default-header

Geringe/matige mitralis lek

Home Forums Hartkleppen Geringe/matige mitralis lek

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #80443 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo forumleden, ik ben een 46-jarige moeder, oma, partner en sinds kort ZZP-er. Woensdag 17 december zou ik naar Spanje vliegen maar werd niet lekker in de gate. Mijn boeddruk was hoog, terwijl ik normaliter een lage bloeddruk heb, ik kreeg geen ‘fit-to-fly’.

    Ik ben toen naar een vriendin gegaan omdat ik niet alleen wilde zijn. Donderdag wederom klachten, bloeddruk 160/104, metropolol 50 mg en oxazepam 10 mg. Lastige is de slaapmedicatie omdat ik ook slaapapneu heb, en de meeste slaapmedicatie verergeren de apneu. Vrijdag was het weer foute boel, bloeddruk 185/114, kreeg spuitje onder de tong en hogere dosering metropolol 100 mg. Maar de klachten bleven…. hoofdpijn, pijn tussen schouderbladen, benauwd, tintelingen en zo vreselijk moe.

    Op advies van goede vriend naar hartkliniek Almere gegaan. Gisteren, maandag 22/12, hartfilmpje gemaakt, hartecho en wederom bloeddruk gemeten. Bloeddruk 165/104 en bleek geringe/matige lekkage mitralis klep, met hartritmestoornissen. Nu perindopril 4 mg om mee te starten maar heb niet de indruk dat de bloeddruk daalt. Zal het tijd nodig hebben??

    Verder heb ik nog COPD > longemfyseem, in 2004 gediagnosticeerd na drietal spontane pneumothorax. Ook syndroom Rynaud.

    Kortom: voel me verre van prettig even, moet het laten bezinken. Wie kan mij als ‘ervaringsdeskundige’ meer vertellen over lekkage mitralis klep?

    Groetjes,

    Mona

    #92105 Reageer
    sandrar
    Gast

    Dag Mona

    Zelf heb ik in september mijn tricuspiladis (mitralisklep van de rechterkant van het hart) laten vervangen. Omdat mijn bloedsomloop omgekeerd is, is het te vergelijken met de mitralisklep van jou. De lekkage op dat moment was 4/4, terwijl gering/ matig bij ons (België) met 1 à 2/4 wordt gecodeerd. Ik denk niet dat je je veel zorgen moet maken rond sporten. Mijn cardioloog zei voor de operatie altijd: beter iets dan niets en luister naar je lichaam. Je zal het zelf wel merken als je ergens te moe van wordt. Ik heb gelezen dat je veel wandelt met je hond. Ik denk dat zo’n sport ideaal is voor hartpatiënten die “vechten” met hun conditie. Zelf heb ik dit ook lang geregeld gedaan. Ook fietsen enzo (max 20 km) op eigen tempo. En in die tijd was de lekkage al 3/4. Mijn mitralisklep lekt trouwens ook 2 à 3/4, maar dat zou geen problemen mogen geven.
    Als je vragen hebt: stel ze maar..

    Groetjes
    Sandra

    #92107 Reageer
    omkeerpunt
    Gast

    Hallo Sandra,

    Heel erg bedankt voor je uitgebreide toelichting! Ik heb op tweede kerstdag, op mijn eigen tempo, samen met een goede vriend, een uur in het bos gelopen met de hondjes.

    Eenmaal thuis was ik wel moe, maar het voelde ook wel lekker om weer wat te bewegen. Ik heb vroeger paard gereden maar vanwege mijn klaplongen verleden durfde ik dat niet meer. Nu wilde het toeval dat ik op een advertentie stuitte hier in de omgeving van een bom-proof paardje, waar ik mijn vertrouwen op kan terugwinnen. Heerlijk dit vooruitzicht… ik ontspan namelijk altijd bij paarden.

    Hoe is bij jou de operatie gegaan? Moest je daarna revalideren? Of is het via de zogenaamde ‘sleutelgat-methode’ gegaan?

    Groetjes,

    Mona

    #92108 Reageer
    sandrar
    Gast

    Hallo Mona

    Zo’n wandeling kan inderdaad erg ontspannen 🙂
    Het is grappig maar ik moet altijd jullie “termen” opzoeken op internet. Sleutelgat-methode? Nog nooit van gehoord, maar weet intussen wel wat je bedoelt 🙂 Ze hebben volgens mij enkel ervaring met deze methode om de mitralisklep te vervangen. Bij ons is een reality-reeks over dokters op tv geweest, waarin de professor die dit heeft “uitgevonden” werd gevolgd en daar was enkel sprake van de mitralisklep. Dus ik heb een openhartoperatie gehad. Ik ben nog steeds volop aan het revalideren en kan nog niet wat ik voor de operatie kon (wat op zich al weinig was). Maar ik lees hier ook andere verhalen op het forum waar ik alleen maar jaloers op kan zijn. Dus misschien gewoon pech?
    Wat heeft je cardioloog eigenlijk gezegd over de ernst van je lekkage? Ziet hij/zij al snel een operatie om deze te vervangen?

    Groetjes
    Sandra

    #92109 Reageer
    omkeerpunt
    Gast

    Hoi Sandra,

    De cardioloog wil nu onderzoeken of de lekkage aangeboren is of accuut.

    Als het aangeboren is, dan zal er niet zo heel erg veel haast zijn bij een eventuele reparatie of nieuwe hartklep plaatsen. Indien het accuut is, dan is het helaas andere koek. Ik heb momenteel nog steeds erg veel last van een hoge hartslag, ca. 116 in volle rust en mijn bloeddruk moet nog wel wat verder omlaag, maar ja ik gebruik de medicatie morgen ook pas een week… ik wil denk ik ook te snel.

    Maar ik zit vrees ik nog een beetje in de fase dat ik het moet leren accepteren.

    Groetjes,

    Mona

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
Reageer op: Geringe/matige mitralis lek
Je informatie: