default-header

Veel onzekerheid

Home Forums Help?!? Veel onzekerheid

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #80204 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo allemaal,

    Ten eerste wil ik melden dat voor zover ik weet geen hartpatient ben.

    Sinds een aantal maanden voel ik een druk in me borstkas in de buurt van mijn hart. Ook voel ik regelmatig wat overslagen van mijn hart. Ik ben hiermee al meerdere keren naar de huisarts gegaan en die heeft mij ook onderzocht en na aanleiding van een ecg doorverwezen naar een cardioloog. Ik heb 2 maal een holteronderzoek gehad eentje van 24 uur en een maand of 3 later een van 48 uur. Er waren geen afwijkingen te zien in het ecg, wel waren er ‘onschuldige’ overslagen te zien. Meestal als ik me in ga spannen maar ook in rust voel ik die overslagen. En ook heel vaak als ik diep naar me buik ademhaal. De huisarts heeft me verteld dat die druk in me borstkas wel een lichte vorm van tietze zou kunnen zijn.. Hoewel ik geen pijn ervaar in mijn borstkas.

    Soms voel ik een overslag precies op de plek waar die druk ook zit. en het meest vervelende van alles is dat ik mijn hartslag overal voel en duidelijk aanwezig is. Ik hoef me maar minimaal in te spannen en mijn hartslag stijgt al snel naar 150 slagen met hele harde bonken. Ik maak me het meeste zorgen over die druk en die snel opkomende bonkende hartslag. Ik probeer me ook niet veel in te spannen uit voorzorg. Ik rook wel en voor de rest eet ik ook redelijk normaal. Heb ook al eens een thorax foto gehad, slokdarm maag onderzoek en bloedtest. Deze waren allemaal oké. (allemaal vrij recent).ik gebruik verder ook geen medicijnen, en ik ben 19 jaar.

    Dit neemt mijn onzekerheid niet weg en ik blijf vervelende klachten houden. Ik ben op zoek naar mensen die zich in mijn verhaal herkennen en/of ervaring mee hebben ik ben namelijk radeloos en weet niet meer wat ik moet doen. Ik wil graag weer fitnessen en sportief zijn maar ik word tegen gehouden.. :unsure:

    #90623 Reageer

    Hee Hennie,

    Dat is balen, 19 en dan al zo bezorgd over je hartslag.

    Zo te lezen ben je in ieder geval al behoorlijk uitgebreid onderzocht, hopelijk stelt dat je een beetje gerust. En overslagen zijn niet gevaarlijk. Ik weet uit ervaring wel dat je er van schrikt en dan krijg je weer een lading adrenaline door je lijf en des te meer overslagen krijg je. En dan is het cirkeltje rond. Dus probeer niet overstuur te raken van een overslagje. Dan is de kans dat je er nog een aantal krijgt kleiner. Soms helpt het om even wat rustiger te ademen en telkens even kort je adem in te houden.

    Die hoge hartslag is ook niet leuk. Zeker als je daardoor niet kan doen wat je zou willen. Nou zal elke arts je roken afraden. Maar mijn arts zegt dat het niet direct veranderingen in je hartritme kan veroorzaken. Middelen die dat wel doen zijn koffie, cola, energydrinks, eten met veel smaakversterkers erin (E621), (veel) alcohol en diverse soorten (soft)drugs. Als je een van deze middelen verdenkt kun je kijken of het beter gaat zonder. Overigens verschilt het heel erg van persoon tot persoon wat er wel en niet van invloed is.

    Sterkte kerel!

    #90625 Reageer
    Hennie94
    Gast

    Hallo bedankt voor uw reactie,

    Die overslagen maak ik me gelukkig niet meer zo druk om, zijn inderdaad wel heel erg vervelend maar zolang ze geen kwaad kunnen vind ik het wel best. Wat ik gewoon heel vreemd vind is dat ik bij lichte inspanning (bijvoorbeeld na paar keer opdrukken) een hoge en vooral bonzende hartslag heb. Vervelende is alleen dat ik niet weet of ik dit vroeger ook had of dat de focus er nu gewoon op ligt. Ik voel hem in ieder geval duidelijk overal.
    Vraag me af of dit normaal is of zou een slechte conditie een rol spelen?
    Mvg.

    #90659 Reageer
    Biebs
    Gast

    Hallo Hennie,

    Ik ben iets ouder dan jij maar die bonzende hartslag herken ik. Heb ik ook aangekaart ij mijn cardioloog en volgens hem kan het geen kwaad. Nu ben ik jou natuurlijk niet en kun je wel een totaal ander klachtenpatroon hebben dan ik dus zou ik het gewoon keer op keer navragen bij de huisarts.
    Je benauwdheid zou ik me dan meer druk om maken. Die had ik op een gegeven moment ook en bij mij kwamen daardoor meerdere zware longembolieën eruit. Maar dan zou je ook hele nare stekende pijnen moeten hebben in je ribbenboog. Net alsof iemand er een beetje met een pin in loopt te rommelen…. En dan zou ik zeker eens langs je huisarts gaan en vragen of je een longfoto kan krijgen.

    Succes en sterkte!

    #90736 Reageer
    Hennie94
    Deelnemer

    Hoi biebs,

    sorry voor de wat latere reactie, ik heb vrij recent nog een thorax foto gehad omdat ik met de zelfde klachten aan kwam (deze zomer). En alles zag er prima uit volgens de arts. Ik echt geen idee wat het kan zijn en accepteer het maar zoals het is.

    mvg

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
Reageer op: Veel onzekerheid
Je informatie: