default-header

Pacemaker en eigen hartslag

Home Forums Pacemaker Pacemaker en eigen hartslag

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #80511 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Vorige week tijdens de pacemakercontrole kreeg ik te horen dat ik op 27 maart jl. een gevaarlijke ritmestoornis had gehad. Ook is mijn eigen hartritme is van 35 naar 30 gegaan.
    Nu vraag ik me af hoe laag kan een hartritme worden wanneer je een pacemaker hebt?
    En wat zijn de gevolgen…..?
    Heb op internet gekeken maar kan daar het antwoord niet vinden…. 🙁
    Alvast bedankt…..

    #92718 Reageer
    Roland
    Gast

    Hallo Anne Ellis,

    Heb jij een pacemaker of ICD? Uit eerdere berichtjes van jou meen ik me te kunnen herinneren dat je een ICD hebt (?).
    Als het goed is heeft een PM een ondergrens. Als die bijvoorbeeld 50 bpm is dan zal de PM bij een hartslag daaronder gaan pacen waardoor je hartslag weer op > 50 bpm komt.
    Een hartslag van 30-35 bpm is erg laag, je mag dan toch verwachten dat je PM op dat moment iets heeft gedaan.

    #92719 Reageer
    Anne Ellis
    Gast

    Hoi Annemarie,

    Nee, ik heb een pacemaker.
    Schijnt niet zo bijzonder te zijn een hartslag van 30.
    In het ziekenhuis waar ik nu ben moet je bij een hartslag boven de 30… 1 x 9 maanden naar pacemakercontrole. Heb je een hartslag van 30 of lager dan elk half jaar.
    Ja, de ondergrens van de pacemaker is bij mij ook 50 .
    Maar mijn eigen hartritme gaat de laatste jaren steeds verder naar beneden. Ben benieuwd wat er gebeurd wanneer je bv. een eigen hartslag heb van bv. 15…kan dit?
    Of zou je dan in aanmerking komen voor een ICD? Geen idee hoe het dan verder gaat.

    #92720 Reageer
    Roland
    Gast

    Hoi Anne Ellis,

    Ik heb zelf een ICD vanwege gevaarlijke ritmestoornissen. In principe doet het PM gedeelte niets bij mij, de ondergrens hiervan is 40 bpm. Indien ik een gevaarlijke ritmestoornis krijg dan zal de ICD dit als zodanig herkennen en dit eerst met pulsjes proberen op te heffen en als dit niet het gewenste effect heeft zal de defibrillator een shock geven. Het is me gelukkig tot op heden bespaard gebleven.

    Wat heeft de PM technicus gezegd over die gevaarlijke ritmestoornis en kun jij je dat moment herinneren?

    #92721 Reageer
    Anne Ellis
    Gast

    Ja, ik kan me het moment wel herinneren. Ik had wel vaker ritmestoornissen maar die waren niet gevaarlijk. Wanneer ik er last van had nam een betablokker en dan ging het wel over.

    Dus op 26 maart voelde ik het wel maar vond het niet erg genoeg om er een betablokker voor te nemen.
    Een week voor de pacemakercontrole was ik nog voor de jaarlijkse controle bij de cardioloog en vertelde hem dat ik geen noemenswaardige ritmestoornissen meer had en dat het allemaal zo goed ging. Hoe raar kan het lopen he?

    De technicus zou het doorgeven aan de cardioloog omdat ik misschien andere bloedverdunners moest. Maar ik heb al meerdere bloedverdunners vanwege de TIA’ s die ik heb gehad.
    De cardioloog zou bellen wanneer het nodig was maar niks gehoord.

    Wel vraag ik me af wat ik moet doen wanneer ik weer een ritmestoornis krijg. Ik weet toch niet of het een gevaarlijke of een onschuldige ritmestoornis is?

    #92722 Reageer
    Roland
    Gast

    Is het mogelijk dat je een telefonisch consult aanvraagt? Je zit duidelijk met terechte vragen. Je hebt een gevaarlijke ritmestoornis gehad, hartslag 30-35 bpm. Is het dan niet gevaarlijk om op zo’n moment een bètablokker te slikken? Dat verlaagt de bloeddruk en hartslag toch?

    #92723 Reageer
    Anne Ellis
    Gast

    De betablokker was ook bedoelt om de hartslag naar beneden te halen.
    Ik nam alleen een betablokker tijdens de ritmestoornis hoor niet dagelijks.

    Mijn bloeddruk is altijd wat laag…vooral de onderdruk deze is vaak 60….
    Maar toch slik ik een bloeddrukverlager…
    Ik begrijp er soms ook niks meer van hoor.

    Is idd misschien goed om de cardioloog om uitleg te vragen

    #92726 Reageer
    Anne Ellis
    Gast

    Gebeld en de cardioloog is op vakantie…Dinsdag is hij terug en dan hoor ik meer,
    Maar toch iemand gesproken en de ritmestoornis is gevaarlijk omdat ik meerdere TIA’s heb gehad…
    Het gaat om boezemfibrilleren wat normaal gesproken niet zoveel kwaad kan.
    Afgesproken dat, wanneer ik langer dan een uur een ritmestoornis krijg, ik contact met het ziekenhuis opneem.
    Een beetje meer duidelijkheid gelukkig! 🙂

    #92727 Reageer
    Roland
    Gast

    Goed dat je gebeld hebt. Je weet nu in ieder geval wanneer je contact op moet nemen. Hoop dat het rustig blijft.

    Groetjes,
    Annemarie

    #92728 Reageer
    Anne Ellis
    Gast

    Dankjewel!!

    Zal wel goed komen!! 🙂

    groetjes,

    Annelies

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
Reageer op: Pacemaker en eigen hartslag
Je informatie: