default-header

Verandering naam en vorm medicijnen

Home Forums Medicijnen Verandering naam en vorm medicijnen

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #80481 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo hartgenoten,

    Jarenlang heb ik voor de bloeddruk Micardis Plus 80/12,5 mg geslikt. Als ik opgenomen was kreeg ik van de ziekenhuisapotheek hiervoor in de plaats 2x 40 mg Telmisartan én 1x 12,5 mg Hydrochloorthiazide. Dus 3 tabletten i.p.v 1 tablet.
    Een aantal maanden geleden kreeg ik in de apotheek niet meer de originele Micardis maar Telmisartan 80/12,5 mg.
    Vorige maand is de Telmisartan weer vervangen door Actelsar HCT 80/12,5 mg. Deze tablet lijkt qua vorm en kleur heel veel op een tablet die ik i.v.m de lever dagelijks slik.
    Iedere week vul ik mijn medicijndoos, houd het zelf goed in de gaten maar vraag me af of al deze veranderingen niet eerder tot verkeerd medicijngebruik leiden met bepaalde gevolgen.

    Groet,
    Annemarie

    #92417 Reageer
    brandy
    Gast

    Ik heb me dat ook vaak afgevraagd waarom al die pilletjes wit moeten zijn,en dezelfde vorm
    bijvoorbeeld acenocoumarol en lanoxin (digitalis)
    Gebruik de laatste niet meer,maar stel je voor 4 pilletjes lanoxin ipv acenocoumarol….

    #92424 Reageer
    Roland
    Gast

    Inderdaad, Brandy… totdat het een keer fout gaat.

    #92435 Reageer
    N.Grimme,2
    Gast

    Elke tablet heeft een andere vorm of indruk dus herkenbaar voor diegene die goed kijkt.

    #92436 Reageer
    brandy
    Gast

    Nou…….Zoals ik aangaf lijken bepaalde. medicijnen toch echt veel op elkaar
    ik ben ,vind ik,heel zorgvuldig met medicatie,1x is het misgegaan,dat was mijn eigen schuld natuurlijk
    dus het zou echt helpen als ze sommige medicijnen een kleurtje geven (liefst natuurlijke kleurstoffen natuurlijk)
    en ja goed opletten,met meerdere chronische ziektes gaat dat echt achteruit hoor

    #92523 Reageer
    Inke
    Gast

    dat vind ik een goed antwoord Grimme,elk medicijn heeft zijn eigen vorm of indruk dus herkenbaar voor degene die goed kijkt ???
    Mijn ervaring is ondertussen dat medicijnen 2 vormen hebben rond of ovaal, misschien verschillende maten maar herkent u dat minimale verschil van maat?
    Ik doe ze niet in een weekdoosje en heb eigenlijk nooit gekeken tot ik dit onderwerp tegenkwam.
    Kwam tot de ontdekking dat op verschillende medicijnen totaal geen naam o.i.d. stond.
    Bij de volgende medicijnen : Metroprololsuccinaat Sandoz retard 50, Perindopril tert-butylamine 4mg Focus en Isosorbidedinitraat 5mg staat op de pil zelf totaal niets.
    Is dit eigenlijk normaal?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
Reageer op: Verandering naam en vorm medicijnen
Je informatie: