default-header

Reparatie Mitralisklep

Home Forums Hartkleppen Reparatie Mitralisklep

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #79879 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Het ziet ernaar uit dat het nu toch ervan moet komen dat ik mijn mitralisklep moet laten repareren,naar alle waarschijnlijkheid moet dit lukken, anders moet er een nieuwe klep in.
    Mijn vraag: Waar in NL of buitenland kan ik dit laten doen zonder openhart operatie ??
    Dus via de lies,schouder etc. Nu krijg ik te horen dat mijn conditie daar te goed voor is.?!
    Maar ik wil ook zo’n operatie waar de risico’s kleiner zijn en ik sneller van herstel !!

    Hoop snel van jullie te horen !
    Miriam (44jr)

    #88618 Reageer
    roza
    Deelnemer

    Zit in exact dezelfde situatie. Ben aangemeld in Enschede, en kreeg dit op voorhand
    ook te horen. Er zijn meerdere ziekenhuizen in Nederland {5} die deze operatie
    uitvoeren. Heb je nog meer problemen, of alleen die klep ?
    Wat zijn je klachten precies? Het heeft zeer mijn belangstelling, en ik wil je graag op de hoogte houden.Groeten,
    Ronny.

    #88631 Reageer
    Ab61
    Deelnemer

    Hallo,

    Misschien kan ik jullie wat meer info geven.
    Ik heb deze operatie net achter de rug, ik heb op 8 juni een reparatie van mijn mitralisklep gehad. Dit volgens de nieuwere techniek. Deze heet een “minale invasief” volgens de “heartport” methode. Deze methode gebruiken ze in het Antoniusziekenhuis in Nieuwegein standaard voor deze operatie van de mitralisklep. Zowel repareren als vervangen van deze klep. Je hebt daar 2 thoraxchirurgen die dat doen, dr Yilmaz en dr. de Kroon. Je word 1 dag voor de operatie opgenomen. Ik werd op vrijdag geopereerd en dinsdagavonds (4 dagen na de operatie)mocht ik met het bezoek mee naar huis. Het is mij reuze meegevallen, ik wandel weer en heb zelf al weer gefietst. Ook ziet het er naar uit dat je geen hartrevalidatie nodig hebt. Als je de keuze hebt zou ik het zeker doen, het scheelt tov de traditionele methode (openhart) enorm in je herstel..
    Houden jullie me op de hoogte en bij vragen hoor ik ze graag. Er is over de methode (incl. plaatjes) op internet genoeg te vinden, ook op de site van het Antoniusziekenhuis.

    Groetjes,

    Ab

    #88628 Reageer
    roza
    Deelnemer

    Ab, nog even een vraag, wanneer blijkt dat de klep niet gerepareerd kan worden maar
    vervangen door een nieuwe, kan dat dan ook via de ‘Heartport’ methode?
    Ik was zo blij met je reactie. Moest je in Antonius ook alle onderzoeken weer opnieuw,
    of heb je maar eén ziekenhuis gehad. Nogmaals dank voor de informatie.
    Groeten,
    Ronny.

    #88627 Reageer
    Ab61
    Deelnemer

    [url=www.nvhvv.nl/uploaded/FILES/cordiaal/cordiaal_nr_2_2007_int.pdf][/url]Zowel repareren als vervangen van de mitralisklep kan volgens de “heartport” methode.
    Echt dubbele onderzoeken krijg je in principe niet, wel een pre-operatieve dag waarbij je naar de cardioloog moet en de anesthesist, hartfilmpje etc. Althans ik kreeg geen dubbele onderzoeken, want ik hecht er wel waarde aan te zeggen dat ik hier natuurlijk alleen meld wat ik persoonlijk heb meegemaakt.
    Ik had zelf een pdfje gevonden met info over deze operatie geschreven door dr de Kroon hemzelf. Wel een behoorlijk technisch verhaal maar wel interessant en met een foto.
    Op pagina 44 begint het verhaal over deze operatie.

    Als ik kan nog meer kan helpen hoor ik het graag.

    Sterkte,

    Ab

    #88633 Reageer
    fietser
    Gast

    Hallo,

    Ik ben half april geopereerd in het Antoniusziekenhuis in Nieuwegein door dr de Kroon.
    Bij mij is de mitralisklep gerepareerd via de “heartportmethode”.
    Ik was aangemeld via mijn eigen cardioloog die een dossier had opgebouwd en voorgelegd in Nieuwegein. De artsen in Nieuwegein bespreken je dossier en zij beslissen dan of je geaccepteerd wordt voor de operatie via de heartportmethode.
    Let wel op dat er momenteel een wachttijd is van zo’n 12 weken (zie site Antoniusziekenhuis) voor deze operaties.

    Zoals ook al beschreven door Ab wordt je 1 dag voor de operatie opgenomen. Op die dag krijg je een voorlichtingsprogramma en nog een aantal onderzoekjes van bloed, hartfilmpje en eventueel longfoto. Aan het eind van die dag komt de chirurg die je de volgende dag gaat opereren langs om de operatie met je te bespreken en om eventuele vragen te beantwoorden. Hij geeft ook een inschatting van het slagingspercentage van de reparatie of vervanging. Bij mij was de kans 99% dat de reparatie zou lukken en 1% dat ik zou wakker worden met een kunstklep.
    Gelukkig is de reparatie gelukt. Ik voelde me direct bij het ontwaken uit de narcose al een flinke verbetering, maar ik had dan ook een lekkage 4 (op een schaal van 4).
    Daarnaast had ik een probleem met vocht vasthouden en kortademigheid allemaal door die kleplekkage.

    Na 6 dagen ontslagen uit het ziekenhuis en direct daarna in staat om te gaan wandelen.
    Nu 9 weken na de operatie ga ik toch nog naar hartrevalidatie omdat mijn conditie door het vocht en de kortademigheid toch hard achteruit was gegaan. Dat kan ik nu onder begeleiding weer gaan opbouwen en mijn hart kan het weer aan.

    Wil je nog meer weten dan hoor ik het wel.

    Groetjes,

    Nico

    #88639 Reageer
    WH72
    Gast

    Hoi Miriam,

    Ik ben in februari in Nieuwegein geopereerd aan mijn mitralisklep volgens de heartportmethode. We gingen voor een klepreparatie maar dat is, volgens dezelfde methode, een klepvervanging geworden. Grote voordeel ten opzichte van de tradiotionele methode is de kortere hersteltijd. Helaas heb ik door complicaties daar niet al te veel van kunnen profiteren. Inmiddels volop bezig (bijna klaar) met het revalidatieprogramma en het gaat steeds beter.

    Groet, WH

    #88640 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo
    Goed te lezen dat de nieuwe methode voor een mitrlalisklep operatie ook op deze manier kan.

    Heb bijna 3 jaar geleden een mitralisklep operatie gehad. De klep is gerepareerd via een operhart operatie….maar lekt alweer sinds een tijdje en ook de andere klep de tricuspidalisklep graad 3.lekt.

    Mag ik vragen aan jou Wh wat de complicaties zijn geweest bij jouw operatie?
    Intussen succes met revalideren

    Cesarina

    #88641 Reageer
    Ab61
    Deelnemer

    Hallo

    Gelukkig heb ik helemaal geen complcaties gehad.
    Ook hartrevalidatie is bij mij niet nodig, dit zou natuurlijk ook met de fitheid en leeftijd te maken kunnen hebben (51).
    Daarnaast is deze techniek ook geschikt
    voor het sluiten van atriumseptumdefecten
    en tricuspidaalklepingrepen.

    groetjes,

    Ab

    #88643 Reageer
    WH72
    Gast

    Hoi Cesarine,

    Tijdens de operatie bleek reparatie onvoldoende resultaat te geven is is alsnog een kunstklep geplaatst. Gelukkig tijdens dezelfde operatie en op de minimaal invasieve manier. Na de operatie heb ik veel last van wondvocht gehad waardoor de geplande dag op de IC er 4 zijn geworden. 9 dagen na de operatie met ontstlag naar huis.

    Zo’n 3,5 week na ontslag ben ik weer opgenomen. Nadat het thuis aanvankelijk de goede kant op ging, werd mijn conditie steeds beroerder. Weer bleek vocht het probleem. Een pericarddrainage en een thoraxdrain leverden tesamen 7 liter vocht op. Na 9 dagen ziekenhuis weer ontslagen.

    Dikke pech gehad dus maar die niet specifiek uit de de Heartportprocedure voortvloeide.

    Zoals gezegd, inmiddels volop bezig met het revalidatieprogramma. De operatiewond mag dan door deze methode minder zijn dan bij traditionele operatie, het blijft een zeer zware operatie waarbij de revalidatie mij in ieder geval helpt om weer te herstellen.

    Groet, WH

    #88680 Reageer
    DisjeNmgn
    Gast

    Mooi om eens verhalen uit ervaring te kunnen lezen.
    Volgende week wordt er een echo gemaakt i.v.m. “matige tot ernstige” lekkage van de mitralisklep.
    Men gaar dan kijken of de klep harder is gaan lekken de laatste tijd.
    Een nieuwe (kunst)klep is bij mij geen optie omdat mijn hart (linker kamer) te veel verwijd is (canulusring is ook daarmee verwijd) zodat een bestaande klep niet past.
    Ogenschijnlijk lijkt het een ingreep van “niks” , maar uit de diverse verhalen is het toch een redelijke zware ingreep begrijp ik nu ?!

    Wat ik me afvraag is of er bij U (jullie) dezelfde reden is voor reparatie en geen vervangende klep ???? Graag hoor ik van jullie

    gr. Ron

    #88681 Reageer
    DisjeNmgn
    Gast

    ter completering; het betreft eventueel bij mij een reparatie die gedaan wordt met een “mitraclip” .

    #88682 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Dankje wel voor je antwoord Wh 72.

    Hoop dat de revalidatie goed gaat en wens je een hele fijne zomer en een goed herstel:)

    Groetjes
    Cesarina

    #88830 Reageer
    DisjeNmgn
    Gast

    Hoi Nico,

    kom net terug vd cardioloog, en die gaat mij doorsturen naar Nieuwegein, en vraagt ook om een mitralisklepreparatie.
    Vervangen is geen optie omdat mijn boezems in de loop der jaren extreem zijn verwijd, kleppen ‘passen’ dan domweg niet ….
    Ik weet dat er 2 methodes zijn;
    1) mitraclip
    2) ring plaatsen om de anulus.
    Nu weet ik niet wat er exact bij jou is gebeurt…
    de mitraclip kan via de lies, maar de ring (nog) niet waarschijnlijk, men doet het wel al in de VS maar, zo ver ik het begreep is men daar in NL. nog niet aan toe.
    Dan zou het via een openhartoperatie gedaan moeten worden, en bij mijn hart is het ricico dan te groot….en daar zit ik ook niet echt op te wachten 😉
    Graag zou ik van je willen horen wat ze bij jou exact hebben gedaan ???

    heel graag tot gauw
    Ron (53 jr.)

    #88831 Reageer
    fietser
    Gast

    Hallo Ron,

    Zoals ik al in een eerder bericht had geschreven had ik een lekkage van 4 (op een schaal van 4) van mijn mitralisklep. Deze lekkage werd bij mij veroorzaakt doordat de peesjes die de klep open of dicht moeten trekken door waren gebroken. De klep zelf was nog goed maar bungelde wat heen en weer omdat de aansturing stuk was. Vandaar de grote lekkage.
    Ik ben half april in Nieuwegein geopereerd door dr de Kroon. Allereerst zal ik beschrijven wat er bij mijn hart is gedaan en daarna iets over de operatiemethode (Heartport).

    Er is bij de operatie een (plastic) ring geplaatst om de anulus en daarnaast 4 “touwtjes” die aan de ring zitten en aan de andere kant gehecht zijn aan de hartklep. Daardoor is de lekkage bij mij verholpen en functioneert de hartklep weer.

    Voor zover ik weet kan deze soort reparatie alleen als je eigen hartklep nog goed is. Heb je bijvoorbeeld een vernauwde, ontstoken of verkalkte klep is de kans op reparatie veel kleiner. In die gevallen wordt er (in overleg met de patient) gekozen voor een kunstklep of biologische klep. Alle voor- en nadelen worden eveneens met je besproken.
    Ik noem er een paar:
    kunstklep heeft als nadeel dat je heel je verdere leven bloedverdunners moet slikken en 2 van de 3 kunstkleppen kunnen tikken waardoor sommige mensen slaapproblemen krijgen. Voordeel van een kunstklep is dat die de rest van je leven meegaat.
    Biologische klep gaat ongeveer 15 jaar mee en moet daarna weer vernieuwd worden met alle risico’s van dien. Voordeel is dat je geen bloedverdunners hoeft te slikken behalve de eerste 6 maanden.

    Dat scenario van die kunstklep wordt trouwens ook met je besproken als je voor reparatie gaat, er is namelijk altijd een kans(je) dat het niet lukt en als je toch open ligt maken ze het wel af.
    Mijn ervaring is dat ze heel reëel zijn met die inschatting of reparatie lukt. Ik kreeg 99% garantie dat het zou lukken, maar een kamergenoot die een klep had met een slechtere conditie kreeg maar 25% kans dat de reparatie zou slagen en 75% kans dat hij zou ontwaken met een kunstklep.

    Dan iets over de operatiemethode. Normaal gesproken krijg je een sternotomie (borstbeen door) en een wond van circa 20-25 centimeter voor dit soort operaties.
    In Nieuwegein opereren ze in dit soort gevallen (als het kan) met een mini invasieve methode ook wel hartportmethode genoemd. Dit houdt in dat ze aan de rechterkant tussen je ribben door gaan en een soort tunnel maken naar je hart. Via een endoscoop wordt je dan geopereerd aan je hart. Ik heb aan de buitenkant bij mijn borstplooi maar een heel klein litteken van nog geen 5 centimeter. Is veel minder belastend dan een sternotomie, Ik heb maar weinig pijn gehad, 1,5 dag morfine en nog 10 dagen paracetamol daarna niets meer. De 6e dag na de operatie ging ik naar huis en na 14 dagen liep ik al weer buiten. Mijn conditie heeft wel een tik gehad want je hebt wel aan de hart-longmachine gelegen en die tikt er aardig in. Daarnaast krijg je medicijnen als betablokkers en bloedverdunners via de trombosedienst. Als het goed is zijn die bloedverdunners maar voor 6 maanden.

    Na mijn operatie voelde ik direct al dat ik meer lucht had. Ik zie er ook veel beter uit dan vroeger (tenminste dat zegt iedereen). Om mijn conditie te verbeteren ben ik na 9 weken nog naar hartrevalidatie gegaan. Daar moet ik nu nog 6 weken naar toe. Mijn conditie gaat zienderogen vooruit en ik kan eigenlijk alles weer.

    Kortom ik ben blij dat mijn hartklep gerepareerd is, de heartportmethode is aan te bevelen (als je er tenminste voor in aanmerking komt), ik voel me een ander mens.

    Heb je nog meer vragen stel ze gerust.
    Vanaf maandag 28-8 ben ik even 14 dagen met vakantie maar daarvoor of daarna kan ik altijd reageren.

    Het beste met je gezondheid en afweging en vergeet niet vooraf je vragen die je aan de cardioloog in Nieuwegein wilt stellen op papier te zetten, kun je niets vergeten.

    Groetjes,

    Nico

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
Reageer op: Reparatie Mitralisklep
Je informatie: