default-header

paracetamol

Home Forums Help?!? paracetamol

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #80509 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Halllo,

    Mijn vader is 67 en heeft in 2013 een hartinfarct gehad en vraagt zich nu af of hij paracetamol mag hebben.

    alvast bedankt

    #92699 Reageer
    ..::Jacob::..
    Gast

    Paracetamol mag.
    Aspirines niet !
    Ibuprofen ook niet !

    #92700 Reageer
    Roland
    Gast

    Hallo,

    er is niets op tegen om paracetamol te slikken. Is de meest onschuldige pijnstiller. Met pijnstillers/ontstekingsremmers zoals bijvoorbeeld naproxen, ibuprofen, diclophenac (NSAID’s) is voor hartpatiënten voorzichtigheid geboden.

    Groet,
    Annemarie

    #92714 Reageer
    sandrar
    Gast

    Ik denk dat je voor alles best met je huisarts overlegt. Geeft toch meer een gevoel van zekerheid, nee?

    #92717 Reageer
    Eenbeetjevanditendat
    Gast

    Voor een paar paracetamol zou ik niet naar de huisarts gaan, gewoon opbellen bij twijfel. En ophalen bij de supermarkt.

    Wat hierboven geschreven wordt is waar. Maar geheel onschuldig is het niet. Als je veel paracetamol slikt is dit een fikse belasting voor je lever. Het is immers niet voor niets geschikt als zelfmoordmiddel. In combinatie met alcohol krijg je er torenhoge leverwaarden van. En kan dus ook gevaarlijke situaties opleveren. Ik ken een vrouw die elke dag 4 paracetamol nam, gedurende langere periode. Soms in combinatie met een borrel (niet eens veel borrels). Nu is ze aan het herstellen van leverkanker. Ze hebben haar in het AMC maar net kunnen redden. Nu mag ze bij pijn alleen nog maar tramadol (op recept). En dat moet je ook niet te vaak nemen. Ter vergelijk Diazepam is veel minder giftig en niet geschikt voor zelfdoding. Maar is een andere categorie medicijnen. Helpt ook heel goed tegen sommige vormen van pijn.

    Maar daar doen ze wel heel moeilijk over omdat het zo verslavend zou zijn, nou bij mij mooi niet! Als het op is kan het soms weken duren voordat ik het ophaal. Slik het als ik een zere rug heb. Het wil ook nog wel eens een hartritmestoornis de kop in drukken. Vanwege het kalmerende effect. Eigenlijk zou Diazepam voor 50 cent in de supermarkt moeten liggen en niet Paracetamol.

    #92735 Reageer
    animal
    Gast

    Paracetamol krijg je zelfs als pijnstiller na een openhart operatie.
    4 maal 2 per dag ,en dat gerust 2 maanden lang als je dat zelf nodig vind.
    Afbouwen gebeurt ook geheel op eigen initiatief.
    Ook mijn slaapmutsje (2 borrels savonds) kon daarbij helemaal geen kwaad.
    Hierbij dan ook nog gewoon de gebruikelijke hartmedicijnen zoals iets voor bloeddruk ,hartslag ,bloedverdunners en maagbeschermer.

    #92737 Reageer
    Eenbeetjevanditendat
    Gast

    Toch zit je ernaast. Paracetamol in permanente en in hoge dosering is een zware belasting voor de lever. Die 2 borrels zullen niet eens zoveel uitmaken. Maar meer wel. Misschien niet direct voor het hart. Ga maar door met je overdosering paracetamol en je zult het (mogelijk) wel merken. Alleen al de enorme dosis werkzame stof per tablet (500mg) en dat dus 8 maal per dag… Je bent denk ik een tijdbom. En waarom zou u het nemen? Heeft u zulke pijn dan, nog steeds?

    Groet.

    Envded

    #92738 Reageer
    ..::Jacob::..
    Gast

    Nu ben ik het met je eens 🙂
    Alle medicijnen zijn in principe slecht voor je nieren en lever, maar van paracetamol moet je dan wel erg veel nemen en dat over een heeeele lange periode.

    #92739 Reageer
    Eenbeetjevanditendat
    Gast

    Beste Jacob,

    Mooi dat we het eens een keer met elkaar eens zijn.

    Toch is juist paracetamol een gevaarlijker middel dan veel receptmedicijnen. Met bijvoorbeeld Sotalol of Metoprolol of zelfs Amiodaron of weer een ander middel bijvoorbeeld een benzodiazepine (oxazepam, diazepam en lorazepam etc…) is het vrijwel onmogelijk om je zelf om zeep te helpen! Met Paracetamol kan het vrij eenvoudig en je kan er HEEL makkelijk aankomen. En het kost niets, niemand vraagt je om een recept of leeftijd. Ik geloof vanaf 15 tabletten van 500mg per dag, kan het helemaal fout gaan.

    Wil niet zeggen dat het voor zover ik weet het geen kwaad kan, er 4 per dag te slikken. Maar als het niet hoeft, zou ik het niet eens doen. Zo goed werkt het immers ook niet. Tenminste niet bij mij, maar ik heb ze ook niet nodig. Verder zijn heel veel andere medicijnen heel goed getest op toxiciteit op de lever en nieren. Er zijn er wel een paar die geen lieverdjes zijn. Dan heb je het over amiodaron bijvoorbeeld. Maar verder zijn mijn leverwaarden keurig met zowel Sotalol, Selokeen (metoprolol) en ACE-remmers en Tambocor (flecaïnide). Maar als je je elke dag volslikt met Paracetamol is het bekend dat het toch echt niet best is.

    Groeten,

    EBVDED

    #92740 Reageer
    animal
    Gast

    Gewoon de bijsluiter lezen en het advies opvolgen van de arts die het voorschrijft . Dat geld voor ALLE medicijnen.
    Ook op vaste tijdstippen en vaste regelmaat innemen. dat geld ook voor alle medicijnen.
    Ook de apotheek geeft advies en weet wat je nog meer gebruikt en of sommige medicijnen elkaar kunnen beinvloeden of tegen werken.

    #92741 Reageer
    Eenbeetjevanditendat
    Gast

    Ja, hehe. Maar denk je dat de Albert Hein je advies gaat geven over Paracetamol? Je krijgt het zo mee, voor een statiegeldbonnetje van 2 cola flessen.

    Van mij part eet je een heel doosje op. Is maar de vraag of ze tijdig je maag leeg kunnen maken in een ziekenhuis,

    Wat ik alleen maar wil zeggen, onderschat dit middel niet. Ik ken niet voor niets iemand die gelukkig met succes is behandeld voor leverkanker vanwege dat ‘onschuldige’ pijnstiller-middel met die mega tabletten van 500mg! Je komt er makkelijker aan dan een fles wodka.

    Groet E

    #92744 Reageer
    Hermann1001
    Gast

    Aspirine is al heel lang op de markt en het heeft heel lang geduurd, voordat de vele bijwerkingen bekend werden. Statines zijn veel korter op de markt, waardoor de bijwerkingen op de lange duur nog lang niet bekend zijn. Dat je in ’t medicijnenschap van ’n drogisterij allerlei medicijnen kunt kopen, wil niet zeggen, dat er geen bijwerkingen zijn of dat de medicijnen ongevaarlijk zijn. Sommige medicijnen mochten eerst alleen via de apotheek verkocht worden, later kon de drogist ze verkopen en weer later alleen maar op voorschrift via de apotheek (ben vergeten, om welke medicijnen het ging, alleen deze transitie is me bijgebleven). Nexium eerst alleen via de apotheek, nu er in eerste instantie zelf voor betaald moet worden ook via de drogist.

    https://www.kruidvat.nl/nexium-control-14-maagsapresistente-tabletten/p/3278430

    Globaal is misschien dit te stellen: als een medicijn wat doet, treden er bijwerkingen op.

    In ieder geval zijn aspirine en paracetamol niet zo onschuldig als ze lijken – en ze lijken nogal onschuldig, omdat deze medicijnen in enorme hoeveelheden gekocht kunnen worden. Gewoon in de supermarkt.

    Voor wat het waard is (geen wetenschappelijke onderbouwing),maar toch wel aardig.

    http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/96080-paracetamol-en-aspirine-niet-zonder-risico.html

    #92746 Reageer
    sandrar
    Gast

    Misschien nog goed van ons Belgenlandje dat wij wel naar een apotheek moeten gaan ervoor? 😉

    #92747 Reageer
    Roland
    Gast

    Het ‘probleem’ is dat er inmiddels veel zelfzorgmiddelen in de drogist en supermarkt over de toonbank gaan. In een apotheek is geen controle over de middelen die elders in de handverkoop gekocht worden. Ik ben van mening dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor het gebruik van pijnstillers maar adviseer te overleggen met de arts of apotheker. Een tijdje geleden ging ik de discussie in een drogist aan over de verkoop van ibuprofen en naproxen. Dat deze pijnstillers beter niet door een bepaalde groep geslikt kunnen worden was niet bekend. Zoals Hermann schreef over nexium die nu ook in de schappen van de drogist ligt, ik krijg die alleen op ‘medische noodzaak’. Ik vraag me dan ook af of er dezelfde werkzame stof inzit.

    En wat betreft paracetamol, je kunt best gedurende een paar dagen max 4x 2 tabl slikken maar als de klachten blijven bestaan is een bezoekje aan de huisarts te adviseren.

    Groet,
    Annemarie

    #92748 Reageer
    Eenbeetjevanditendat
    Gast

    Ik denk dat Annemarie het exact juist heeft verwoord.

    Zo slecht doen onze zuiderburen het niet eens, op allerlei medische vlakken. Ik ben blij dat er zo’n goede samenwerking is. België kent bijvoorbeeld een aantal zeer goede hartcentra. Alhoewel het nu niet eens meer over pijnstillers gaat. Ik denk dat sommige Nederlandse en Duitse ziekenhuizen nog veel kunnen leren van die uit België.

    Groet, E

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
Reageer op: paracetamol
Je informatie: