default-header

betablokkers en gewichtstoename

Home Forums Hartfalen betablokkers en gewichtstoename

  • Dit onderwerp bevat 11 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 week, 1 dag geleden door Tommy.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #79597 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo

    Nu twee jaar geleden werd bij mij op mijn 37ste gedilateerde cardiomyopathie vastgesteld
    Van een werkweek van 80 uur kwam ik plots thuis te zitten en begon een ware medische lijdensweg

    inmiddels is de EJF van 12% naar 36% gestegen en vond ik na lang zoeken een cardioloog die mij wou laten revalideren

    ik heb zowat alle mogelijke medicatie geslikt en sta nu op bisoprolol (betablokker) en olmetec (bloeddrukverlager)
    Sinds ik deze combinatie gebruik ben ik meer dan 10 kilo aangekomen, terwijl ik amper iets eet. ik volgde voordien al een vrij sober dieet en heb hierin nog geschrapt, toch stijgt mijn gewicht gradueel. Volgens de cardioloog zou het geen vocht zijn.

    ik wordt hier niet vrolijk van, want meer gewicht is ook weer slecht voor mijn hart en bovendien voel ik me hier mentaal slecht bij.

    Daar komt bij dat de dosis betablokker telkens wordt verhoogd, waardoor ik dan weer uit balans geraak en fysieke inspanningen extra zwaar worden. Het is net alsof ik gas geef met de rempedaal ingedrukt.

    heeft er iemand hier ervaring mee?

    alvast dank
    Aline

    #87306 Reageer
    Lisa
    Gast

    Hoi Aline,

    De gewichtstoename komt misschien doordat je schildklierhormonen in hun werking geblokkeerd worden door de betablokker(s).
    (Mensen die een een te snelle (hyper)schildklier hebben, worden oa ook behandeld met een betablokker.).

    Groetjes, Lisa

    #87307 Reageer
    `brigitta
    Deelnemer

    Hallo Lisa,

    dat wist ik helemaal niet van die schildklierhormonen

    hier ga ik me zeker eens in verdiepen, zodat ik het met de cardioloog kan opnemen

    alvast erg bedankt voor de tip

    groetjes
    Aline

    #87342 Reageer
    Nel
    Deelnemer

    Lisa ,is dat dan ook de reden dat ik mijn thyrax niet op hetzelfde moment als m,n beta blokker in mag nemen,werken ze tegen elkaar?Mijn schildklier werkt te langzaam ,ik heb struma en ben geopereerd,toen ik 32 was hoor ,dat is 100 nou nee 29 jaar terug.Maar ik moet ook knokken tegen elke kilo,dat was altijd al zo,sinds ik stuma heb dan,maar het lijkt wel of het nog lastiger is,ik vind 1500 kcal niet zoveel ,maar dat is het eigenlijk wel voor mij.Ik moet eigenlijk om af te tussen de 1000 en 1200 gebruiken,voor 1 kilo in de maand.Maar ik hou dat maar een kort tijdje vol,sjonge zit ik toch te zeuren over afvallen!

    Aline,wat goed dat je zo gestegen ben ,naar 36%.Maar ik begrijp het heel goed dat rempedaal,ik denk ook elke keer ,ik kan nooit voldoende bewegen om het er af te krijgen en je gezond te blijven voelen.Ben je nu aan,t revalideren ?dat heeft me wel veel goed gedaan ,je leert weer een beetje voelen wat je grens is.Gek eigenlijk ,dat je moet leren om je eigen grens te kennen ,maar het is nu eenmaal zo.groetjes Nel

    #87346 Reageer
    Lisa
    Gast

    Nel schrijft:
    [quote]Lisa ,is dat dan ook de reden dat ik mijn thyrax niet op hetzelfde moment als m,n beta blokker in mag nemen,werken ze tegen elkaar?[/quote]

    Weet ik niet precies hoor Nel 🙂
    Maar zover ik wel weet moet je Thyrax het liefst op nuchtere maag (voor het onbijt) nemen omdat andere stoffen (bv calcium, en misschien ook wel een betablokker?) de opname van Thyrax kunnen hinderen.

    Verder is het zo dat betablokkers het effect van schildklierhormonen remmen (de werking dus, en die vindt plaats in de cellen). Met de schildklier zelf doen ze niets….. ze remmen niet de hormoonproduktie, dus de hormoonwaarden in het bloed blijven wel gelijk.

    Eerder schreef ik al eens dat een hypo-vriendin van mij (ze slikt Thyrax) een betablokker kreeg voor de bloeddruk en toen kreeg ze weer hypo symptomen….. ze was goed ingesteld maar werd door de betablokker weer ontregeld!

    Groetjes,
    Lisa.

    #87347 Reageer
    Nel
    Deelnemer

    Lisa ,ik ben mijn Thyrax voor het naar bed gaan in gaan nemen omdat ik mijn betablokker pas na drie uur in mag nemen ….en dat ga ik vergeten,het mocht van de cardioloog,hoewel ik geloof dat ze er niet zo veel van af weet! ze is tenslotte geen edocrinoloog.Maar ik had ergens gelezen dat het dan beter is om het zo te doen.Ik heb overigens nooit geen last van mijn
    schildklier ,dus ik neem aan dat ik goed ingesteld ben,de bloedwaarden zijn altijd goed.groetjes Nel

    #87349 Reageer
    Lisa
    Gast

    Nel schrijft:
    [quote]Lisa ,ik ben mijn Thyrax voor het naar bed gaan in gaan nemen omdat ik mijn betablokker pas na drie uur in mag nemen ….en dat ga ik vergeten,het mocht van de cardioloog,[/quote]

    :huh: Wat ga je precies vergeten?

    [quote]Ik heb overigens nooit geen last van mijn
    schildklier ,dus ik neem aan dat ik goed ingesteld ben,de bloedwaarden zijn altijd goed.groetjes Nel[/quote]

    Dat is mooi, je hebt geen hypo symptomen meer door de thyrax bedoel je toch?
    Dat is een hele lange lijst he, en hypo zijn is ook niet goed voor je hart en vaten……ik heb zelf vele van de symptomen meegemaakt, maar het is gelukkig bijgetrokken, mijn bloedwaarden waren steeds normaal, dus werd mijn hypo lange tijd steeds niet ontdekt, maar ik was toch hypo omdat de hormonen werden gehinderd in hun werking (geblokkeerd zeg maar) , ………ijskoude voeten en handen en meestal een te lage lichaamstemperatuur (36 soms maar), en moe, moe, moe, veel slapen, haaruitval en nog meer narigheid, …..je (her)kent het zeker wel.

    Groetjes,
    Lisa

    #87350 Reageer
    Nel
    Deelnemer

    Ik vergeet m,n pillen in te nemen,als het later word….ik ben dus nogal vergeetachtig,maar en dat is het juist,ik heb helemaal niets van dat alles,geen koude handen of haaruitval en ook nooit moe,ik was 26 toen ik tijdens de zwangerschap opeens een dikke hals kreeg,maar ben pas na 6jaar geopereert ,ook omdat ik nog 2 kinderen kreeg!! Ik kon op dat moment nog niet zeggen ,geen kinderen meer ,en dat werd me geadviseert omdat het tijdens mijn zwangerschap gekomen is ,dus door extra hormonen,ik heb 5 kinderen en nog 2 zwangerschappen gehad.

    Bij de operatie is er is een half pond weefsel weggehaald en mijn stemband is beschadigd,dus een zwakke stem ,ik heb in de tijd voor mijn operatie wel een soort depresive periode gehad van ong.2 jaar ,en na de operatie direct Thyrax maar was direct goed ingesteld en ik heb ook nooit klachten gehad,gelukkig,altijd heel energiek !!! eigenlijk dat is wel fijn met een groot gezin.

    Het enige wat ik altijd had is het moeilijk afvallen ,ben dus al jaren 5-7kilo te zwaar.Wat zijn de hypo symtonen dan?………..Ik begrijp wel dat je door schildklier problemen,hart problemen kan krijgen,ik heb n.l.geen infarct gehad ,maar ze denken aan een stolsel,pech zegt de cardioloog Weet jij daar wat van ?dat je door struma hartproblemen kan krijgen????

    groetjes Nel

    #87351 Reageer
    `brigitta
    Deelnemer

    Hallo Nel,

    dank voor je reactie

    ik ben inderdaad aan het revalideren (of beter was), want de cardioloog heeft mijn betablokkers opgevoerd, zo’n drie weken geleden en sindsdien was ik niet meer vooruit te branden. zelfs de dagelijkse dingen lukten me nog amper

    Normaal roei ik elke dag 20 minuten en ga ik drie keer in de week naar de revalidatie (roeien, fietsen en training met gewichten)

    Ik heb nu -na overleg met de cardioloog- de betablokker terug afgebouwd en ben langzaam weer aan het trainen.
    Maar je hebt absoluut gelijk, de winst van revalideren is groot. Eerst kon ik geen 5 minuten fietsen en had constant zware benen, dat is allemaal weg.

    Uit jouw verhaal begrijp ik dat je met schildklierproblemen kampt.
    Ook bij mij zou sprake zijn van een schildklier die jarenlang te snel heeft gewerkt (ik was werkelijk hyperactief: 80 u werken en dan nog een huishouden draaiende houden enz. en het was nooit genoeg) en nu stilaan uitgeput raakt, maar de schildklierhormonen zouden nog één en ander compenseren.

    Als ik dan hoor van Lisa dat hier met betablokkers net een probleem zit, wordt alles natuurlijk duidelijk.

    Ik wens je heel veel succes toe

    #87352 Reageer
    Lisa
    Gast

    Hoi Nel,

    Nou, en of dat fijn is….. met een groot gezin kun je veel energie goed gebruiken ja 🙂

    Over een trage schildklier en hart- en vaatsymptomen die daardoor ontstaan (in de loop der tijd als het niet behandeld wordt), kun je hier (in het forum) wat lezen …zie ….
    http://tinyurl.com/6avzhgf

    de symtomen zijn verder ook: …..vergeetachtigheid en depressies.
    Sommige hypothyroid mensen hebben het wel eens over hun Hypo-dementie (dat had ik zelf ook destijds: gooide bijv een net gekochte biefstuk in de afvalbak ipv in de koelkast, en ik later maar zoeken waar die was gebleven :silly: … of ik vroeg iets, wat iemand mij net al had verteld.. :blush: ) ….. de “dementie” kan overigens ook komen door medicijnen (bv statines), maar ik zelf gebruikte geen meds in mijn hypotijd.

    Hier is een lijstje van klachten die kunnen optreden bij een schildklier die te traag werkt :
    (Niet iedereen krijgt alle symptomen of allemaal dezelfde symptomen)

    Hypothyreoïdie symptomen kunnen (mogelijk) zijn o.a:

    * gewichtstoename (soms afname)
    * vocht vasthouden
    * vermoeidheid
    * duizeligheid
    * benauwdheid
    * trager functioneren
    * lage lichaamstemperatuur
    * snel koud
    * lage bloeddruk [of juist te hoge bloeddruk]
    * hoog cholesterol
    * snel blauwe plekken
    * tintelingen
    * opgeblazen gevoel
    * slecht functionerend immuunsysteem
    * allergieën
    * concentratieproblemen
    * spastische darm
    * obstipatie
    * haaruitval [ook in wenkbrauwen, aan de zijkanten],
    * huid en nagelproblemen
    * laag libido (minder zin in seks)
    * verminderde eetlust
    * artritis
    * spier- en gewrichtspijn (stijf, pijnlijk m.n. bekken en handen)
    * fibromyalgie
    * oedeem
    * anemie (bloedarmoede)
    * oogproblemen
    * apathie
    * depressiviteit en stemmingswisselingen
    * geheugenproblemen (pseudo dementie)
    * psychoses (soms paranoïde symptomen)
    * slaapstoornissen
    * menstruatiestoornis
    * PMS
    * vruchtbaarheidsstoornis (onvruchtbaarheid)
    * tepeluitvloed

    het lijstje heb ik hier vandaan gehaald :
    http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/3585-schildklier-te-trage-werking.html

    Nou we toch over de schildklier bezig zijn 🙂
    Er is (voor wie meer wil lezen) ook de site http://www.hypomaarniethappy.nl/
    met een forum ook)
    die site geeft deze lijst met de o.a. symptomen:

    Wat zijn symptomen van hypothyreoïdie?
    Mogelijke symptomen zijn:

    – Langzame hartslag (minder dan 70 per minuut)
    – Verhoogde bloeddruk
    – Zich sloom en moe voelen
    – Het steeds koud hebben
    – Slaperigheid ondanks voldoende nachtrust
    – Slecht geheugen
    – Concentratieproblemen
    – Spierkrampen, stijve armen of benen
    – Gewichtstoename
    – Pafferig gezicht, zwelling vooral onder de ogen
    – Krakende of hese stem
    – Haarverlies (bij mannen ook van benen en armen)
    – Droge huid die er soms geelachtig uit kan zien
    – Obstipatie (maar vaak diarree kan ook voorkomen)
    – Hevige (of juist uitblijvende of onregelmatige) menstruatie
    – Afscheiding van melk uit de borst
    – Onvruchtbaarheid
    – Struma (abnormale zwelling in de hals veroorzaakt door een vergrote schildklier)
    – Bij kinderen: onvoldoende groei

    Groetjes, Lisa

    #87354 Reageer
    Nel
    Deelnemer

    sjonge Lisa ,kom ik daar eventjes goed vanaf!!!!!!Alleen PMS maar dat is nu over,en een beetje last van stijve vingers,dus dat is niks.Mijn schildklier krijg verkeerde informatie van de hypofyse,dus vandaar de thyrax,mijn schildklier mag niet meer zelf werken

    Hallo Aline .ja dat heb ik ook met sporten ,gewoon heerlijk als je elke keer ziet dat het beter gaat,hoewel ik wel besef dat er mischien een eindgrens aan is,maar dat zie ik dan wel weer,mijn hartslag is een stuk lager met sporten en daar ben ik heel gelukkig mee!

    Ik loop drie keer per week ,een half uur tot drie kwartier en dan 2xsporten, en ik werk in een winkel,nu17 uur dat is de hele dag lopen,maar wel heel leuk,het zal wel niet meer de 29uur worden maar ik vind dit al mooi!

    groetje Nel

    #133893 Reageer
    Tommy
    Gast

    Despite these concerns, other feminists see potential for new sex dolls to challenge and disrupt traditional gender roles and power dynamics. They argue that the ability to customize sex dolls with realistic sex doll heads according to individual preferences and desires can empower users to explore their own identities and desires free from societal constraints. Moreover, some feminists emphasize the importance of destigmatizing discussions around sexuality and pleasure, arguing that the use of the new sex doll can provide individuals with a safe and consensual outlet for sexual expression and exploration. They advocate for a more sex-positive and inclusive approach to sexuality that embraces diverse desires and experiences.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
Reageer op: betablokkers en gewichtstoename
Je informatie: