default-header

Diesel-fijnstof is slecht voor hart en bloedvaten

Home Forums Uitlaatdampen Diesel-fijnstof is slecht voor hart en bloedvaten

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #81233 Reageer
    annie1941
    Deelnemer

    Dag Jan,

    Ik heb ook een hartinfarct gehad, maar dat is toen niet doorgerold in een hartstlstand. Wat kan het toch allemaal anders gaan, ook al begint het soms hetzelfde.

    Ik heb geen wat ze dan noemen ‘bijna dood ervaring ” gehad. Er is ergens in het forum een onderwerp over gemaakt geloof ik nav het boek wat een cardioloog erover heeft geschreven.

    Mijn zwager heeft wel ooit zo’n ervaring gehad, na een zeer ernstig auto-ongeluk. Hij zegt altijd dat die ervaring de kijk op zijn leven en allerhande problemen van het leven in een heel ander daglicht gesteld hebben.

    Jan, blijf nog meer een lange tijd bij je kleinkinderen en ‘dag opa ‘ zwaaien kan ook als ze even naar huis gaan. Niks leukers dan kleinkinderen he.

    HARTelijke groet
    Annie

    #81234 Reageer
    annie1941
    Deelnemer

    Hallo Jan,

    Bedankt voor je reactie bij mijn infarct hartverhaal.

    Het is altijd weer even schrikken natuurlijk als je teruggefloten word terwijl je zo vol goede moed aan het revalideren, opbouwen bent zoals jij nu doet. Het weer aan toeters en bellen moeten, ok al was het loos alarm, was natuurlijk even flink schrikken.

    Maar bij het revalideren is de ene dag de andere niet, dat merk ik bij mijn revalidatieprogramma ook wel. Als ik vóór de revalidatie al actief geweest ben, bv sportief lopend boodschappen gedaan , dan kan ik tijdens de revalidatieoefeningen eerder aan mijn tax zitten als andere keren. Zo moeten we ons lichaam opnieuw leren kennen, de beschikbare energie goed leren verdelen, en ons er op afstemmen. Maar de tijd leert, ook in deze denk ik.

    Jan, een bijna dood ervaring is heftig, heel heftig. Dat herbeleef je vaak voor je het een plekje kan geven in je leven. Neem je tijd ervoor en vraag op je revalidatie eens of er een lotgenotengroep is. Want die snappen het beste wat je meegemaakt hebt.

    Geniet van je kleinkinderen. Wij hebben sinds een jaar ook een kleindochter en genieten er zo verschrikelijk veel van.

    Goed weekend en blijf vooral vertrouwen hebben IN JEZELF dat je aankunt wat op je pad komt.Want hoe ouder we worden hoe minder het lijf te vertrouwen is.

    HARTelijke groet
    Annie

    #78590 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    14 juli 2011:
    [quote]Ultrafijn stof in dieselrook is niet alleen slecht voor de longen maar ook voor hart en bloedvaten. Dat hebben onderzoekers van de University of Edinburgh (Schotland) experimenteel vastgesteld. Ze weten alleen nog niet precies hoe het komt, melden ze in het European Heart Journal.

    Met subsidie van de British Heart Foundation stelden Mark Miller en collega’s gezonde vijwilligers bloot aan het soort atmosfeer dat je in een zwaar vervuilde stad aantreft, en keken wat het effect was op de bloedvaten. Daarbij dienden ze óf de gassen uit zo’n stinkstad toe, zoals koolstofmonoxide en stikstofdioxide, óf de roetdeeltjes van minder dan een micrometer diameter die in dieselrook plegen te zitten.

    Resultaat: het kan allemaal een verhoogde bloeddruk opleveren, maar alleen de nanodeeltjes beschadigen daadwerkelijk de bloedvaten. Dat lijkt te komen doordat er stoffen op zitten die vrije radicalen genereren.

    De volgende vraag is welke stoffen precies. Misschien kun je die in de toekomst selectief verwijderen, bijvoorbeeld door aanpassingen aan de brandstof.

    De belangrijkste boodschap is voorlopig dat effectieve roetfilters nog veel harder nodig zijn dan we al dachten. Zolang die nog niet algemeen zijn ingevoerd, kunnen mensen met een hartkwaal beter niet te lang in de buurt van een drukke verkeersweg rondhangen.
    [/quote]
    bron: University of Edinburgh
    http://www.c2w.nl/diesel-fijnstof-slecht-voor-het-hart.138631.lynkx

    En als iemand vlak bij een snelweg woont? Dan zijn er in huis gelukkig nog luchtreinigers in te zetten…… ik heb een elektrostatische reiniger (2 stuks), en die haalt heel wat zwarte troep uit de stadslucht.

    Zorg goed voor jezelf 🙂
    Groet, Lisa

    #81665 Reageer
    Nel
    Deelnemer

    Jij ook Lisa ,een heel gezellig weekend!!!!!!!groetjes Nel

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
Reageer op: Diesel-fijnstof is slecht voor hart en bloedvaten
Je informatie: