default-header

Diagnose hartfalen preciezer te stellen

Home Forums Hartfalen Diagnose hartfalen preciezer te stellen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #78842 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Date: June 21, 2006

    Het hormoon BNP is van toenemend belang bij de behandeling van patiënten met hartfalen. Maar ook factoren als leeftijd, bloedarmoede en slecht functionerende nieren blijken invloed te hebben op de hoogte van de BNP-waarde. Doordat nu voor het eerst meer bekend is over de invloed van deze factoren, kan de diagnose van patiënten met hartfalen preciezer gesteld worden.
    Bovendien is waarschijnlijk een betere prognose te geven en kan de juiste dosis van de medicatie exacter bepaald worden. Dit blijkt uit onderzoek van Jochem Hogenhuis van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Hij promoveert op 5 juli 2006 op zijn onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen.

    Ieder mens heeft het hormoon BNP (B-type Natriuretic Peptide) in het bloed. Het zorgt er voor dat de juiste bloeddruk wordt gehandhaafd. Bij mensen met hartfalen is de pompkracht van het hart verminderd. Gevolg hiervan is een hogere druk in het hart. Hierdoor worden grotere hoeveelheden van het hormoon BNP en van het ‘restproduct’ NT-pro BNP in de bloedbaan uitgescheiden. Een verhoogde BNP-waarde kan daarom een indicatie zijn van hartfalen. Bij afdelingen Cardiologie en bij spoedopvang in het ziekenhuis kan door de (NT-pro) BNP-waarde te onderzoeken, bepaald worden of er sprake is van hartfalen. Als bijvoorbeeld bij patiënten met kortademigheid de waarde beneden een bepaalde grens blijft, geeft dit aan dat er geen sprake is van hartfalen.

    Andere factoren
    Er zijn echter ook andere factoren die de (NT-pro)BNP-waarde mede bepalen. In zijn door de Nederlandse Hartstichting gefinancierde onderzoek toont Hogenhuis voor het eerst bij een grote groep van 540 patiënten met hartfalen aan dat ook leeftijd, bloedarmoede en slecht functionerende nieren de hoogte van de (NT-pro)BNP-waarde beïnvloeden. Dankzij dit onderzoek kunnen (NT-pro) BNP-waarden met meer precisie geïnterpreteerd worden. Hierdoor is het mogelijk ook de nauwkeurigheid van de diagnose hartfalen te vergroten en de prognose en de juiste dosis van de medicatie ook beter te bepalen.

    Hogenhuis toonde verder aan dat (NT-pro) BNP-waarden gebruikt kunnen worden bij het vaststellen van de ontslagdiagnose van patiënten, die vanwege mogelijk hartfalen in het ziekenhuis worden opgenomen. Als de patiënt weer wordt ontslagen uit het ziekenhuis, kan daardoor beter het juiste vervolgtraject bepaald worden.

    Kwaliteit van leven
    Hogenhuis concludeerde in zijn onderzoek ook dat de hoogte van BNP in het bloed geen verband heeft met de dagelijkse activiteiten die patiënten met hartfalen nog kunnen ontplooien. Voor dit deelonderzoek onderzoek deden 229 patiënten een loop/wandeltest van zes minuten. Hogenhuis laat zien dat het resultaat van deze test verband houdt met de kwaliteit van leven zoals patiënten die ervaren. Hoe beter zij de looptest konden doen, des te hoger is de kwaliteit van leven. De BNP-waarde bleek geen weerspiegeling te zijn van de resultaten op deze looptest. Hieruit is af te leiden dat de BNP-waarde een belangrijke maat is voor de hartfunctie van patiënten met hartfalen, maar dat deze niet kan worden gebruikt om te achterhalen hoe een patiënt zich voelt en wat hij nog kan in zijn dagelijks leven.

    http://www.rug.nl/corporate/nieuws/archief/archief2006/persberichten/075_06

    #83292 Reageer
    Lisa
    Deelnemer

    Informatie van een klinisch chemisch laboratorium over de test hierboven (BNP)

    Waarom deze test?
    Om bij klachten zoals kortademigheid en vermoeidheid te onderzoeken of er sprake is van hartfalen en hoe ernstig de aandoening is.

    Welk materiaal?
    Bloed

    Wat wordt getest?
    Deze test meet de hoeveelheid BNP of NT-proBNP in het bloed. Wanneer hartfalen (verminderde pompfunctie van het hart) ontstaat, gaat het hart het hormoon pro-BNP produceren, omdat deze stof helpt de pompfunctie te verbeteren. Dit pro-BNP wordt in twee stukken geknipt waarbij BNP en NT-proBNP ontstaan. Dit gebeurt voornamelijk in de linkerhelft van het hart, vanwaar het bloed door het hele lichaam wordt gepompt.

    Hoe wordt het materiaal verkregen?
    Een buisje bloed wordt afgenomen uit een ader aan de binnenkant van de arm, meestal in de plooi van de elleboog. Om deze ader goed te kunnen zien en voelen wordt een stuwbandje strak om de bovenarm getrokken. In de ader wordt geprikt met een holle naald waardoor het bloed in het buisje wordt gezogen. De naald wordt maar één keer gebruikt en daarna vernietigd.

    De test
    Wanneer wordt deze test gedaan?
    De arts vraag een BNP of NT-proBNP aan bij symptomen van hartfalen (kortademigheid, vermoeidheid, opgezette voeten en benen). De test wordt ook gebruikt om te controleren of medische behandeling de toestand van het hart verbetert. De test wordt vaak uitgevoerd bij opname van patiënten op spoedeisende hulp waarbij de dokter snel onderscheid wil maken tussen hartfalen en andere medische problemen. Zowel BNP als NT-proBNP kan worden gemeten om hartfalen vast te stellen en om de ernst van de aandoening te bepalen. Beide testen geven dezelfde informatie over het ziektebeeld. De uitslag van één van de twee testen is voldoende voor de diagnose van hartfalen. BNP en NT-proBNP stellen de dokter in staat om goed onderscheid te kunnen maken tussen hartfalen en andere problemen zoals longziekten. Een nauwkeurige diagnose is belangrijk omdat hartfalen goed behandeld kan worden.

    Wat betekent de uitslag?
    De uitslag van beide testen is sterk afhankelijk van de gebruikte methode. Daarom variëren referentiewaarden van laboratorium tot laboratorium.

    Licht tot sterk verhoogd:
    Verhoogde waarden wijzen erop dat de patiënt hartfalen heeft. Hoe hoger de waarden hoe ernstiger het hartfalen. Een hogere waarde betekent ook dat de vooruitzichten slechter zijn. Het komt echter ook voor dat BNP en NT-proBNP waarden hoger zijn, terwijl er geen sprake is hartfalen. Dit kan het geval zijn bij oudere mensen of bij mensen met een nierziekte.

    Verlaagd:
    Waarden voor BNP en NT-proBNP die te hoog zijn, kunnen weer lager worden bij patiënten die therapie krijgen voor hartfalen. Geneesmiddelen die hiervoor worden gebruikt zijn: ACE-remmers, beta blockers en diuretica (plaspillen).

    http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagformulier.php?id=165

    #83294 Reageer
    Navacia
    Deelnemer

    Wow Dit is geweldig om te weten.
    Echt Lisa Bedankt hiervoor, :kiss:

    Liefs, nel

    #86514 Reageer
    happylil
    Deelnemer

    Hallo,

    Mijn vraag is : wat is hoog en wat is laag? Wat zijn de referentie waarden?

    Ik heb twee metingen gehad.

    Twee jaar geleden, BNP 10.

    Twee dagen geleden nogmaals, BNP 32.

    Wie o wie weet de waardes??

    Heb alle symptomen van hartfalen, doch kan niet gediagnostiseerd worden.

    De eerste bepaling is gedaan in een ander ziekenhuis dan de tweede bepaling, wellicht speelt dat ook mee?

    Greetz, Lil

    #86515 Reageer
    Lisa
    Gast

    happylil schrijft:
    [quote]

    Mijn vraag is : wat is hoog en wat is laag? Wat zijn de referentie waarden?

    [/quote]

    Dat scheelt vaak per lab-testmethode en gebruikte eenheden.

    In mijn huisartsenlab zijn de normaalwaarden voor pro-BNP: 0 – 50 picomol per liter (pmol/L)
    Sommige labs meten in picogram per milliliter (pg/ml). Dan zijn de waarden iets anders.

    Meander Medisch Centrum Pro-BNP in pg/ml normaalwaarden
    leeftijd Man Vrouw
    =< 50 jaar < 88 < 153 >50 jaar < 227 < 334 Nog een ander voorbeeld: SALTRO BNP in pg/ml normaalwaarden leeftijd Man Vrouw tot 45 < 28 < 43 45-54 < 35 < 56 55-64 < 42 < 83 65-74 < 76 < 83 va 75 < 139 < 238 Groetjes, Lisa

    #86516 Reageer
    Navacia
    Gast

    Hoi Lil.

    De exacte waardes weet ik niet meer, ik weet nog wel dat bij mij de NT-proBNP waardes heel hoog waren en er echt wel 00 achter stonden.
    Ik dacht (hou mij ten goeden) dat mijn waardes toen iets van 2400 waren.
    (mijn hart functioneerde toen nog maar voor 15 %)

    Mijn BNP in nu december was 32 en dat vonden ze heel erg mooi.
    Ze zijn heel erg tevrede over mijn herstel van nu ruim 2 jaar geleden.
    Ja ik heb hartfalen mijn linker hartkamer is uitgerekt, en nu moet mijn hart zo langzaam aan werken.
    Ik zal 100 er mee kunnen worden.

    de echte waardes ken ik niet

    groetjes van Nel

    #86517 Reageer
    happylil
    Deelnemer

    Goh! Dank jullie wel voor de supersnelle reakties!!
    Daar ben ik erg blij mee!

    Groetjes!

    #91671 Reageer
    Esthersalome
    Deelnemer

    Wat betekent het nu precies wanneer ik een BNP waarde heb 685. De ene arts zegt dat je dat opbouwt over een langere periode en een ander beweert het niet te weten.

    Kan iemand mij duidelijkheid verschaffen of zo’n hoge waarde iets zegt over de termijn waarmee ik kennelijk met een hartkwaal heb (niet-)rond gelopen/gelegen?
    PS: huisarts wilde dit niet serieus nemen.

    Alvast bedankt voor de reactie,

    Esther

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
Reageer op: Diagnose hartfalen preciezer te stellen
Je informatie: