default-header

Mini-invasieve ‘Heartport’ methode

Home Forums Hartkleppen Mini-invasieve ‘Heartport’ methode

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #79802 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Ik ben op 29-02-12 in Antonius Nieuwegein geopereerd volgens de Heartport-methode. Mijn Mitralisklep (lekkage stadium 4 uit 4) is met succes gereconstrueerd. Op de 4e dag na de operatie kon ik zeer vitaal naar huis tot mijn eigen en ieders verbazing. Ik heb geen pijn, geen benauwdheid en geen complicaties gehad. Nu een kleine week thuis voel ik me nog steeds prima. Een juichverhaal dus! Mijn snelle herstel is, denk ik, te danken aan de Heartport-methodiek, mijn goede conditie (had nauwelijks last van kleplekkage) en geluk.

    Dankzij dit forum kwam ik achter het bestaan van deze mini-invasieve methode die vaak tot minder lijden en sneller herstel leidt. Met name het UMC in Aalst werd als zhs genoemd waar deze operatie regulier plaatsvindt. Het heeft mij veel moeite gekost om te achterhalen of en waar dit in NL al kan. Weinig info te vinden op Google, mijn cardioloog in Meppel (waar ik een hoge pet van op heb) bleek niet op de hoogte, de verzekering was er nauwelijks mee bekend. Als ik er niet zelf zo bovenop had gezeten had ik ‘gewoon’ de sternotomie-aanpak in Zwolle ‘mogen’ ondergaan.

    Dit bericht is vooral bedoeld om kenbaar te maken dat de Heartport-methode in NL wordt toegepast, naar mijn weten ook in Enschede en Maastricht. Ik heb ervaren:
    – dat het onvoldoende bekend is dat ‘Heartport’ in NL al regulier en frequent wordt gedaan;
    – dat cardiologen je niet de keus geven of zelf een inschatting maken wat zinnig is voor een specifieke patiënt (ik heb de afgelopen 2,5 jaar al een hersentumor-operatie en een kwaadaardig melanoom achter de rug en heb een eigen bedrijf: had er dus groot belang bij);
    – dat verzekeringen dit niet entameren (het kost uiteindelijke maatschappelijk minder geld);
    – dat de pré-operatieve dag, nabehandeling en revalidatie voorschriften (in ieder geval in het Antonius) erg gebaseerd zijn op de sternomie-aanpak. Door vragen en doorvragen kwam ik er bijvoorbeeld achter dat ik geen revalidatieklasje nodig heb.

    Een vraag die voor mij blijft is, of de medicatie met o.a. bètablokkers voor mij wel écht nodig is of ‘nu eenmaal’ deel uitmaakt van het standaard protocol. Ik wil daar graag vanaf omdat ik meestal veel bijwerkingen heb van medicijnen. Als iemand me daar iets over kan zeggen, graag?

    #88648 Reageer
    shavera
    Deelnemer

    Dank je voor het reageren ik heb er echt veel aan gehad en klopt helemaal dat ziekenfondsen en cardiologen niet op de hoogte zijn,(ze zijn heel makkelijk met te zeggen je kunt nog goed een openhart operatie aan en komt er niet voor in aanmerking) en er weinig te vinden is op internet, m.u.v dit Forum. Ik had wel al vernomen dat je je in Aalst ( B )kon laten helpen en mijn ziekenfonds zou dan 75% vergoeden. Maar als het in NL kan! Liever ivm afstand.
    Wat ik nog niet helemaal begrijp is hoe de Heart Port methode te werk gaat ? Is dit via de lies, schouder of tussen de ribben door ? Veel sterkte verder en hoop dat je vragen ook via dit forum beantwoord worden.
    Miriam

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
Reageer op: Mini-invasieve ‘Heartport’ methode
Je informatie: