default-header

Vitamine D-tekort in Nederland eist jaarlijks veel levens

Home Forums Vitamines Vitamine D-tekort in Nederland eist jaarlijks veel levens

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #79325 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Ik zet even een artikel uit het hartgenoten-nieuws hier, met mijn antwoord op de vraag van Cesarina (reden: toen ik wilde kijken of Cesarina op mijn antwoorden had gereageerd merkte ik, dat dit artikel van 29 juni 2010 niet terug vinden was in de archieflijst, alleen via een gerichte zoekopdracht komt hij naar boven.)

    Het was dit bericht:
    http://www.hartgenoten.nl/nieuws/vitamine-d-tekort-in-nederland-eist-jaarlijks-veel-levens

    Het artikel begon zo:

    Veldhoven – Een groot Vitamine D-tekort dat heerst onder de Nederlandse bevolking eist jaarlijks veel slachtoffers. De gemiddelde Nederlander heeft minder dan de helft van de ‘gezonde hoeveelheid’ Vitamine D in zijn/haar bloed. Wanneer het vitamine D-niveau op peil zou zijn, zou dit in Nederland jaarlijks tot 18 % minder sterfte leiden.

    Reacties:

    Lisa:
    Er zijn nog steeds labs en huisartsen (de mijne bijv) die 25 nmol als normaal beschouwen!!! Ze hanteren verouderde waarden. Dus in het geval van een vitamine D test is het zelf goed opletten en de zaak controleren geblazen….. Laat u niet afschepen met een “het bloed is goed”…. vraag naar de precieze gevonden waarden.

    Cesarina schreef:

    Hallo Lisa
    Welke hoeveelheid vitamine D, in de vorm van tabletten zou je moeten nemen om genoeg binnen te krijgen?
    En hoe weet je hoe betrouwbaar de pillen zijn?
    Vogens mij is daar weinig of geen controle op 😯

    Lisa schreef:
    Geen tabletten nemen, Vitamine D is een vetoplosbare vitamine, dus het beste kan men kiezen voor een supplement met olie (een capsule dus)…. tabletten bevatten vaak ook allerlei excipients (additieven) die slecht voor je kunnen zijn.

    De hoeveelheid hangt van de persoon af: hoe goed neem je de D en vetten op? Kom je vaak in de zon? En heb je genoeg cholesterol om D van te maken?
    Heb je al een gebrek? Dan neem je een tijdje een hogere dosis, en daarna (als D weer op een gezond peil is), neem je bv een iets lagere onderhoudsdosering.
    400 ie kan men gerust nemen, 1000 ie ook, maar ik zou dan in het begin na een paar maanden een keer laten testen of het niet te weinig of te veel is + test dan ook calcium)6
    .
    Ik ben zelf sinds een paar weken naar 2000 ie gegaan…. langdurige spierpijnplek in rechteronderarm is verdwenen…. toeval? Misschien wel misschien niet 😀

    Vitamine D is voeding, valt dus onder de VWA, maar er is wel verschil in kwaliteit. Ik zal nog opzoeken hoe je het beste een D supplement kiest.

    Let er in ieder geval op dat je altijd het natuurlijke D3 neemt (cholecalciferol) en niet D2 (ergocalciferol), want D2 is van mindere kwaliteit. D3 is de vitamine D die het lichaam oiv zonlicht maakt.

    Tot later 🙂

    Lisa schreef:
    Cesarina vroeg:
    [quote]En hoe weet je hoe betrouwbaar de pillen zijn?
    Vogens mij is daar weinig of geen controle op [/quote]

    Hallo Cesarina:

    Kies een merk dat als betrouwbaar bekend staat en volgens de GMP werkt (zoals de farmaceuten ook moeten doen), en vermijd een merk waarvan al eens produkten van de markt zijn gehaald omdat ze gecontamineerd waren of zo.
    Kwaliteitssupplementen hebben wel meestal een wat hogere prijs (logisch) dan merken die zich niet aan de GMP voorschriften houden.

    De rooderoos heeft diverse goede merken in het assortiment. (bv NOW, orthica, ….)

    Goed dat je kwaliteitseisen stelt aan supplementen Cesarina, dat horen mensen eigenlijk ook met medicijnen doen (want die zijn er ook in inferieure kwaliteit, zoals o.a. het geval bleek te zijn met de generieke simvastatine van Ranbaxy).

    Ik zal in het forum onder supplementen nog wat info zetten over hoe een supplement te kiezen en waar men op kan letten etc.

    Groetjes,
    Lisa.
    Einde reacties…………………

    En… Cesarina ….had je mijn antwoorden op je vragen al gelezen of niet?

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
Reageer op: Vitamine D-tekort in Nederland eist jaarlijks veel levens
Je informatie: