wel 1 lichtpuntje vertellen:

    Ik heb ooit aan een locatiehoofd gevraagd (deze wist dat ik hartpatient was): “Zou je mij aannemen als je van tevoren wist dat ik een hartpatient was?”
    Deze antwoordde met: “hmmm, even denken, ja”- Ik:”Echt serieus?”
    Zij: “Ja, ik denk het wel”- Ik: “Weet je het zeker?”
    Zij:”Ja, met deze duidelijke uitleg wel” (gezegd dat ik nu 50% betere conditie heb dan voor de operatie ASD (natuurlijk in het positiefste gedraaid)
    Ik: “Je mag het echt eerlijk zeggen, ik wil gewoon liever de waarheid weten, ook in het belang voor als ik ooit ergens anders solliciteer”
    Zij:”Joh, iedereen heeft hier wel wat. De 1 heeft een burn-out” , “of je loopt bij een bedrijfspsycholoog”

    En ja inderdaad, wanneer ik alle medewerkers na ga (dat zijn er 8), van deze 8, 3 een burn-out gehad, en af en toe nog steeds last van (overspannen), en toch aangenomen. Terwijl deze info al wel bekend was.

    * Maar please DON’T TRY THIS AT HOME!!!!! – Dit was een locatiehoofd in de zorg! – ik vermoed dat andere managers vooral in andere sectoren minder ruimdenkend zijn. Daar komt bij dat ik een jaar me niet ziek had gemeld (met een griepje werkte ik gewoon door, heb me wel eens zieker gevoeld,- haha!). En ik was de enige op HBO-denkniveau, dat staat geboekt als ‘ moeilijk te verkrijgen in de gehandicaptenzorg’ wel een ‘must have’. Alsmede was het een instelling met een visie die uitgaat van een ‘positieve benadering’. Dusss had behoorlijk wat in mijn voordeel!

    Dit locatiehoofd heeft mensen met een burn-out/ hartpatient gelukkig gematst!- maar daarbij moet ik ook melden, dit gebeurde niet bij elke solicitant met een bagage:

    – De sollicitant die langskwam met een verhaal dat haar vader net was overleden aan de ziekte van huntington werd niet aangenomen. Vanzelfsprekend werd hierop doorgevraagd ‘ Of ze het hier nog steeds moeilijk mee had’ . Hier was ze goudeerlijk in zei dat ze het er nog steeds moeilijk mee had (tja, logisch, zou ik ook hebben in haar geval!)

    Vond het wel zielig haar (bikkelhard!),…maar in dit geval kun je dus beter een hartpatient/ burn-outer zijn dan een vader hebben die aan de ziekte van Huntington is overleden,…..

    Mocht het ergste gebeuren en onze gegevens straks op straat liggen, kunnen we met zijn allen solliciteren bij dit locatiehoofd. whaahaa!

    Take care allemaal!

    #88969 Reageer
    Lisa
    Gast

    Update okt 2012: …. een artikel in de Volkskrant:

    [quote]Elektronisch Patiëntdossier voor iedereen die dat wil
    Door: Gijs Herderscheê − 25/10/12,
    Campagne begint op 5 november
    © ANP.

    Iedereen die dat wil krijgt vanaf 1 januari een eigen Elektronisch Patiëntdossier (EPD). Op 5 november begint een campagne die Nederlanders ertoe moet aanzetten dat zij hun fiat geven aan de uitwisseling van hun medische gegevens.
    [/quote]

    Zie voor het hele artikel::
    http://tinyurl.com/d2nhrfk

    Groetjes,
    Lisa (die het EPD nog steeds niet wil 😛 )

    #89077 Reageer
    Lisa
    Gast

    [quote]Huisartsen en apothekers gaan geld verdienen aan iedere patiënt die zijn medische gegevens deelt via het Elektronisch Patiëntendossier (EPD). Dat schrijft NRC Handelsblad vandaag.

    Zorgverzekeraars betalen de huisartsen en apothekers een bedrag voor elke patiënt die zij aanmelden.

    Hoe meer patiënten huisartsen en apothekers vanaf 1 januari in het systeem zetten, des te meer zij verdienen.[/quote]

    Hoogleraar Corien Prins vindt dit zeer onwenselijk : zij zegt:
    [quote]“Geld mag nooit een middel zijn om huisartsen te verleiden de privacy van hun patiënten met een korreltje zout te nemen.”
    [/quote]

    Verder lezen kan hier:
    http://www.nrc.nl/nieuws/2012/11/24/arts-en-apotheker-verdienen-aan-patient-die-dossier-deelt/

    #89084 Reageer
    Lisa
    Gast

    [quote]Gedoe over EPD, pleister op de wond door VZVZ

    Maar beroepsgeheim in de zorg blijft zo lek als een mandje

    dinsdag 27 november 2012
    Door : Chantal Caes
    Categorie: Politiek

    Huisartsen en apothekers kunnen geen winst meer maken door patiënten te werven die hun medische gegevens willen delen. De bonussen zijn nu gematigd, maar de financiële vergoeding blijft wel in stand.
    Dat zegt Edwin Velzel, bestuurder bij de Vereniging van Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie (VZVZ), die verantwoordelijk is voor het Elektronisch Patiëntendossier (EPD), in NRC Handelsblad.

    Meer aanpassingen volgen. Zo is het de bedoeling dat er ‘regionale schotten’ komen, zodat een huisarts niet overal in Nederland gegevens kan opvragen. Na overleg met patiëntenorganisatie NPCF wil de VZVZ er volgend jaar ook voor zorgen dat patiënten via sms of mail een melding krijgen als iemand hun medische gegevens raadpleegt.[/quote]

    Verder lezen kan op welingelichtekringen.nl……..
    zie:
    http://www.welingelichtekringen.nl/politiek/96281/gedoe-over-epd-pleister-op-de-wond-door-vzvz.html

14 berichten aan het bekijken - 61 tot 74 (van in totaal 74)
Reageer op: Reactie #82534 in Elektronisch patiëntendossier
Je informatie: