default-header

Reageer op: Wie volgt ook de etensstijl “Plant-based, Non-fat” van Dr. Esselstyn?

Home Forums Algemeen Wie volgt ook de etensstijl “Plant-based, Non-fat” van Dr. Esselstyn? Reageer op: Wie volgt ook de etensstijl “Plant-based, Non-fat” van Dr. Esselstyn?

#132218
joleen kieneker
Gast

dag Henry,
een late reactie maar ik wil hem alsnog geven. ik ben ook benieuwd hoe het jou is vergaan deze jaren. ik heb ook hartproblemen en ben bijna 3 jaar geleden begonnen met het dieet van dr Esselstyn. dat had veel succes, na een half jaar was ik 10 kilo lichter (oorspronkelijk was mijn BMI nog net binnen de grens), ik voelde me fitter, de bloedwaarden werden beter. echter, onvoldoende om geen medicatie meer te gebruiken. na 2 jaar kreeg ik weer een hartcatheterisatie en de vaten zagen er veel beter uit. alles goed zou je zeggen. maar ik was alweer gestopt met het dieet, de kilo’s zaten er weer aan. ik vind het lastig om dit vol te houden en ik vrees soms ook dat ik voedingstoffen tekort kom. mijn leefpatroon was, net als bij jou, al jaren gezond (vegetarisch, nooit gerookt en nauwelijks alcohol). veganistisch non-fat is lastiger, moeilijker om te variëren als je voldoende eiwitten wilt krijgen. Ontbijt en lunch gaan goed maar het diner al minder en lekkere tussendoortjes (gebak, iets hartigs,..) bijna onmogelijk, en wij koken graag maar toch… En met vrienden of in een restaurant is het echt lastig. niet alleen om de juiste gerechten voor te zetten/te krijgen maar ook vanwege reacties en omdat je best veel vraagt van mensen die voor je koken. enfin, langzamerhand sluipen er weer slechtere gewoontes in, een lekkere bonbon of zoutjes en kaas, nou ja, je kent het. inmiddels ben ik 3 jaar verder en zijn de hartproblemen weer toegenomen en wil ik weer met Esselstyn beginnen. ik weet nog niet hoe ik dit deze keer beter kan doen. hoe is het jou vergaan en heb je misschien tips? een supportgroepje lijkt me wel fijn. ik hoop dat je dit nog leest en hoor graag van je