default-header

Herstel

Home Forums De jongere hartpatiënt Herstel

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 221)
  • Auteur
    Berichten
  • #92058 Reageer
    JeroenS
    Gast

    Hoi Jeannette,

    Ik zit je verhaal te lezen en ik begrijp dat je je zorgen maakt over het herstel en de risico’s en dergelijke. Uiteraard is er altijd een risico, maar dat is helemaal afhankelijk van je leeftijd, andere ziektes (suiker?), sterkte van het hart en nog veel meer factoren (Google maar eens op ‘euroscore’). Uiteindelijk kwam mijn risico op minder dan 1% uit, maar wat heb je daar aan? Ik ben er van overtuigd dat het belangrijkste is dat je er zelf positief in blijft zitten en je met name concentreert op de periode na je operatie.

    Voor het herstel geldt hetzelfde; hoe is je conditie nu, hoe kom je uit de narcose, zijn er complicaties? Ik heb lang aan de hart-longmachine gelegen en ook lang onder narcose geweest (de operatie duurde bijna 9 uur). Uiteindelijk ben ik 2 dagen een beetje afwezig en erg moe geweest, maar nu merk ik vrijwel niets!

    Ik heb vandaag net mijn verhaal op dit forum gezet; misschien heb je er iets aan.

    #92059 Reageer
    Jeannette428
    Gast

    Ja ze schilderen gelijk een ramp scenario. Maar het risico is 1% zei de chirurg ook. Maar ze kunnen tegenwoordig ook heel veel om je hart weer goed te krijgen. Dat vertelde hij ook wat ze doen als je hart op hol slaat na de operatie. Waar kan ik jou verhaal vinden?
    Groetjes

    #92060 Reageer
    JeroenS
    Gast

    Zo’n 10% van de patiënten krijgt na de operatie last van hartritme stoornissen zei men in het ziekenhuis. Ik heb het ook zien gebeuren en je krijgt dan gewoon medicijnen om het onder controle te krijgen. Kan wel een dag duren trouwens, maar werd zeker niet bijzonder naar gekeken of zo.

    [url=http://www.hartpatienten.nl/forum-sp-1382850546/207-de-jongere-hartpatient/16334-een-paar-weken-na-mijn-open-hartoperatie-mitralisklep]Mijn verhaal staat hier. [/url]

    #92062 Reageer
    Jeannette428
    Gast

    De meeste verhalen die ik hoor zijn gelukkig wel positief, ook die van jou weer.
    Mijn chirurg had het ook over een ring om mijn klep maar
    ik heb geen idee wat ik me daar bij moet voorstellen.
    En als het uit de hand loopt een pacemaker.

    #92063 Reageer
    JeroenS
    Gast

    Die ring klopt, voor zover ik weet is dat om de klep te verstevigen en om eventueel nieuwe draadjes (chordae) aan vast te maken. Er is heel veel op internet te vinden, zeker in het engels (Googlen op mitral valve prolapse). Ook op de site van de hartstichting staat veel info.

    Over, in jouw geval, een pacemaker weet ik niet. Wel heb ik een aantal dagen na de operatie nog een externe pacemaker gehad.

    #92064 Reageer
    Jeannette428
    Gast

    Ja volgens mijn operatie informatie boekje is dat normaal die externe pacemaker de eerste paar dagen zodat ze eventueel in kunnen grijpen.
    Is jou wond inmiddels al dicht? En gebruik je nog iets om het litteken te behandelen?

    #92065 Reageer
    JeroenS
    Gast

    De wond was eigenlijk de dag na de operatie al dicht. Die dag, of de dag erna, zijn ook alle pleisters verwijderd (van het litteken op de borstkas en de drains). Ze hebben bij mij uiteindelijk maar een deel van de borstkas hoeven te openen. Het litteken is ongeveer 10cm en ziet er netjes uit.

    Ik gebruik niets voor op het litteken, sterker nog, ik heb gelezen dat dat ook niet mag om infecties te voorkomen. Wel kreeg ik last van jeuk door een droge huid en heb toen ruim om de wond heen wat crème gebruikt.

    #92068 Reageer
    animal
    Gast

    Ik zou niet te veel op internet gaan zoeken Jeanette.
    En zeker geen filmpjes van operaties gaan bekijken .
    dan maak je je misschien alleen maar banger en ongeruster.
    Voor mij was het echter iets gemakkelijker ,want toen ik na een onderzoek in het ziekenhuis moest blijven ben ik een week later geopereerd ,dus ik had niet zo veel tijd om me bang te maken.
    Toen ik de cardioloog vertelde dat ik toch wel erg bang was ,omdat het tenslotte wel je motor is waar ze aan gaan rommelen ,en die ze ook tijdelijk stil leggen ,zei hij dat operatie’s in je buik veel erger en vervelender kunnen zijn . Bij hart aandoeningen komen wel veel meer emotie’s bij kijken.
    Ik hoop voor je dat je snel geholpen wordt en dat het allemaal goed komt .
    Sterkte en groetjes Ad .

    #92069 Reageer
    Jeannette428
    Gast

    Ja ik probeer niet al te veel meer te zoeken nu.
    Maar ik ben wel zenuwachtig op momenten hoor.
    Ik moet nu al 3 maanden met het idee van een operatie leven en ondertussen gaat het werk helaas gewoon door. Ik heb nu ik de datum weet wel extra vrij genomen.
    Heb niet meer zo’n zin om daar al mn energie kwijt te raken, aan de ene kant zal ik ook blij zijn als de operatie er is dan heb ik het maar gehad.

    #92070 Reageer
    Roland
    Gast

    Hoi Jeannette,

    Probeer toch afleiding te zoeken zodat het piekeren een beetje naar de achtergrond raakt.

    Heel veel sterkte gewenst.

    Hartegroet,
    Annemarie

    #92071 Reageer
    animal
    Gast

    Ik zou niet te veel vrij nemen ,dat is zonde om zo je snipperdagen op te maken .
    Gewoon ziek melden ,het is allemaal serieus genoeg .
    Er is volgens mij geen enkele arbo arts die je nu aan het werk zal sturen.
    Probeer rustig zo veel mogelijk alleen maar leuke dingen te doen.

    #92072 Reageer
    agdb
    Gast

    ik ben nu zelf ongeveer een maand voor 20 procent aan het werk (minder werk druk niet de normale bezigheden) en de laatste weken 6 uur ipv 8 uur per dag.
    Dit geeft wat meer rust en zo kom ik de week makkelijker door op het werk.

    #92097 Reageer
    Jeannette428
    Gast

    Wat fijn dat dat kan, mijn werk is de kerstperiode de drukste van het jaar. Maar nog 1 week en dan is het januari.

    #92147 Reageer
    Jeannette428
    Gast

    Ik heb nog even een vraagje voor jullie ervaringsdeskundigen. Maar ik las dat je als je een open hart operatie hebt gehad de eerste zes weken alleen op je rug mag slapen. Is dit echt waar of mag je ook al op je zij slapen zodra dit lukt? Ik probeer nu afleiding te zoeken en dat helpt wel voor de zenuwen ja.

    #92148 Reageer
    ..::Jacob::..
    Gast

    ik ben een zijslaper en mij is dat toen ook niet verboden , dus als het goed voelt gewoon doen.

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 221)
Reageer op: Herstel
Je informatie: