default-header

moeilijke keuze: mechanische of biologische hartklep??

Home Forums Hartkleppen moeilijke keuze: mechanische of biologische hartklep??

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #80295 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    avatar Beste mensen,

    Nooit gedacht dat ik me met mijn 33 jaar al zo vroeg zou registreren op deze website, maar nu ben ik toch benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.

    Enkele weken geleden werd bij mij een fors lekkende biscupide aortaklep geconstateerd. Ik ben fanatiek kickbokser en moest worden gekeurd voor een wedstrijd in het buitenland. Mijn huisarts hoorde bij deze standaard checkup een hartruis en verwees me door naar een cardioloog. Na een hartecho en een onderzoek via de slokdarm is de uitslag nu bekend; ik moet binnenkort onder het mes. Wat ander nieuws dan ik had verwacht toen ik me ging laten checken. Ik heb ook eigenlijk nooit ergens last van gehad, mijn conditie is op wedstrijdniveau en beter dan ooit tevoren.

    Nu moet ik dus een keuze gaan maken tussen een mechanische of biologische hartklep. Mijn voorkeur gaat nu uit naar een biologische. Een leven met bloedverdunners bij een mechanische kunstklep zie ik nog niet zitten, omdat ik er momenteel een wilde levenswijze op nahoud. Naast kickboksen en fitness doe ik aan hardlopen. Ik train zowat 7 dagen in de week. Skydiven is ook en hobby van me. Mijn drive naar adrenaline is op dit moment niet op zijn plek, aangezien ik nu een negatief sportadvies heb sinds 1,5 week.

    Wat ik me nu sterk afvraag; wat is het effect van bloedverdunners op mijn leven straks? Kickboksen kan ik dan sowieso niet meer. Maar wat kan ik er nog meer van verwachten? Ik ben nog niet klaar om heel mijn leven te moeten omgooien. Ik hoor graag jullie ervaringen met bloedverdunners. Bedankt alvast! 😉

    #91057 Reageer
    ..Jacob..
    Deelnemer

    Bloedverdunners merk je niks van totdat je een wondje hebt, bloedt dan iets heftiger en duurt langer tot ie weer dicht is.
    Mechanische klep kan tot een leven lang mee, bio was geloof ik iets van 10 tot 15 jaar dan moet je weer onder het mes.

    #91058 Reageer

    Contactsporten worden afgeraden met bloedverdunners. Ik slikte bloedverdunners toen ik nog vaak ritmestoornissen had. Wat Jacob zegt klopt maar ik denk dat het grootste probleem voor jou is, dat je snel flinke blauwe plekken krijgt met bijvoorbeeld kickboxen. Overigens loop je met een biologische klep alnog kans dat je aan de bloedverdunners moet omdat mensen na een hartoperatie soms ritmestoonissen krijgen.

    Behalve de blauwe plekken en de langer bloedende wondjes (foutje met scheren bijvoorbeeld) en dat je op moet passen met alcohol. Heb je er geen last van. Het vervelendste is dat je 1x per 2 weken bloed moet laten afnemen bij de trombosedienst. Maar als je zelfmanagement aanvraagt, kun je het zelf prikken met een druppeltje bloed uit een vingerprikje. Dit raadt ik je wel aan want anders moet je elke 2 weken een dikke naald in je arm. En die wordt daar ook niet fraaier van. En het scheelt je een hoop tijd en gedoe. En het is makkelijker als je op vakantie gaat.

    #91080 Reageer
    Ollie
    Deelnemer

    Bedankt voor je antwoord. Ik vernam ook dat biologische kleppen sneller verkalken bij jonge mensen? Maar las ook dat nieuwe generatie kleppen 15 tot 20 jaar mee gaan. Dat zal bij ieder mens waarschijnlijk verschillen..

    #91082 Reageer
    Avalon27
    Deelnemer

    Weet je, een ander kan moeilijk voor jou beslissen.
    Ik had zelf ook een bicuspide aortaklep en ben 4 maanden geleden geopereerd.
    Ik heb zelf ook bewust gekozen voor een mechanische kunstklep gewoon omdat je niet steeds opnieuw geopereerd hoeft te worden.
    Ik had zelf ook een wilde levensstijl maar of je nu een mechanische of een bioklep neemt, je leven veranderd toch wel. ( je bent onbewust toch veel voorzichtiger )
    Ik sportte veel en nog steeds alleen andere sporten.

    Het is dubbel want normaal zou ik zeggen neem een mechanische kunstklep want ja zo’n operatie moet je nooooit onderschatten.

    Maar voor jou zou ik toch zeggen neem een bioklep omdat je toch een kickbokser bent. Dan mag je volgens mij toch wel kickboksen of helemaal niet?

    Ik ben zelf 27 maar als ik naar de star moet om mijn bloed te controleren voel ik me bejaard joh! :side:
    Je leven lang bloedverdunners gebruiken is niet niks maar het went wel.. Je hebt soms wel giga blauwe plekken.
    Verder kan je er super oud mee worden, ik neem dit alles voor lief!!

    succes met je beslissing!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
Reageer op: moeilijke keuze: mechanische of biologische hartklep??
Je informatie: