default-header

Ook maar even voorstellen.

Home Forums Even voorstellen Ook maar even voorstellen.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #80258 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Mijn naam is Harm en ben nu 58 jaar.
    Eind 2012 kreeg in een licht myocardinfarct met naar mijn idee wat à-typische klachten.
    Ik heb al jaren een reanimatie certificaat en ben dus redelijk goed op de hoogte van de symptomen. Ik lag in bed en kon net niet slapen door een lichte pijn in de hartstreek, meer niet. Zo een van ” neem een paracetamolletje en klaar hoor”. Uiteindelijk toch de Huisartsendienst gebeld en na goed doorvragen werd er een ambulance gestuurd. De verpleegkundige constateerde een kleine afwijking op het ECG en een zeer hoge bloeddruk. Dit laatste was voor mij vooral vreemd omdat ik nooit problemen met de bloeddruk heb gehad. Op oudejaarsdag voorzien van 2 stents en een dag later met Ascal, Ticagrelor, Perendopril en Atorvastine naar huis. Omdat ik een laag cholesterol (3,5) heb en erg veel spierpijn kreeg ben op eigen gezag gestopt met de Atorvastine.
    In 2013 kreeg ik last van hartritmestoornissen. In principe staat dit los van het infarct en is niet gevaarlijk. In oktober werd ik echter wakker met een hartslag van ca 155…. Na een uur toch de huisarts gebeld en die liet een ambulance komen. In het ziekenhuis begon de hartslag na 4 uur wat te zakken. Via de cardioloog kreeg ik vervolgens Metropol. Dit hielp niet voldoende, ik bleek kleine kortdurende ritmestoornissen houden. Ben nu over op
    Verapamil en kreeg de suggestie mee om een ablatie te laten doen.
    Op dit moment werkt de Verapamil prima, dus ik wacht het nog even af. Het is kiezen tussen medicatie of een ingreep waarvan je de uitwerking ook maar moet afwachten. Dat heb ik tenminste wel begrepen als je hier de “ablatieperikelen”” leest. Ik denk dat ik afwacht tot ik last krijg van bijwerkingen van de Verapamil maar daar merk ik nu nog niets van……

    #90917 Reageer
    Lisa
    Gast

    Hoi Harm,
    [quote]Op oudejaarsdag voorzien van 2 strengs en een dag later met Ascal, Ticagrelor, Perendopril en Atorvastine naar huis. Omdat ik een laag cholesterol (3,5) heb en erg veel spierpijn kreeg ben op eigen gezag gestopt met de Atorvastine.[/quote]

    Dat is inderdaad een heel laag cholesterol….. te laag eigenlijk.
    Hoe komt die zo laag?

    [quote]In 2013 kreeg ik last van hartritmestoornissen. In principe staat dit los van het infarct en is niet gevaarlijk.[…] Ben nu over op
    Verapamil en kreeg de suggestie mee om een ablatie te laten doen.
    Op dit moment werkt de Verapamil prima, dus ik wacht het nog even af. [/quote]

    Verapamil is een calcium kanaal blokker……. mocht je alternatieven ervoor zoeken: magnesium is een natuurlijke calcium kanaal blokker (het is HET anti-stress mineraal waar veel mensen (ca 75% al) een tekort aan hebben omdat er niet meer veel in onze voeding zit en omdat we in een stressvolle tijd leven, en dan heb je meer magnesium nodig).
    Ritmestoornissen kunnen ook door andere tekorten komen (bv door te weing kalium eten, te weinig taurine eten etc).

    Groetjes,
    Lisa.

    #90922 Reageer
    Harm1955
    Gast

    Hoi Lisa,
    Dank je voor deze tip, ik ga dat eens nader onderzoeken.
    Uiteraard zal hier ook melding maken van het resultaat.

    Ten aanzien van mijn cholesterol:
    Voor mijn infarct was de cholesterol ca 4,5, dus vrij gemiddeld, met de kanttekening dat de slechte cholesterol in verhouding wel iets te hoog was.

    Na mijn infarct werd ik door de cardioloog direct volgepropt met 80 mg Atorvastine.
    Dit leverde erg veel spierpijn op en ik heb in het afgelopen jaar, in overleg met de huisarts, de hoeveelheid afgebouwd naar 10 mg. Ik ben nu in januari daar helemaal mee gestopt.
    Eind maart laat ik weer prikken en als de waarde rond de 4 blijft vind ik dat prima.
    De waarde van 3,5 zoals ik die noemde gold bij gebruik van 20 mg en wordt tot op heden vooral verklaard door het gebruik van die Atorvastine.

    Groetjes,
    Harm

    #91263 Reageer
    Harm1955
    Deelnemer

    Het is alweer een tijdje geleden dat ik op deze site ben geweest.
    Ik zou nog iets melden over mijn afbouw van de Atorvastine.

    Dat gaat dus nog steeds prima, ik ben in maart weer geprikt en ondanks het stoppen met de Atorvastine begin januari en het gebruik van veel goede visoliecapsules is mijn cholestorolwaarde van 3,5 slechts een klein beetje gestegen naar 3,9.
    En uiteraard geen enkele spierpijn of moeheid meer.

    De huisarts gaf wel aan dat mijn HDL waarde erg laag was in verhouding met de LDL,
    maar dat was geen nieuws dat was al jaren zo, ook bij het gebruik van de Atorvastine…..

    Ik ben er tevreden mee zoals het nu gaat.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
Reageer op: Ook maar even voorstellen.
Je informatie: