default-header

Volledige huisarest of zijn er mogelijkheden ?

Home Forums Help?!? Volledige huisarest of zijn er mogelijkheden ?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #80088 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Ik mag tot 8 juli niet autorijden en fietsen i.v.m. bypass operatie. Mijn partner heeft geen rijbewijs en durft niet te fietsen op plekken met veel verkeer.
    Het dichtstbijzijnde winkelcentrum ligt op 2 km afstand. Hetzelfde geldt voor b.v. een pinautomaat.

    Mijn vraag: is er een mogelijkheid anders dan alle taxikosten zelf te moeten betalen (heb een minimum inkomen) om toch zo nu en dan naar b.v. een winkel te kunnen gaan zonder dat de prijs van de boodschapjes wordt verdubbeld door taxi kosten ? (Wij hebben beide geen familie meer die we kunnen vragen) Of is het in zo’n geval zo, dat je een virtuele enkelband om hebt ?

    #89826 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hallo Peter,

    Je moet eens kijken op http://www.mezzo.nl/steunpunt_mantelzorg. Ga dan naar het overzicht van de steunpunten bij jou in de buurt. Hier kun je rechts op de site ‘georganiseerde burenhulp’ aanklikken. Ik hoop dat je hiermee verder komt.

    Hartegroet,
    Annemarie

    #89827 Reageer
    animal
    Deelnemer

    Ik denk niet dat je kosten vergoed kunt krijgen ,maar misschien is er bij jullie in de buurt ook zoiets als “zorg voor elkaar” een soort maatjes project waar je een oproep om hulp kunt plaatsen en die dan door een vrijwilliger wordt gegeven.
    Ik ben de eerste weken ook met de bus naar het ziekenhuis gemoeten voor revalidatie.
    Boodschappen was voor mij gemakkelijk ,want de c1000 zit 5 minuten lopen van mij vandaan ,alleen moest ik dus wel oppassen dat ik geen zware dingen ging dragen.
    Maar je kunt natuurlijk bij de sociale dienst informeren ,en bij je zorgverzekering.
    Of gewoon brutaal zijn en je buren vragen.
    Samen gaan lopen en de boodschappen thuis laten brengen is misschien ook wel een optie. Gewoon er bij vertellen wat de rede is ,dan wordt je vast wel geholpen.
    Er zijn best mensen die je willen helpen ,maar je moet er wel om vragen.
    Sterkte de komende tijd ,,en doe wel voorzichtig he.
    groetjes Ad

    #89828 Reageer
    Lotje
    Gast

    Er zijn supermarkten waar je on-line boodschappen kunt doen. Deze worden dan thuisbezorgd. Er zijn ook supermarkten die tegen een kleine vergoeding de klant thuis ophaalt en met boodschappen weer terug brengt.
    Ik weet dat de Plusmarkt zo’n service heeft en er zijn er vast wel meer. Even googelen.
    Het is niet leuk maar je zult je even moeten behelpen.
    Succes en ik hoop dat je een oplossing vindt.

    P.S. Heb zelf even gegoogeld.
    Volgens mij zit er bij jou in de buurt geen Plus maar wel een AH met webwinkel.

    #89829 Reageer
    Tiidmasine
    Gast

    Dank voor de reacties. Ik zal straks een op de link klikken die Annemarie plaatste. Openbaar vervoer is ook al geen optie: dichts bijzijnde bushalte ook al 2km. We hebben hier wel lokaal vervoer. Dat kost per rit 5 euro. Echter we moeten ook terug…….
    Het is eigenlijk best kloten dat voor zoiets geen goede voorziening is. Het hoeft niet per definitie gratis maar een tientje voor een retourtje ……….
    Moet nu even weg (mijn buurman heeft nu even tijd). Laat straks nog even wat horen.

    #89830 Reageer
    Tiidmasine
    Gast

    Ben net even met de buurman naar de bank geweest. De meesten werken hier overdag. Ik heb wel een paar kennissen. Voel me echter bezwaard om mensen met mijn soris lastig te vallen (zo zien die kennissen dat niet, maar toch)

    Heb al een aantal afspraken naar een datum verschoven dat er weer gereden mag worden.
    De boodschappen zijn inmiddels ook al (gedeeltelijk) geregeld met de buurman.

    Het is gewoon jammer en soms zelfs vervelend (In het algemeen) dat er voor dit soort situaties geen wettelijke regeling is. Ik weet het: normaal sta je er niet bij stil. Tot je er mee wordt geconfronteerd……..

    #89831 Reageer
    animal
    Deelnemer

    Zulke dingen hoeven niet wettelijk geregeld te worden . dat kost alleen maar geld wat er niet is.
    Het is heel normaal dat mensen eens wat meer voor elkaar doen. Vroeger gebeurde dat ook.
    Ik ben een tijd geleden naar een vrijwilligers beurs geweest ,en daar werd ook door een wethouder verteld dat ze bezig waren om mensen met een uitkering min of meer te verplichten er wat voor terug te doen in de vorm van vrijwilligers werk ..
    In steeds meer steden is al wat geregeld . Via internet kun je je aanbieden ,wat je wilt of kunt doen ,en ook via internet kun aanvragen waar je hulp bij nodig hebt. Er wordt dan gekeken wie er bij elkaar past .(net zoiets als een dating site)
    Burenhulp ,mantelzorg ,maatjes projecten ,budie’s ,allemaal een vorm van gewoon elkaar helpen als dat nodig is.

    #89837 Reageer
    Tiidmasine
    Gast

    Beste animal,
    Vroeger was dat inderdaad normaal. Helemaal mee eens. De maatschappij is helaas duidelijk veranderd; vooral verruwd. Verplicht vrijwilligerswerk voor mensen in de bijstand deugt niet. Het zou geen probleem zijn als ze dan het wettelijk minimum loon zouden ontvangen. Als het echt vrijwilligerswerk is ook geen probleem lijkt me.

    Lotje,
    Jij noemt het mopperen, ik noem het rechtvaardigheids gevoel. Klagers hebben geen nood :laugh: Ben al druk aan het oefenen wat lopen betreft; elke dag een stukje meer. Mijn vrouw moet al zo nu en dan een steen onder het gaspedaal leggen………..

    Annemarie,
    Mantelzorg, burenhulp zou ook (weer) normaal moeten zijn/worden. Zoals je zelf al aangeeft is om hulp vragen moeilijk. Dat ligt ook beslist niet in onze aard. We hebben ons samen eigenlijk bijna 40 jaar samen kunnen behelpen. Dan moet je een drempel nemen die voor ons best wel hoog is. Als buren hebben we altijd wel hulp gehad of gegeven bij b.v. kleine klusjes. Wat familie betreft: zoals eerder gemeld zijn we wat dat betreft alleen op de wereld. (Nee Lotje, dat is geen mopperen alleen maar jammer)

    Voor allen: mocht het een troost bieden: Wij kijken altijd naar degenen die het slechter hebben dan ons.
    Ik denk dat die instelling valt onder “zegeningen tellen”

    M.v.g. Peter

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
Reageer op: Volledige huisarest of zijn er mogelijkheden ?
Je informatie: