default-header

Ablatie

Home Forums Ritmestoornissen Ablatie

10 berichten aan het bekijken - 16 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #89847 Reageer
    Tsjerk
    Deelnemer

    Omdat er toch dingen onbekend zijn mbt een ablatie heb ik het een en ander omschreven:

    Op zich is het een saaie operatie en bestaat vooral uit wachten. Ik kan je alleen vertellen hoe bij mij een ablatie gaat, elk zh doet het net weer ff anders maar de procedure zal wel gelijk zijn.
    Je komt binnen in een vrij steriele kamer met allerlei apparatuur. enige wat ik aan mocht houden was mn sokken. dan plakken ze paar grote stickers op je rug en moet je gaan liggen op een tafel. dan krijg je nog allerlei stickers en sensors en bloedrukmeters. dan krijg je een operatie laken over je heen en desinfecteren ze je liezen. waarschijnlijk zullen ze je rechterlies aansnijden dus verdoven ze die plaatselijk. als dat is ingewerkt maken ze een kleine incisie en brengen ze de cathers in. ze gaan via een gewone ader naar binnen. kan zijn dat je een steek je in je rug voelt, dan hebben ze de verkeerde afslag hahaha. Uiteindelijk zonder dat je het merkt zitten ze in je rechterboezem.
    Dan gaan ze eerst je hart elektrisch helemaal in kaart brengen. ook wel EFO genoemd. Ze zijn nu opzoek naar de boosdoener die jouw ritmestoornis veroorzaakt. Hoe ze dat vinden weet ik ook niet maar via de katheter kunnen ze alle elektrische signaaltjes vanuit je hart opvangen. En omdat ze er voor geleerd hebben weten ze welk signaal wat doet etc.
    Het zou kunnen dat ze aan de linkerkant moeten zijn, dan maken ze een klein gaatje in je tussenwand en op mirakelse wijze kunnen ze daar de katheter doorvoeren en dan ook de linkerkant in kaart brengen.

    Voordat ze het in kaart gaan brengen zullen ze proberen je ritmestoornis op te wekken, hiervoor worden verschillende soorten medicatie in gebracht Dit gaat ook allemaal via je lies waar je niks van merkt. Wat je wel gaat merken is de werking van die medicijnen, je hart zal er op gaan reageren. En zo zal je ritmestoornis opgewekt gaan worden. Op sommige zal je heftiger reageren dan de andere. Dit kan best vervelend zijn em de eerste keer ook best beangstigend
    Als ze de oorzaak hebben gevonden van je ritmestoornis zullen ze de ablatie procedure gaan doen. dit kan mbv bevriezing of met radiofrequentie ( magnetron effect) Maar eerst krijg je via het infuus in je lies een sterkere vorm van morfine ingebracht. Dan komt het bij sommige toch wel pijnlijke gedeelte. Dan gaan ze branden. Dit is net alsof je een sigaret tegen je aan houdt. Eerst voel je niks en langzaam wordt het steeds pijnlijker. Bij RF ablatie ( warmte) zal dit ongeveer 1 minuut aanhouden. Maar je mag zeggen als het te erg wordt en ze zullen gelijk stoppen. Afhankelijk van de soort kunnen ze 5x branden maar zelf heb ik ook wel eens 40x gehad.
    Maar dan vraag je je af natuurlijk waarom doen ze dat. Wat ze doen is eigenlijk niks anders dan littekenweefsel maken. hierdoor zal het stroompje niet meer geleid worden en zal je ritmestoornis niet meer kunnen plaatsvinden omdat de geleiding weg is.. De tijd is natuurlijk verschillend bij korte operaties kan het 2 uur duren en voor de ingewikkelde 6uur.
    Als het klaar is zullen ze de cathers enzo eruit halen. Je lies wordt dan dicht gedrukt door de cardioloog of een assistent. en krijg je een erg stevig drukverband op je lies aangebracht.
    De procedure hierna is per zh verschillend, zelfs per dokter is het verschillend, ik heb al 4 verschillende tijdsperiode meegemaakt.
    Ik werd naar de afdeling gebracht en moest 4uur helemaal plat liggen, dan 4uur overeind en na die 4uur mocht ik ff uit bed. Wel had ik de hele tijd telemetrie om, dus op afstand werd het nog steeds in de gaten gehouden hoe m’n ritme was.
    En als alles goed is dan mag je de volgende dag weer naar huis. Zelf doe ik het dan rustig aan en in principe ben ik 2 weken thuis, waarna ik dan weer rustig aan ga werken. Maar dat is per persoon anders, als je zwaar lichamelijke arbeid moet doen is het anders dan achter een buro natuurlijk.
    pff toch nog een heel verhaal geworden, hoop dat het duidelijk is anders gewoon vragen hoor!

    #89848 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hoi Tsjerk,

    Bij mijn 2 ablaties heb ik zowel in de linker als rechter lies een catheter gekregen. Weet niet waarom. Misschien omdat de ritmestoornissen uit de rechterhartkamer kwamen?

    #89849 Reageer
    Tsjerk
    Deelnemer

    Nee dat heeft er niks mee te maken, beide keren komen ze in je rechter boezem terecht.
    Kan zijn dat de rechter kant wat moeilijk prikbaar was en daarom links pakte maar omdat ze rechts staan van je is die plek handiger voor ze.
    Laatste keer hebben ze ook beide dus gedaan omdat ze eerst niet in mn rechter ader konden komen vanwege alle littekenweefsel en links was nog maar 1x gepakt.

    #89850 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Ik heb beide keren van het begin tot het einde met 2 catheters gelegen. En dan alle electrodes….voelde me net een kerstboom. Miste alleen de lampjes nog….

    #91043 Reageer
    Endopleeg
    Gast

    Tsjerk schrijft:
    [quote]
    Wat voor soort medicijnen heb je van Sandoz? Ik had het ook ik kreeg opeens metoprolol tartraat ipv sucinaat. [/quote]

    Succinaat is een langwerkende versie van metoprolol. Als je gewend was aan de metoprolol tartraat, gaf die na iedere inname een piek in geneesmiddel en daarna neemt de werking langzaam af. Bij succinaat is het middel langwerkend, dus blijft het vanaf de piek op het zelfde niveau werkzaam, voor 24 uur. Dat was je lichaam niet gewend. Was dit een foutje?

    #91061 Reageer
    arthurdamiano
    Deelnemer

    hai, ja een vriendin van me had ook zo een complicatie, begeven moment dronk ze een kruid van de gezondheidswinkel..heeft haar wel enorm geholpen
    zou ’t voor je na kunnen vragen
    me mail is rnbsinger@hotmail.com

    arthur

    #91062 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hallo Arthur,

    ik zie dat je op 3 verschillende topics reageert: ablatie, oorzaak bonzen hart en non compaction cardiomyopathie omdat je vriendin dezelfde (?) complicaties cq problemen heeft. In alle 3 de topics verwijs je naar een Chinees drankje….

    Ik zet hier grote vraagtekens bij, vind het erg vaag. :unsure:

    #91063 Reageer
    arthurdamiano
    Deelnemer

    ja dat klopt..heb een aantal vriendinnen, meer soort vriendenkring die nogal wat aandoeningen allemaal op dit gebied, en we hebben mekaar gezamelijk leren kennen vanuit ’t ziekenhuis
    zodoende…snap dat het een beetje vaag lijkt inderdaad maar begeven moment zijn ze allemaal dat chinese kruid gaan gebruiken en het werkt voor hun

    #91111 Reageer
    Chris2772
    Deelnemer

    Hallo Allemaal,
    Ik heb eind februari mijn 1e ablatie gehad. Ik vond de voorbereiding op de ablatie al vrij ingrijpend. Bij mij moet het goed zijn gegaan. Maar na 9 dagen kreeg ik alweer mijn eerste rs terug. Zijn er mensen die dit ook herkennen en ook hadden?
    De aanval was toen een aantal minuten. Nu heb ik immers er alweer 7 gehad varierend van enkele seconden tot een aantal minuten. Dus, vrij klein. Voor de ablatie waren ze wat langer. Binnenkort krijg ik weer opnieuw event corders en ecgs.
    Zijn er mensen die meteen een tweede ablatie moesten ondergaan?
    Of ging er bij jullie ook weer opnieuw onderzoek vooraf?
    Ik ben nu iedere keer te laat om het te laten registreren.
    Ik heb AVNRT en PVCs.

    #91118 Reageer
    Tsjerk
    Deelnemer

    Ja, jammer genoeg is het een bekend probleem.
    Ik had boezemvlutters. Ik had zelfs 24uur na mn ablatie alweer mn rs terug.
    Misschien zoals je wel ergens gelezen heb ik nu 6 ablaties gehad. Maar nu 11mnd later heb ik de vlutters niet meer gehad. Dus soms heb je meer dan 1 ablatie nodig.
    Dus niet de moed opgeven want zelfs bij mij hebben ze het uiteindelijk kunnen vinden.
    Maar goed het blijft geen leuke ingreep.

10 berichten aan het bekijken - 16 tot 25 (van in totaal 25)
Reageer op: Reactie #91118 in Ablatie
Je informatie: