default-header

Cellen fuseren om hartfalen te kunnen genezen

Home Forums Hartfalen Cellen fuseren om hartfalen te kunnen genezen

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #80419 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Geachte patiënten en andere geïnteresseerden.

    Saïd Askar, onderzoeker van het Laboratorium Experimentele Cardiologie heeft een nieuwe manier bedacht om het beschadigde hart beter te kunnen herstellen. Door stamcellen en hartcellen met elkaar samen te smelten (fuseren), verwacht hij zieke hartcellen te kunnen herstellen dat in de toekomst een nieuwe therapie zou kunnen worden. Tegelijkertijd onderzoekt hij relatief eenvoudig een extra manier om de behandeling van hartfalen te verbeteren: dierlijke cellen menselijk maken. Dit heeft als uiteindelijk doel om dierlijke harten het DNA van patiënten te geven en zo harttransplantatie veel breder toepasbaar te maken. Ook zou dan de afweer niet of minder onderdrukt hoeven te worden door medicatie met vaak ernstige bijwerkingen. Celfusie is nog nooit als therapie onderzocht. Onze eerste proeven in ons laboratorium lieten echter al snel veelbelovende resultaten zien.

    Bent u ook benieuwd naar de mogelijkheden die dit onderzoek kan bieden?
    Bezoek http://www.cardio-innovatie.nl en denk met ons mee.

    #92359 Reageer
    Kaat
    Gast

    Beste Saïd,
    Ik heb via LUMC gelezen van de trial. Mijn cardioloog heeft deze therapie voorgesteld, vandaar dat ik ( gretig) ben gaan lezen over dit onderwerp.
    Mijn vraag is; als ik straks aangemeld wordt via mijn cardioloog wat is dan de procedure?
    Ook heb ik gelezen dat , omdat het een trial betreft, het niet zeker is dat je behandeld wordt met stamcellen of met een placebo. Klopt dat?
    En laatste vraag. Ik las in het Engelse stuk wat jullie gepubliceerd hebben, dat jullie op dit moment liever werken met stamcel donoren, omdat daar meer resultaten mee geboekt worden.
    Oja voor de goede orde, in mijn geval betreft het ” hartfalen” Ben mij bewust van het feit dat het onderzoek in eerste instantie is opgezet voor niet te herstellen beschadigingen na doorstaan hartinfarct.
    Hoor graag van je.
    Vriendelijke groet
    Kaat

    #92382 Reageer
    Cardio-Innovatie
    Gast

    Beste Kaat,

    Hartelijk dank voor de interesse in ons onderzoek! Overigens is dit onderzoek geen klinische trial maar een experimenteel onderzoek in het laboratorium. Wij willen onderzoeken of het mogelijk is cellen te fuseren en zo een nieuwe soort spiercel te creeëren die mogelijk beter de hartfunctie kan ondersteunen bij hartfalen en ritmestoornissen. Omdat dit een geheel nieuwe aanpak is binnen stamceltherapie, is het in dit stadium niet verstandig om dit direct in een klinische trial te onderzoeken. Het is namelijk onmogelijk om met zekerheid te zeggen dat deze nieuwe cellen beter werken dan “normale” stamcellen en of deze mogelijke schadelijke effecten hebben, zonder dit eerst in het laboratorium te hebben onderzocht. Omdat wij de behandeling van patiënten juist willen verbeteren, moeten wij dus eerst experimenteel onderzoek doen voordat we verantwoord klinisch onderzoek kunnen doen.

    Het klopt dat wij graag patiënten bij dit onderzoek willen betrekken, maar niet op de gebruikelijke manier zoals bij een klinische trial. Omdat dit onderzoek in een vroeg stadium verkeert maar wel is bedoelt om hartpatiënten uiteindelijk een betere kwaliteit van leven te geven, kregen wij het idee om het onderzoek niet op patiënten maar mét patiënten te doen. Dit betekent dat patienten zich via de website (http://cardio-innovatie.nl) kunnen opgeven voor bijvoorbeeld een presentatieavond of nieuwsbrief waarin wij onze tussentijdse resultaten presenteren en alle geïnteresseerden hun mening en suggesties ter verbetering kunnen geven. Voor zover ik weet is dit een nieuw en uniek initiatief. Ik zou u en andere geïnteresseerden dan ook graag willen uitnodigen om u via de site voor de volgende presentatieavond op te geven waar wij onze eerste resultaten zullen presenteren. Deze avond wordt momenteel gepland, meer informatie hierover zal in de komende weken volgen.
    Hopelijk tot ziens op http://cardio-innovatie.nl.

    Met vriendelijke groet,
    Saïd Askar

    #92383 Reageer
    Inke
    Gast

    Het lijkt steeds meer op de science fiction uit de boekjes die ik vroeger las.
    Geweldig en veel succes. Ineke

    #92384 Reageer
    Cardio-Innovatie
    Gast

    Dankuwel. Het meerendeel van wetenschappelijke vooruitgang begint als science fiction. De serie Star Trek is hiervan een goed voorbeeld. Inmiddels kunnen onze mobiele telefoons een groot deel van de functies die in die tijd pure science fiction waren.

    Met de inbreng van patiënten en andere geïnteresseerden hopen wij het therapeutische nut van celfusie te bewijzen en zodoende als “science” te kunnen beschouwen.

    #92385 Reageer
    Kaat
    Gast

    Beste Saïd,

    Dank je voor je antwoord. Zal me zeker opgeven voor de presentatie.
    Maar ik begrijp uit het lezen van jullie nieuws dat ik eventueel wel in aanmerking kom voor de ” stamceltherapie?”

    Vriendelijke groet
    Karin Beukers

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
Reageer op: Reactie #92383 in Cellen fuseren om hartfalen te kunnen genezen
Je informatie: