default-header

hartpompfunctie

Home Forums Hartfalen hartpompfunctie

5 berichten aan het bekijken - 16 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #83180 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    hele goede uitleg, zou de arts eigenlijk moeten geven of op zijn minst een A-viertje met uitleg hierover

    #83291 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Lisa schrijft:
    [quote]Navacia schrijft:
    [quote]
    hoe dat precies heet is mij nog niet verteld, alleen dat het hartfalenstofje ……
    [/quote]

    [quote]He wat jammer nou 🙁 …. weet iemand anders hier de naam van het stofje misschien?? Lisa ;)[/quote]

    Kent niemand de naam van het stofje hier dus? :unsure:
    Wel :cheer: Misschien heb ik het gevonden… Ik zag deze week op een labformulier van een ziekenhuis staan, onder hartfalendiagnostiek:
    NT – pro-BNP

    Dus even opgezocht wat dat is:
    BNP = B-type (of Brain) Natriuretisch Peptide
    (NT-pro-BNP= N terminal-pro-B-type Natriuretic Peptide)

    Ik vond het o.a. in dit artikel van de Univ van Leuven, over diagnose en monitoring van hartfalen ….
    http://www.kuleuven.ac.be/vakb/pages/VAKB05jun07/Vanderheyden.pdf

    Daarin staat oa ook dat de diagnose hartfalen niet gemakkelijk te stellen is:

    Diagnosis of CHF(hartfalen)— Still Very Difficult

    • Symptoms and signs like shortness of breath (benauwdheid, kortademigheid)
    and edema (oedeem, zwelling) have a broad differential diagnosis

    • Physical exam is neither sensitive nor specific for CHF and, even in good hands, there are often errors.

    • One third of patients with CHF have normal pumping function of the heart (Een derde van de patienten met hartfalen heeft een normale pompfunctie)

    Bij een EF van 15 % heeft iemand hartfalen, maar iemand met een EF van 65% kan ook al hartfalen hebben.
    Het stofje BNP (het is een hart-specifiek hormoon) kan helpen om beter te kunnen beoordelen of iemand klachten heeft door hartfalen of toch door iets anders (bv een longziekte). Het stofje is wel ook verhoogd bij nierziekten.
    Hoe hoger de BNP hoe ernstiger het hartfalen is.

    PS…..De emoticons doen het niet …:unsure: ?

    #83293 Reageer
    Navacia
    Deelnemer

    He Lisa
    Bedankt hiervoor.
    Gisteren was ik nog naar het Lab en toen zag ik ook dit op het forumulier staan: NT – pro-BNP.
    Wist niet wat het was maar nu snap ik het wel. THX :laugh:
    as. Donderdag mag ik weer naar de hartfalenverpleegkundige, en dan kan ik het met haar er over hebben.
    Maar wat je al zegt het hart specifiek hormoon, en bij ons spreken ze van het Hartfalenstofje hahaha :laugh:
    Maar echt heel vriendelijk bedankt, en mocht er toch iets anders uit komen meld ik het

    liefs, nel

    #83307 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Navacia schrijft:
    [quote]:
    as. Donderdag mag ik weer naar de hartfalenverpleegkundige, […] en bij ons spreken ze van het Hartfalenstofje hahaha :laugh:
    Maar echt heel vriendelijk bedankt, en mocht er toch iets anders uit komen meld ik het
    liefs, nel[/quote]

    Hi Nel 🙂

    Ja, graag, misschien is er nog een ander “hartfalenstofje” met een echte, “grote mensen”-naam :woohoo:

    En succes a.s. donderdag :cheer:

    Liefs,
    Lisa

    #83310 Reageer
    Navacia
    Deelnemer

    Dank je wel Lisa xxx
    Vandaag is mijn bloeddruk toevallig hoog, dat voel ik:(

    liefs, nel 😆

5 berichten aan het bekijken - 16 tot 20 (van in totaal 20)
Reageer op: hartpompfunctie
Je informatie: