default-header

lichamelijke klachten

Home Forums De jongere hartpatiënt lichamelijke klachten

15 berichten aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 162)
  • Auteur
    Berichten
  • #90072 Reageer
    r.spilker
    Deelnemer

    hee,

    weet je wat het is, het is begonnen met 1 nacht dat ik dacht dat ik doodging.
    supersnelle hartslag 180 spm en misschien wel hoger, superbenauwd en ademhappen, giga druk op mijn borst en uitstralende pijn naar kaak en linkerarm.

    ik heb op dit moment al een tiental aan ECG’s gehad, maar er staat maar op enkele geregistreerd dat er iets mankeert aan het hart.

    vreemd ook dat mijn longarts het feit dat er iets mis is wel constateerd, en mijn cardioloog zegt dat er niets aan de hand is.

    nogmaals mijn symptomen:

    benauwdheid
    druk op de borst
    pijn tussen schouderbladen
    hoge rugpijn
    hartbonzen ( heel harde slagen )
    zwakke en harde polsslagen
    misselijkheid
    soms een racend hart

    heb tot nu toe een keer echt gehad dat ik dacht bijna flauw te vallen, toen werd ik ook een nacht opgenomen in het ziekenhuis met een bloeddruk van 235/165.
    en op dat ecg was mijn hartritme wel constant.

    kunnen jullie mij misschien wat meer advies geven zodat ik hiermee naar de huisarts kan gaan en hij me kan doorverwijzen.

    mvg, ramon

    #90071 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hoi Ramon,

    Ik dacht dat je al bij een cardioloog onder behandeling was. Kan de longarts, indien hij het nodig vindt, jou niet intern doorverwijzen?

    Groetjes,
    Annemarie

    #90070 Reageer
    r.spilker
    Deelnemer

    hallo,

    dat kan hij wel, alleen de cardioloog in het KG zuid wil mij niet verder helpen.
    dit omdat het niet levensbedreigend genoeg is volgens hem.

    ben ook al een keer doorverwezen naar het VUMC waar toevallig niets te zien was op het ecg.
    zo blijf je dus haken in een neerwaartse spiraal…

    mijn longarts is nu aan het kijken wat hij voor me kan betekenen.
    dus krijg waarschijnlijk weer een longfunctietest, hiermee kan hij de cardioloog misschien overtuigen dat de benauwdheidsklachten ergens anders vandaan komen dan bij mijn longen.

    mvg, ramon

    #90069 Reageer

    Hoi Roy,

    AF is ook niet levensbedrijgend. Maar op den duur kan het HF veroorzakwn. Dus zorg dat je uitsluit dat je dat niet hebt, In het UVC kunnen ze dat zeker.

    Check het even please want het is echt belangrijk om te weten.

    Groeten,

    Zomaar

    #90112 Reageer
    r.spilker
    Deelnemer

    hee,

    zal het navragen, zal morgen meteen het ziekenhuis even bellen om te vragen of ze nu eindelijk de uitslag binnen hebben van het VUMC.

    hebben jullie eigenlijk ook meer last met warm en/of benauwd weer? want de benauwdheid en druk op de borst en pijn in rug en linkerarm keren nu weer terug door het weer lijkt wel.

    mvg, ramon

    #90113 Reageer

    Hey,

    Eerlijk gezegd denk ik van niet. Anders hadden ze je dat al wel verteld.

    Ik heb wel een klein beetje last van de hitte maar dat uit zich niet in druk op de borst e.d. Maar kan me er wat bij voorstellen. Mensen met aandoeningen (of het nu je hart is of iets anders) zijn over het algemeen niet gebaat bij hoge temperaturen. En vooral niet die in ons broeierige klimaat.

    Het ergste vind ik dat je slecht slaapt. Gisteravond alle ramen open gedaan en vanochtend vroeg weer dicht gedaan samen met de gordijnen. Gekoeld water in de koelkast en ik redt me wel. Met mijn medicatie is het verschrikkelijk buiten nu. Net ook maar een stukje voor niets wezen rijden in de auto met de airco vol aan. Daar knapte ik goed van op. Gelukkig ook maar een halve dag werken.

    Groeten,

    Zomaar

    #90175 Reageer
    SjoerdP
    Deelnemer

    He Ramon. Ik heb een zelfde soort verhaal als jij. Bij mij is het nu alweer 7 maanden geleden dat het begon. Ook na een avond overmatig cocainegebruik. Ik gebruik sinds die avond helemaal niks meer, en daarvoor incidenteel. Ik ben 26 jaar.
    De voornaamste klachten die ik heb is pijn op mijn linkerborst, linkerzij, rug en soms ook linker schouder en arm.
    Hoe zijn jouw nachten? Slaap je goed? Ik slaap al 7 maanden niet langer dan ongeveer 2 uur achter elkaar. Gelukkig kan ik de afgelopen maanden daarna weer in slaap vallen. Ik slaap dus vaak ca. 3 keer ca. 2 uur.
    ’s nachts heb ik ook het meest last van de pijn op mijn borst, zij en in mijn rug. Ik weet niet of de klachten erger worden omdat ik een lange tijd stil plat lig of omdat het komt omdat ik geslapen heb. Ook voel ik vaak plaatselijk op mijn linkerborst en rug lichte tintelingen/rillingen. Subtiel, maar wel opvallend. Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar het valt wel op. Ik ben in de eerste twee maanden van mijn klachten ongeveer 15 kilo afgevallen. Mijn huisarts wijt dit toe aan het drugsgebruik, maar sinds de bewuste avond heb ik niks meer gebruikt.

    Aan mijn huisarts heb ik nooit wat gehad. Ik ben tientallen keren radeloos bij hem op consult geweest. Een enkele keer zelfs huilend om hulp gevraagd. Ik heb voor deze periode 1 keer eerder medische hulp hoeven te hebben. Ik ben dus verbaasd dat hij mij niet serieus heeft genomen. Hij heeft wat bloedonderzoek gedaan, en een x-thorax foto laten maken. Daar kwam uit “licht verdikte bronchuswanden”, maar dat had niks met mijn klachten te maken, aldus de huisarts. Omdat de huisarts mij steeds weer wegstuurde heb ik een “preventief cardiologisch onderzoek” laten doen bij Prescan. Hier wordt een ECG, inspanningsonderzoek en echo gedaan. Een uitkomst was een licht lekkende bicuspide aortaklep, maar mijn huisarts zei dat het niks van betekenis was.

    De pijn en vooral het slechte slapen heeft mijn leven, na al die maanden, nog steeds in z’n greep. Ik zit sinds die tijd in de ziektewet, en ben terug gaan inwonen bij mijn moeder. Ik dacht destijds ook dat ik elke moment dood neer zou kunnen vallen. Nu weet ik dat dat niet gaat gebeuren, dus ik ben er wat rustiger onder dan destijds, maar de pijn en het slechte slapen blijft.
    Ik heb de eerste paar weken continu een hoge hartslag gehad, ca. 130 bpm. Dat werd gelukkig minder, en zit nu gewoon weer op ongeveer 65. Ook herken ik het hartbonzen, dat je in je hele torso je hartslag voelt. Dit is niet minder geworden. Ook kan ik lastig op mijn linkerzij en rug liggen. Het hartbonzen en de onaangename gevoel valt dan extra op.
    Ik ben sinds kort overgestapt naar een nieuwe huisarts. Hij heeft mijn bloeddruk opgenomen, naar mijn hart geluisterd, mijn medisch dossier doorgenomen, en zei: “Je hebt al zoveel onderzoeken gedaan, ik denk dat het het syndroom van tietze is.” Een opzwelling van het kraakbeen van de borstspier. Ik kan dit echter niet linken aan het hartbonzen. Ook zou de pijn bij dit syndroom erger moeten worden bij het indrukken van de borst, maar dit is niet het geval. En kan deze conclusie getrokken worden na een ecg, xthorax, echo en fietstest?
    Dit is de eerste keer dat ik mijn verhaal deel via internet. Zijn er mensen met tips, advies?

    Groeten

    #90244 Reageer
    r.spilker
    Deelnemer

    hee sjoerd,

    sorry dat ik zolaat pas reageer, maar ben een tijdje op vakantie geweest.
    daar was ik echt aan toe, haha.

    ik heb je verhaal gelezen, en inderdaad. sommige klachten van jou herken ik ook, alleen lijkt het of het bij jou allemaal al een stuk minder geworden is.
    het lijkt mij in ieder geval sterk dat je 15 kilo kwijtraakt door het drug gebruik waar je toen al 2 maanden mee gestopt was.
    dat zou wel iets met stress te maken kunnen hebben, eet je verders wel goed?
    de slaapproblemen vallen mij wel op, ik heb zelf weinig moeite met inslapen en doorslapen.
    wel af en toe, dan lig ik de hele nacht wakker waarna ik uiteindelijk in slaap val, dus ik slaap af en toe in etappes lijkt wel. maar niet heel opvallend dat ik elke keer wakker word.
    moet je ’s nachts ook vaker naar het toilet toevallig?

    ik zag ook dat je naar een particuliere instantie bent geweest voor een preventief onderzoek.
    wat hebben de mensen bij prescan je hierover kunnen vertellen?
    die hoge hartslag in rust is bij jou op een gegeven moment weer gedaalt naar een normale hartslag? ik heb zelf zonder medicatie ook een hartslag van minimaal 110 wat kan uitlopen naar 130 á 135 in rust.

    het inwonen bij je moeder is opzich ook helemaal zo erg nog niet, heb zelf wel graag een vertrouwd persoon om me heen.
    het syndroom van tietze kan het bijna niet zijn denk ik, dit omdat schouderklachten en armklachten hartbonzen etc er allemaal niet in voorkomen. ik heb ook een vriend die het syndroom van tietze heeft, maar hij heeft alleen last van scherpe steken tussen de ribben.
    volgens mij kan de dokter dat ook alleen maar bepalen door bepaalde handelingen uit te oefenen op de borstkas zodat de pijn toeneemt.
    de hartbonzen herken ik ook, het voelt alsof je buik en borstkas eruit willen springen.
    bij mij zie je ook echt mijn hele borstkas pompen en ook mijn buik zie je overduidelijk.
    hier ben ik zelf ook heel erg van geschrokken, en dit vind ik een van de vervelendste klachten gepaard met de vermoeidheid en de pijn in mijn rug en schouderbladen.

    ik heb wel nog een simpele vraag aan jou,
    mag ik vragen hoeveel cocaine jij hebt gebruikt die desbetreffende avond? hier hoef je geen antwoord op te geven als je dat niet wilt.

    mvg, ramon

    #90246 Reageer
    Avalon27
    Deelnemer

    kan je geen second opinion vragen in een ander ziekenhuis?

    Ik ben ook ongeveer 8 keer naar de huisarts geweest. Iedere keer werd er tegen mij verteld dat het van mijn longen was, of tussen mijn oren zat.
    Uiteindelijk heeft een beginnende leerling naar mijn hart geluisterd en hoorde een ruisje die me toen gelijk doorstuurde naar de cardioloog.
    Uiteindelijk bleek ik een ernstige aortaklepstenose te hebben met een lekkende hartklep en verwijde aorta.
    Omdat ze vonden dat ik veel te jong was hebben ze me nooit doorgestuurd. Dus goed voor jezelf opkomen hoor!

    veel beterschap en succes

    #90253 Reageer
    SjoerdP
    Deelnemer

    Hey Ramon,

    Nee, ik hoef ‘snachts eigenlijk nooit naar het toilet als ik wakker word. Het resultaat van het preventieve cardiologisch onderzoek is dat ik een bicuspide aortaklep met daarbij aortaklepinsufficientie (lichte lekkage) die, volgens de cardioloog, niet de oorzaak kunnen zijn van hartklachten. Wel heeft hij mij het advies gegeven om elk jaar een echo te laten doen om de lekkage in de gaten te houden. Heeft het zelf aangekochte onderzoek toch nog nut gehad :-). Ik heb zelf ook moeite om te geloven dat het Tietze is. Ja, je mag vragen hoeveel ik heb gebruikt, maar ik weet het niet helemaal zeker. Ik denk ongeveer 2 a 3 gram binnen 2 uur, met daarvoor veel alcohol. En jij?

    Ik heb nu via een omweg alsnog een weg binnen het ziekenhuis gevonden voor de nachtelijke pijn in zij/rug/borst. Aanstaande woensdag krijg ik een ct-scan. Mocht het allemaal niet hart-gerelateerd zijn, dan hoop ik dat hij me doorverwijst naar bijvoorbeeld een internist, en mij niet terugstuurt naar mijn huisarts. Ik vind het echt verschrikkelijk dat ik zelf zoveel moeite moet doen, en dat het allemaal zo lang moet duren, voordat er de tijd genomen word om mijn klachten op de bodem uitgezocht worden. Ik ben mij bewust dat het mijn eigen schuld is dat ik deze klachten heb, namelijk door het drugsgebruik, maar dat je dan vervolgens bij je huisarts aanklopt en er geen enkele interesse is in de oorzaak van de pijn (hartgerelateerd of niet), vind ik echt stuitend. Ik merk wel dat per maand de pijn over het algemeen minder word. Het slapen blijft het ergste probleem, maar daarvoor ben ik godzijdank wel doorverwezen naar een slaap(apneu)poli ;).
    Hoe gaat het nu met je?

    #90256 Reageer

    Nesia heeft wel een punt. Schildklierfunctie heeft directe gevolgen op je hartritme. Ze controleren deze regelmatig (om de 3 maanden) bij mij. Vooral omdat ik ook amiodaron slik, wat perfect werkt, maar geen ideaal medicijn is vanwege de mogelijke bijwerkingen. Die ik overigens alleen tijdens de te hoge en te lange oplaad dosering had. Nu nog 200mg per 2 dagen, ik vind het prima zo. Dat ik niet in de zon mag is even bijzaak. Laat de winter maar komen.

    Hoop dat het nu toch een beetje goed met je gaat.

    Groeten,

    Zomaar :laugh:

    #90257 Reageer
    r.spilker
    Deelnemer

    hee sjoerd,

    ik zou inderdaad de jaarlijkse echo laten doen, al is het maar voor de zekerheid.

    het tietze verhaal kun je naar mijn mening echt afschrijven, zoals ik al zei in mijn vorige bericht dat een vriend van mij hier ook aan lijd. maar jou klachtenscala is niet te vergelijken met tietze.

    ik zal je vertellen dat ik ook ongeveer tussen de 3 en 3 1/2 gram heb gebruikt in zeer korte tijd, heb ook echt geen idee waarom ik ooit zoveel gedaan heb. maar ik denk dat het er bij mij aan lag dat ik mijn eigen grenzen niet kende. sindsdien ben ik wel wat terughoudender met alles ( drugs is taboe sinds mijn klachten ) maar bijvoorbeeld met alcohol en hasj.
    ik heb die avond geen druppel alcohol gedronken.

    ik heb toendertijd ook via mijn longarts een doorverwijzing moeten krijgen naar een cardioloog, dit omdat mijn huisarts zei dat het allemaal maar tussen de oren zat en dat ik leed aan hyperventilatie. nadat ik verzocht heb dit te laten onderzoeken ( waar dus helemaal geen hyperventilatie aan te pas kwam ) heb ik dus inderdaad ook een echo, mri scan, inspanningsonderzoek en meerdere ecg’s gehad.
    de eerste ecg’s waren best schrikwekkend, dit omdat er aangegeven werd dat ik allerlei geleidingsstoornissen had en mijn hartspier onvoldoende zuurstof kreeg.
    waarop de huisarts antwoordde ( ach johh, die apparaten kunnen het ook weleens mis hebben ).

    het is in ieder geval schandalig dat je zelf zo gigantisch veel moeite moet doen om gehoord te worden door een arts.
    ik denk dat het in ons geval ook gewoon aan de leeftijd ligt dat ze ons niet verder willen helpen.
    ik weet ook dondersgoed dat het mijn eigen schuld is geweest hoe ik me nu voel, maar om iemand iedere keer weg te wuiven alsof het tussen de oren zit vind ik niet kunnen.

    ik ben blij te horen dat bij jou de pijn maandelijks afneemt, ik wou dat dat bij mij ook het geval was.
    het gaat bij mij met ups en downs, maar vooral met downs…
    op dit moment gaat het helemaal niet zo lekker met me, ik ben net begonnen bij een nieuwe werkgever. ik werk nu maar 2 dagen per week ( wel 9 uur per dag ).
    en eigenlijk een paar dagen voordat ik moest beginnen sloeg het noodlot weer toe.
    ik heb 2 dagen achter elkaar niet geslapen, dit heb ik nog nooit gehad.
    dag 3 ( gisternacht ) ben ik rond 3 uur in de nacht inslaap gevallen en 07:45 weer wakker geworden. ook weer weinig slaap dus, misschien heeft het wat met de warmte te maken. ik zie aankomende week wel weer hoe het gaat.

    wat doet een internist eigenlijk als ik vragen mag?

    mvg, ramon

    #90258 Reageer

    Ramon,

    Kerel, het komt allemaal goed. Voor bijna alles is een oplossing. Ik heb een vergelijkbaar verleden als jij. Meestal is je verleden alleen een trigger en niet de oorzaak. Als ik niet zo geleefd had als tot 2011 dan had het iets langer geduurd maar was het alsnog mis gegaan.

    Het heeft geen zin om daar op terug te kijken. Zoek de beste artsen en je kan best een biertje doen. Maar met mate. En roken maakt ook niet direct veel uit.

    Nu kun je jezelf helpen door een beetje op te passen, maar soms genieten moet je ook doen!

    Ik heb eerder een post gedaan over het meten van je hartslag met een smartphone. Dat werkt perfect. Voor android en iPhone kan je bijvoorbeeld ‘instant hearth rate’ gebruiken. Werkt helemaal 100% perfect.Ook voor de Nokia Lumia is er een goede app. Dus als je dan toch wat leuks wilt doen op een feestje kun je kijken wat er gebeurt en desnoods extra bètablokkers nemen. Pas wel op met op peppende middelen want dan ben je snel de nationale! Ik heb het 2 jaar terug nog wel eens geprobeerd maar het was meteen kassa! Direct naar de eerste harthulp en cardioverten die handel. En een infuus met amiodaron.

    Groeten,

    Zomaar

    #90259 Reageer
    Tsjerk
    Deelnemer

    Ik gebruik zelf ook de app van mn iPhone om mn hartslag te meten. Dit werkt prima als je sinusritme hebt. Maar als ik ritmestoornis had werkte het van geen kant! Dus hou daar wel rekening mee.
    Sorrie dat ik het meld maar als je al hartpatiënt bent en last hebt van ritmestoornis, snap ik echt niet dat je nog aan het spelen met harddrugs. Je slikt betablockers om je frequentie in toom te houden en dan drugs gebruiken die je ritme juist naar 180+ wil brengen. Prima hoor is jouw leven en jouw motortje waar je mee speelt. Maar sla dan ook de ambulance en harthulp over. En geef dat plekje aan mensen die het dan echt nodig had.
    Ik heb wel eens gehad dat ik 3 dagen lang met freq zat van 240 en hoger, maar ik kon niet komen omdat het druk was.

    #90260 Reageer

    Hoi Tsjerk,

    De app is inderdaad alleen betrouwbaar als je sinusritme hebt. Als je AF hebt of een andere ergere ritmestoornis raakt de app in de war. Maar dan weet je wel dat het mis is, en dat voel je zelf ook.

    Ik gebruik de app vooral als ik extra risico loop op een ritmestoornis zodat ik extra metroprolol kan nemen. Dan wordt ie onderdrukt, en amiodaron kapt sowieso de meeste ritmestoonissen direct de kop in.

    Fijne avond en een goed weekend.

    Groeten,

    Zomaar

15 berichten aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 162)
Reageer op: lichamelijke klachten
Je informatie: