default-header

beetje ongerust

Home Forums De jongere hartpatiënt beetje ongerust

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #80255 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo allemaal,

    Mijn naam is Desiree en ik ben 33 jaar. Dan hoor ik nog bij de “jongere” groep toch?

    Sinds een half jaar heb ik wat vage klachten tijdens wandelen/fietsen en traplopen e.d.
    Een drukkend/beklemmend gevoel tussen schouderbladen en achter mijn borstbeen.
    Eerst dacht ik aan stress. Na aanpassing van een aantal zaken verbeterde het echter niet. het werd juist slechter.

    Nu voel ik me na tien minuten wandelen echt doodmoe, heb ik bovenstaande klachten en gaat het pijn doen op dezelfde plek.

    Na een tijdje rustig zitten zakt het weer af.

    Ik dacht aan iets van bronchitis ofzo dus ik maakte een afspraak bij de huisarts. (22 jan) Na het checken van mijn longen en bloeddruk die oke waren vroeg hij me of er hart en vaatziekten in de familie voorkomen. Ja, veel. Zowel aan moeders als aan vaders kant.

    Zijn reactie: hmmm!

    Hij heeft me nu doorgestuurd naar de Cardioloog. Fietstest!.. Ik was/ben verbaasd, maar ik maakte me totaal geen zorgen. Echter toen ik vanmorgen belde met de huisarts omdat ik nog geen oproep had ontvangen. Vertelde hij me dat hij contact had gehad met de cardioloog. Deze wilde n.a.v. het verzoek van de huisarts die hij had ontvangen niet alleen een fietstest, maar ook een echocardiografie.

    euh.. oke…

    Hij stelde nog wat vragen:
    Heb je wel eens hartkloppingen?: wel eens gehad, maar niet vaak
    Bloeddruk altijd goed/laag geweest?: Ja volgens mij wel
    Vaak moe?: Altijd.
    Topsport gedaan?: Veel gesport vroeger, maar geen topsport. sinds 10 jaar niet meer.
    Stress?: Met vier kinderen altijd!. 2011 burnout gehad.. dus al mijn klachten toen en ook nu worden snel door mijzelf op stress gegooid. (kennelijk niet zo slim)
    Andere klachten?: Snel duizelig/misselijk en snel last van slapende ledematen. Heel irritant.

    Hierna vroeg hij waarom ik zo lang heb gewacht met een afspraak maken..
    Oke.. nu maak je me een beetje ongerust..

    Ik moest de onderzoeken maar even afwachten. Het is goed dat het nu bekeken wordt zeker met de familiaire geschiedenis.

    En nu wachten….

    Ik weet niet zo goed wat ik er mee moet. Ik maak me niet echt zorgen, maar helemaal gerust ben ik er natuurlijk ook niet op. Ik kan wel op google gaan zoeken, maar dan weet ik zeker dat ik mijn doodvonnis tegen kom. Misschien kan hier iemand aangeven of de klachten die zo vaag zijn herkenbaar zijn of niet.
    Waar moet ik op letten en vooral wat moet ik aangeven / vragen bij de cardioloog. Wat kan ik verwachten?

    Nou ja. het helpt in ieder geval al om het even van me af te schrijven. De kinderen zijn nog veel te jong om er over te praten en manlief is aan het werk. Nu kan ik weer verder met de dagelijkse beslommeringen..

    THNX alvast..

    Groeten,
    Desiree

    #90892 Reageer
    AdB
    Deelnemer

    Hoi Desiree,
    Ik herken het wat je schrijft. Daarom een korte vraag: “heeft de huisarts een hartfilmpje gemaakt?”

    In mijn geval gaf dat de huisarts veel duidelijkheid. Hij zag dat ik wat weinig zuurstof in het bloed had. En met die uitslag ben ik naar de cardioloog gestuurd waar ik een fietstest heb mogen doen.

    Id heel slim van je om niet te veel op internet te gaan zoeken. Levert alleen stress op en dat is juist etc etc..

    Sterkte en veel succes. Ik snap dat je het spannend voor je is. Laat je het even weten als je eea achter de rug hebt?

    Groetjes
    Aart

    #90893 Reageer
    Desiree80
    Deelnemer

    Hallo Aart,

    Dank je wel voor je reactie.
    De huisarts heeft enkel geluisterd naar mijn longen en mijn bloeddruk en pols gemeten.
    Nav mijn klachten en de geschiedenis in mijn familie stuurde hij meteen door naar de cardioloog.

    Mijn beide opa’s zijn jong (53 en 60 jr) overleden aan een hartinfarct.
    Mijn oma heeft een hartinfarct gehad toen ze 55 jr was en uiteindelijk overleden aan een hersenbloeding.
    Ook mijn andere oma is overleden aan een hersenbloeding,
    Een oom heeft meerdere TIA’s gehad en een een tante heeft een beroerte gehad
    Mijn moeder is jong (63) overleden aan een hersenbloeding en zij was Hartpatient en Diabeet. En ook mijn vader heeft twee TIA’s gehad, heeft hoge bloeddruk en staat onder strenge controle.

    Na het horen van deze gegevens vond de huisarts een grondige check noodzakelijk. Kennelijk de cardioloog ook.

    Je snapt dat ik dit wel een beetje spannend vind. Gelukkig. Ik ben niet zo’n artsenganger. Ik voel me snel een aansteller.

    #90894 Reageer
    Desiree80
    Deelnemer

    Aart:? Is er bij die fietstest nog iets bijzonders ontdekt?

    #90895 Reageer
    AdB
    Deelnemer

    Hoi
    Ik snap dat de dokter wat verder wil kijken gezien de gebeurtenissen in jouw familie.

    Over mijn fietstest. Dat was in 2007. De eerste keer dat ik als vrije jonge man 😉 bij de huisarts was. Ik had pijn in de linkerarm en druk op de borst. Verder ook bij mij het idee dat het stress was. Cardioloog wilde eerst een fietstest. Bij mij in de familie is niemand bekend met hart of vaatziekte, vandaar. Tijdens de fietstest bleek dat er wel wat aan de hand was.

    Wat ik wil benadrukken: iedereen is uniek. Jouw klachten zeggen niets over hetgeen wat ik voelde en wat ik na 2007 heb meegemaakt. Dus mijn verhaal (wat ik bewust kort hou) zegt helemaal niets over jouw klachten. Ik wil dat echt benadrukken. Ik heb in 2007 ook op internet gezocht naar wat ik zou kunnen hebben. Na een paar verhalen zag ik mezelf al in een urm op de schoorsteen staan. 😆

    Bij vragen ben ik die bereid te beantwoorden. En ongetwijfeld al de andere hier

    fijn weekend

    #90896 Reageer
    Desiree80
    Deelnemer

    Dank je wel. Ik wacht het wel af. Veel meer kan ik toch niet doen

    Jij ook fijn weekend. Zodra ik meer weet zal ik het melden

    #90901 Reageer
    Harm1955
    Deelnemer

    Hallo Desiree,

    Hoewel ik je zeker niet gek wil maken, weet ik uit ervaring in onze kennissenkring (2 gevallen’ die het overigens prima maken) dat het goed is om naar de cardioloog te gaan.

    Ik heb zelf mijn reanimatiecertificaat en in alle jaren dat ik daarin ben opgeleid en herhalingen heb gedaan, is er nooit als symptoom “rugpijn en meer specifiek bij of tussen de schouderbladen genoemd. Zoals ik al zei, in mijn kennissenkring heb ik 2 gevallen meegemaakt. Beiden maken het nu uitstekend en redden zich prima met medicatie.

    Nogmaals, laat je niet gek maken, ook niet door mij…..
    Zelf heb ik 2 strengs en kan prima leven met de wetenschap dat ik nu gewoon kan functioneren en ook nog eens goed in de gaten gehouden wordt. Vooral dat laatst is iets wat veel mensen niet kunnen zeggen en die worden soms overvallen……..

    Succes en laat het maar weten als je naar je cardioloog geweest bent…..
    Groet
    Harm

    #90902 Reageer
    AdB
    Deelnemer

    Hoi Harm,
    Je zegt: Zelf heb ik 2 strengs. Wat is een streng?

    #90903 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Misschien worden er ‘stents’ bedoeld?

    #90904 Reageer
    Roland
    Gast
    #90905 Reageer
    Harm1955
    Deelnemer

    Roland heeft gelijk, thx.
    Ik had het al gezien maar kon het niet meer corrigeren .

    Gevalletje “autocorrect” 🙁

    #90906 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hoi Harm,

    In berichtjes die jezelf geplaatst hebt kun je corrigeren of aanvullen. Daar staat nl onder in het vakje een geel potloodje. Druk erop en je bericht verschijnt weer in een soort concept. Doe wat je vind dat nodig is en druk vervolgens op ‘bericht verzenden’.

    Hartegroet,
    Annemarie

    #90900 Reageer
    Harm1955
    Deelnemer

    Hallo Desiree,

    Het is alweer ruim 2 maanden geleden dat ik op deze site ben geweest maar ik bedoelde inderdaad “stents”.

    Was ik benieuwd naar ben is of jij inmiddels uitslagen hebt of in elk geval meer duidelijkheid hebt gekregen?

    Met mij lijkt het wat minder goed te gaan, ik heb er een levenscadeautje bijgekregen
    nl lymfeklierkanker. Welke soort en welk stadium zijn ze nog een het uitzoeken, daarom ga ik een nieuw topic starten over combinatie hartklachten met andere bedreigende ziekten.

    Groet
    Harm

    #90899 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hallo Harm,

    Wat een afschuwelijk nieuws. Hopelijk komt er snel duidelijkheid en kan er gestart worden met een gerichte therapie.

    Heel veel sterkte

    Hartegroet van Annemarie

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
Reageer op: Reactie #90903 in beetje ongerust
Je informatie: