default-header

Even Voorstellen

Home Forums Even voorstellen Even Voorstellen

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #80181 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo allemaal,

    Ik ben een 36 jarige man uit België, heb dit forum gevonden via google.
    In België vind ik geen gelijkaardig forum, dus ik vermoed dat hier nog wel wat
    landgenoten actief zijn 🙂
    Ik heb al 12 jaar voorkamerfibrillatie, Atriale flutter en sinds twee jaar atriale tachycardie.

    In 2010 onderging ik een eerste ablatie in UZ Leuven
    Deze heeft me bevrijd van atriale flutter, maar heeft me extrasystoles gegeven. De VKF was er nog, maar minder.
    (voor de ablatie konden de VKF-episodes van 1h tot 1week duren).
    De extrasystoles die na 1e ablatie optraden komen fel en snel opeenvolgend optreden waardoor het leek dat je
    een zeer trage hartslag hebt.
    Toch werden de klachten in de eerste maanden na de 1e ablatie minder.
    Verdwenen waren ze niet, maar de situatie werd leefbaar.

    In 2011 werd mij toch aangeraden een 2e ablatie uit te voeren.
    Dit met het oog op het verminderen van de medicatie.
    (tot nu toe nam ik : 1x lodixal-3x tambocor-2x emconcor-1x zestril en 1xasaflow)
    Al snel was het duidelijk dat na deze 2e ablatie de klachten terug verergerd waren.
    Meer zelfs, sinds de 2e ablatie heb ik bijkomend last van atriale tachycardie.

    Dus nu, anno 2013 heb ik :

    – regelmatig extrasystolen (die van een onschuldig overslagje tot felle opeenvolgende overslagen kunnen gaan)
    – bijna dagelijks runs van atriale tachycardie (continu snelle hartslag, kan enkele minuten tot enkele uren aanhouden)
    – bijna dagelijks runs van VKF (van amper voelbaar tot snelle onregelmatige, duizelig makende onregelmatige hartslag.
    Van enkele minuten tot enkele dagen)

    En dit met volgende medicatie : 1x lodixal-3x tambocor-2x emconcor-1x zestril en 1xasaflow
    Sotalol heb ik al 2x geprobeerd, doch deze waren geen oplossing

    Uitzonderlijk zijn er soms enkele opeenvolgende dagen zonder klachten.
    Vreemd is dat de stoornissen vaak gedurende een periode rond het zelfde tijdstip van de dag
    opkomen (bv. vroege avond) of bij een bepaalde handeling (bv. gaan zitten of liggen).
    Rondom periodes van griep/verkoudheid heb ik ook meer klachten.

    Het ziekenhuis heeft me vorige maand ontheven van 6 maandelijkse controle wegens
    geen oplossing en niet-levensbedreigend.
    Ik heb inmiddels al in 2 andere ziekenhuizen een opinie gevraagd.
    Eén ziekenhuis stelde cryo-ablatie voor, maar dat werd door de andere twee afgeraden.
    Het andere ziekenhuis stelde een derde catheter ablatie voor om specifiek de atriale tachycardie te behandelen.
    Vermoedelijk ga ik dit in 2014 laten doorgaan met de hoop bevrijd te zijn van atriale tachycardie.

    Twee ziekenhuizen hebben me ingelicht over (een in België nog niet veel uitgevoerde) combi-techniek van een
    catheter-ablatie met een chirurgische-ablatie (via incisie langs ribben).
    Maar deze ingreep staat blijkbaar nog in zijn kinderschoenen en heeft een hogere kans op complicaties.
    Voor deze laatste behandeling sta ik dus voorlopig nog niet te springen.

    Zijn er hier nog lotgenoten met dergelijke hardnekkige VKF en andere atriale stoornissen ?
    Zijn er hier mensen die al zo een combi-ablatie hebben ondergaan ? Had me laten vertellen dat
    deze techniek in NL al langer gebruikt word…

    #90493 Reageer
    brandy
    Deelnemer

    Hoi DWI,
    Welkom op dit forum.
    Je hebt ook al veel meegemaakt zeg!
    Ik heb ook diverse ablaties gehad, en hoop dat de laatste geholpen heeft
    Ik denk ook aan een hybride operatie mocht het toch weer terugkomen
    Ik denk dat je de hybride operatie bedoelt, deze wordt uitgevoerd in Maastricht
    Wilde ook meer info hierover, en heb enkele reacties ontvangen op een ander forum: Pacemakerdragers.nl onder topic ritmestoornissen, vraag over hybride operaties
    Het schijnt nogal veelbelovend te zijn, dus de moeite waard om je er eens in te verdiepen
    groetjes

    #90494 Reageer
    brandy
    Deelnemer

    … en je kunt een voorlichtingsfilmpje zien op de site van Maastricht UCM;
    Uw behandeling in beeld: Hybride AF ablatie

    #90495 Reageer
    dwi_be
    Deelnemer

    Hoi Brandy,

    Inderdaad , moet de hybride operatie zijn.
    Mijn cardioloog heeft 1,5 jaar geleden zelfs voorgesteld om dit in Maastricht te laten doen.
    Ondertussen word dit ook in België uitgevoerd.

    Helaas is het een hele rompslomp met de ziekteverzekering en het ziekenfonds om een terugbetaling te krijgen wanneer ik een ingreep in NL zou laten gebeuren.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
Reageer op: Even Voorstellen
Je informatie: