default-header

Fistel in borstbeen

Home Forums Help?!? Fistel in borstbeen

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #79888 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Ruim 9 jaar geleden ben ik geopereerd aan een aortadissectie en heb nu een stent in mijn aorta. Ruim een jaar geleden ontstond een pusbult op mijn litteken op mijn borstbeen.
    Na veel geharrewar en gesnij ben ik twee maal geopereerd om de sternumdraden te verwijderen en het ontstane fistel. Dat leek uiteindelijk succesvol, maar een paar weken geleden toch weer een abses.
    Begin augustus verder overleg met de chirurg – met wie we overigens een heel goed kontakt hebben – voor een verder plan de campagne.
    Het fistel moet dus verwijderd worden. Zowel onze chirurg als wij zijn op zoek naar tips en aanbevelingen die bijdragen aan het succesvolle verloop en resultaat van een 3e ingreep dit keer dus niet om de sternumdraden te verwijderen maar wel het fistel.

    Graag goede ideeën en tips.

    Rijn B
    64 jaar.
    Eindhoeven/Catharinaziekenhuis.

    #88759 Reageer
    qborgwat
    Deelnemer

    Inmiddels is de operatie gepland op 21 augustus as.
    Opererende chirurg hoogstwaarschijnlijk de heer Elenbaas met de heer Ter Woorst.
    Catharinaziekenhuis Eindhoven.

    #88760 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hallo Rijn,

    Heel veel sterkte de 21e. Hopelijk ben je hierna van de fistel verlost.

    Hartegroet,
    Annemarie

    #88767 Reageer
    qborgwat
    Deelnemer

    Dankjewel.
    Vooral de hersteltijd daar zie ik tegenop.

    Rijn B

    :kiss:

    #88839 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hallo Rijn,

    ik ben heel benieuwd of de operatie geslaagd is en hoe het nu met je gaat.

    Hartegroet,
    Annemarie

    #88841 Reageer
    qborgwat
    Deelnemer

    Beste Annemarie,

    Ik ben sinds eegisteren thuis na 9 dagen ziekenhuis.
    Omdat mijn infuus niet meer nodig was ben ik nu met drain thuis en gisteravond naar de schouwburg geweest (Theo Maassen – geweldig!}.

    Woensdag de 22ste ben ik geopereerd door de chirurg Ted Elenbaas.
    Vooraf was bloed afgenomen en opgewerkt in mijn wond gedaan. Ik had me goed voorbereid; een paar dagen geen alcohol, goed geslapen en nuchter.
    Elenbaas heeft me verteld dat hij een grote wond heeft moeten maken en dat hij alles wat slecht/geïnfecteerd was heeft weggehaald.
    Toen ik wakker werd en weer bij zinnen én uitgeslapen voelde ik me fit en had absoluut geen pijn, maar wel een infuus, drain en een beetje zuurstof.
    Dus de pijnstillers die ik toen en later kreeg had ik niet nodig, dat was hetzelfde als de vorige 2 operaties.

    Morgen heb ik een afspraak met Elenbaas om me te “controleren”. Nu loopt de drain nog 70 cc af per 24 uur dat betekent de laatste dagen 10 cc minder per 24 uur ongeeer. Bij ong. 10 per 24 uur mag hij eruit.
    Ook gaat de helft van de hechtingen er morgen uit en de rest 2 dagen later. Ik schat dat mijn nieuwe borstwond een 15 cm. lang is.

    Dus of de operatie echt geslaagd is weet ik nog niet want de vorige 2 keer openbaarde het probleem zich pas na een maand of 2. Dus ik vind het ook nog spannend..
    Over de verpleegafdeling kan ik ook weer een boekje schrijven, maar niet nu.
    Wel heb ik geleerd dat je alles maar dan ook alles heel goed zelf moet volgen en in de gaten houden.
    Ook heb ik een paar keer chirurg Joost ter Woorst gesproken en hij was positief over de operatie en de vooruitzichten.

    Nu dus recupereren, in goed brabants, dus niet sjouwen, niet fietsen e.d. gedurende een week of 3 a 4.
    Trudy vindt het helemaal niks dat ik ben thuisgekomen met deze drain, maar is er nu inmiddels wel een beetje aan gewend, maar ik moest echt weg uit het ziekenhuis ook en vooral van mezelf.
    Nog langer blijven was op een ramp uitgedraaid; dat verhaal stuur ik wel als ervaring/klacht naar de patiëntenraad, waar ik al eerder contact mee heb gehad.

    Via het infuus kreeg ik anti-biotica.
    Het is bekend sinds dins- of woensdag om welke bacterie het gaat.
    Ik ben de naam daarvan vergeten, maar het is een soort huidbacterie.
    Na het infuus slik ik 3 keer daags 2 x 300 mg Clindamycine Sandoz naast mijn reguliere medicatie uiteraard.
    Van die dosis voel ik me geloof ik ook wat appelig, maar moet ik in principe blijven slikken zolang ik de drain heb.

    Dus:
    Ik ben lekker thuis, slaap goed, heb weinig energie, voel me prima, mag lekker wandelen, onze kat is blij dat ik er weer ben en nog veel meer leuks én ik hou nog meer van mijn lieve Trudy!

    Tot zover.
    is het niet duidelijk of heb je vragen, stel ze gerust.

    Rijn Borgwat
    😆 😆 😆
    😛

    #88842 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hallo Rijn,

    het ergste heb je nu achter de rug. Ik hoop voor je dat je ook snel van de drain verlost bent én van de hechtingen. Je zult je daarna ook wel wat prettiger voelen. En nu maar hopen dat het op termijn inderdaad geslaagd blijkt te zijn. Spannend?
    Jammer dat je een slechte ervaring hebt op de verpleegafdeling. Veel succes morgen.
    Laat je verwennen door Trudy en de kat en geniet samen van het leven!

    Hartegroet van Annemarie

    #88843 Reageer
    qborgwat
    Deelnemer

    Hallo A’rie

    Dankjewel,

    Mijn frustratie op de verpleegafdeling heeft ermee te maken dat ze me hebben verhuisd van een 1 naar een 3-persoonskamer.

    Ik heb vanaf mijn geboorte nystagmus en zie ong. 20%.
    Dat betekent dat ik me moeilijk oriënteer in nieuwe vreemde situaties (ik wist niet eens waar de wc was) en zeker als ik moe en niet in optimale doen ben erg veel last heb van licht en zeker van bewegend licht en dan dus niet kan slapen.
    Dus als een mafkees in mijn kamer ’s morgens al de tv aanzet en zapt van links naar rechts en weet ik veel, dan irriteert mij dat mateloos (lichamelijk en geestelijk) zoiets als de hele tijd iets wat je niet goed kunt zien voor je gezicht/ogen wapperen…………………
    Mijnheer was niet bereid de tv uit te zetten en ook mochten ’s nachts de gordijnen niet dicht….dus die laatste nacht heb ik niet geslapen/rondjes gelopen en andere slapelozen ontmoet en gesproken.
    Mijn sociale vaardigheden zijn dan niet meer toereikend om de communicatie nog in goede banen te leiden.

    Daar komt bij dat het verhuizen mij werd gebracht als “overleg” en na mijn bezwaren en onaanvaardbaar bleek het te gaan om een reeds genomen besluit, dus ook daar voelde ik mij ontzettend belazerd en zelfs de 2 chirurgen konden toen niets voor mij doen.

    Dus ik was moe, boos, verdrietig, radeloos en gefrustreerd en niet meer aardig.

    De verpleging was heel erg goed en prettig en ik werd als een makkelijke patiënt ervaren en ook het eten was/is goed (genoeg).

    Snappie een beetje dat ik me toen niet (meer) lekker kon voelen en gedragen en dat ik bijna naar huis was gevlucht en ook het exit-gesprek wilden ze in het openbaar laten plaatsvinden, maar ik wilde dat natuurlijk niet.

    De heren Ter Woorst en Elenbaas hebben in mij niet echt een makkelijke patiënt ben ik bang, maar meestal doe ik heel erg mijn best……………
    ook weet ik en heb ik ervaren dat beide chirurgen al het mogelijke voor me doen en ik ben ze dan ook meer dan dankbaar.

    Rijn
    :laugh: :angry: :laugh: :angry: :laugh: :angry: :laugh: :angry: :laugh:

    #88844 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hoi Rijn,

    ik kan me je frustratie helemaal voorstellen. Jammer dat er nog steeds mensen zijn die zo weinig rekening houden met medepatiënten. Ik heb het meegemaakt met mijn man, hij is heel ernstig ziek geweest. Lag met een tbc-besmetting (a.g.v. blaasspoelingen) in het ziekenhuis. Steeds koortsaanvallen tot 41 gr, dan viel de temperatuur weer terug naar 34 gr! Er lag een jongeman naast hem. Opa en oma kwamen met zijn zoontje van 2 op bezoek. Zij hadden voor hun kleinzoon een soort ‘Duracel konijn’ meegebracht dat van die dekseltjes in de pootjes had. Goed hard werd het steeds aangezet met ‘Jinglebells’. Het was oktober! Ze hadden blijkbaar niet in de gaten hoe slecht het met mijn man ging, hadden alleen maar oog voor hun kleinzoon. Blijkbaar spraken mijn ogen geen boekdelen… Je snapt dit gewoon niet.

    Ik hoop voor je dat nu de stijgende lijn ingezet kan worden. Geniet van een mooie zondag.

    Houdoe!

    Hartegroet,
    Annemarie

    #88888 Reageer
    qborgwat
    Deelnemer

    Beste Annemarie,

    Vanaf maandag is de drain eruit en ben ik gestopt met de antibiotica.
    Nu weer zo’n prachtig weekeinde.

    Ik probeer veel te lopen en mijn conditie gaat langzaam vooruit.
    Fysiotherapie en oefenen etc.
    Met goede moed en goede zin en misschien een korte vakantie binnenkort wordt het leven weer steeds leuker.

    Achteraf is het wel een heel raar en lang verhaal met mijn sternum-gedoe!
    En ook mijn lieve Trudy heeft eronder geleden; misschien wel meer dan ik.
    Ik heb er niet van wakker gelegen behalve dan de laatste nacht in het ziekenhuis…

    Goed en groet en geniet van deze mooie dag!!

    Rijn
    :cheer:

    #88889 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hallo Rijn,

    wat een positief bericht, goed om te lezen. Blijf deze opgaande lijn vasthouden. Mocht de korte vakantie doorgaan en je zou nog iemand nodig hebben om de koffers te dragen… 😉

    Voor jou en Trudy ook een prachtige zondag gewenst.

    Hartegroet,
    Annemarie

    #88890 Reageer
    qborgwat
    Deelnemer

    Haha,

    Klein koffertje.
    Hele goede oude vrienden in Picardië, Nrd Frankrijk.
    Even een weekje.
    Chateau de Courcelles-sous-Thoix.

    http://www.charme-traditions.com/fr/chambres-d-hotes/chateaux-les-alleux-h3847

    PS Mijn oude foto.

    Rijn

    #88891 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Nou, dat ziet er goed uit! Het ‘Zwitserleven’ in Frankrijk?

    Geniet ervan,
    Annemarie

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
Reageer op: Fistel in borstbeen
Je informatie: