default-header

pijnstillers bij bursitis en wervelslijtage

Home Forums Help?!? pijnstillers bij bursitis en wervelslijtage

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #79245 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hi,
    Nu 66 jaar oud. In oktober ben ik gedotterd. Twee stents. Hier tot nu toe alles uiterlijk ok. Gelukkig maar!
    Maar na de hartrevalidatie kreeg ik in januari last van een oude heupbursitis (eerder gehad in 2008, toen na 6 maanden weggezakt, in 2009 geen problemen ermee). De orthopeed konstateerde na roentgenfoto ook lichte wervelslijtage in de onderste wervels. Nu is een MRI gepland, voor 11 juni (!!!). Dus nog lange tijd hevige PIJN te verwachten!
    Tot dan moet ik het in ieder geval met pijnstillers volhouden.
    MAAR WELKE? Hebben jullie er ervaring mee? Bij het gelijktijdig gebruiken van Plavix en Acetylsalicylzuur en Simvastatine …
    De cardiologe zegt Paracetamol en glimlacht vriendelijk. Neen, geen Diclofenac, geen Ibuprofen. De huisarts verschrijft Gabapentine (heb ik echter niet geslikt), de orthopeed nu Tramadol. Lijkt me na enige studie op het net eerlijk gezegd ook niets.
    Dus toch Diclofenac en wat Paracetamol???
    Graag reaktie. Bij voorbaat mijn dank 🙁

    #85685 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    de apotheker moet weten welke je wel kan slikken…
    ik mag volgens mij alleen paracetamol..en dan kan ik beter nix slikken..want dat helpt niet…

    #85686 Reageer
    Wandeltheo
    Gast

    Nee, zeker geen Diclofenac of Ibuprofen ! Mag ik evenmin gebruiken, mijn apotheek was daar heel duidelijk in: dat verdraagt zich niet tot de bloedverdunners en overige hartmedicatie.

    Ik zat vorig jaar met hetzelfde probleem: ingezakte lende-en rugwervel ofwel osteoporose.
    Heeft 3 maand geduurd voor alle scans en onderzoeken waren afgerond, en ondertussen verging ik van de pijn. Uiteindelijk Tramadol gekregen, maar daar werd ik zo suf als een konijn van, dus spoedig weer mee gestopt; want tegen de pijn hielp het ook onvoldoende.

    Wat werkelijk geholpen heeft, is de medicatie die ik later kreeg (calcium,fosavance etc), om verdere wervel-inzakking tegen te gaan. Ik weet precies wat je voelt, het is ondragelijk.
    Dus probeer die datum van 11 juni te vervroegen. Zal moeilijk gaan (eigen ervaring) maar probeer het; je hebt niks te verliezen. Vraag ze om te bellen, als er eerder een gaatje vrij komt. Zeur ze de kop gek, of laat je ziektekostenverzekeraar voor je bemiddelen.
    hebben zij ook voordeel bij, minder pijnstillersgebruik.

    (bij mij is het ook op deze manier gelukt: 6 weken tijdwinst en hiernaast bleek ook nog dat mijn afspraak bij de verkeerde internist was geboekt, dus als ik braaf had zitten wachten, had ik nog eens 6 weken verder moeten wachten)

    Ik wens je veel succes.
    Theo

    #85725 Reageer
    Bettilde
    Deelnemer

    ‘k Heb naast osteoporeuse ook een andere ernstige ziekte in de borst- en rugwervel en daarbij ook slijmbeursontsteking in beide bovenbenen.
    3-4 Maal daags tramadol 100 mg telkens in combinatie met 2 paracetemols houdt mij redelijk op de been. Ik ga 2x per week naar een sport medisch center om conditie op peil te houden. Het bevalt me goed.

    #85727 Reageer
    jchanders
    Deelnemer

    Hartelijk dank voor alle reacties. Vooral de beide uitvoerige reacties van wandeltheo en Betthilde zijn erg instructief.
    Ik ben nu met fisiotherapie begonnen. Het eerste wat de therapeut vaststelde, was dat het geen bursitis van de heup is. Door diverse grepen en het voelen van de pijnlijke punten kwam hij er achter dat de pijn duidelijk uit de onderrug komt. Hij spreekt van een geirriteerde zenuw (vandaar de pijn ook in het rechterbeen), misschien door wat slijtage, misschien gewoon door een verkeerde beweging.
    Met diclofenac ben ik heel erg zuinig, deze week maar twee keer genomen. Voor de rest probeer ik het zo goed mogelijk met paracetamol te redden. En ga gewoon wat vroeger naar bed. Gelukkig bij het liggen geen pijn.
    Aan Tramadol begin ik liever niet (ik heb wel een recept van de orthopeed gekregen, maar niet opgehaald). Ten eerste vanwegen de te verwachten sufheid, ten tweede heb ik een vergrootte prostaat en dan is Tramadol ook niet goed (dat heeft me overigens de orthopeed ook niet verteld). Tja, met de leeftijd komen de gebreken.
    De MRC-scan probeer ik op het moment niet te bespoedigen, aangezien ik nog steeds de hoop heb dat de zaak met de fisiotherapie en de tijd beter wordt.

    #85728 Reageer
    Wandeltheo
    Deelnemer

    Dat klinkt hoopvol, ik duim met je mee dat het hier bij blijft. Dat je geen pijn bij het liggen hebt, is ook een goed signaal. En doe rustig aan met de fysiotherapie. Heb ik aanvankelijk ook geprobeerd (voor ik bij de orthopeed kwam) Hielp goed, maar de pijn kwam steeds terug. Daarna geconstateerd dat ik bij de fysio ook nog een gebroken rib had opgelopen, als gevolg van te zware oefeningen en door de osteoporose.

    #85729 Reageer
    Bettilde
    Deelnemer

    Ik las nu in je berichtje over pijn in de rug met uitstraling naar het been.
    Tik voor de aardigheid op internet het woord stenose eens in. De pijn ervan lijkt veel op een hernia, maar het euvel is toch wat anders. Misschien herken je iets en kan de fysio erop aangepast worden.
    Ik ben in het geheel niet suffig van de tramadol. ‘k Blijf er ook erg goed mobiel bij en ik kan nog steeds autorijden zonder problemen. Ook grote afstanden. Daarnaast lukt fietsen ook nog prima.
    Sterkte en gr. Bettilde

    #85730 Reageer
    Bettilde
    Deelnemer

    Bettilde schrijft:
    [quote]Ik las nu in je berichtje over pijn in de rug met uitstraling naar het been.
    Tik voor de aardigheid op internet het woord stenose eens in. De pijn ervan lijkt veel op een hernia, maar het euvel is toch wat anders. Misschien herken je iets en kan de fysio erop aangepast worden.
    Ik ben in het geheel niet suffig van de tramadol. ‘k Blijf er ook erg goed mobiel bij en ik kan nog steeds autorijden zonder problemen. Ook grote afstanden. Daarnaast lukt fietsen ook nog prima.
    Sterkte en gr. Bettilde[/quote]

    Ik vergat te adviseren om eens naar een neuroloog te gaan.

    #85753 Reageer
    jchanders
    Deelnemer

    Hi Theo,
    Een gebroken rip is wel erg heftig. Ik zal zeker erg voorzichtig zijn.
    Het gaat overigens iets beter, kom op sommige dagen zelfs met 1000 mg Paracetamol uit.

    #85754 Reageer
    jchanders
    Deelnemer

    Hi Bettilde,
    Ja, dat woord ‘stenose’. Dat klinkt inderdaad ook vrij heftig. Ik vond overigens net een artikel in de New York Times waarin gesteld werd dat men bij 85% van de patienten met ‘lower back pain’ niet achter kwam wat eigenlijk de oorzaak was. Ook MRI-scans werden in dit verband als aardig, maar vaak niet beslissend genoemd.
    We zullen wel zien. Op dit moment gaat het gelukkig weer iets beter. Op meerdere dagen in de afgelopen week waren 1000 mg Paracetamol al genoeg. Wel eergisteren niet, maar dat soort ups and downs zullen zeker nog vrij lang blijven. Vanochtend houd ik het nog even op 1 molletje.
    Toch is het goed om te weten dat jij met die Tramadol wel goed kunt functioneren.

    #85755 Reageer
    jchanders
    Deelnemer

    Bettilde,
    Wat de neuroloog aangaat, wacht ik dus ook nog even. Misschien kom ik er met de fisiotherapeut toch al uit. De mens leeft in de hoop.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
Reageer op: pijnstillers bij bursitis en wervelslijtage
Je informatie: