default-header

bioklep en nu 2 jaar later

Home Forums Hartkleppen bioklep en nu 2 jaar later

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #80080 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hoi ik ben nu 69 jaar en ik ben 2 jaar geleden in het Hagaziekenhuis voor een lekkende aorta klep (ik koos voor een bioklep) behandeld , 3 bypasses, mini maze en mijn aortaboog geopereerd. Operatie tijd ca. 8,5 uur en 13 uur narcose. De operatie lijkt verschrikkelijk zwaar als je ervoor staat, maar als je in redelijke conditie bent heel goed te doen. Je wordt 1 dag tevoren opgenomen, dan gewogen, gemeten,beharing moest ik zelf verwijderen van mijn been, later bleek de ader van mijn linker arm gebuikt te zijn. Bij mij was er al veel onderzoek aan vooraf gegaan totaal zo’n 3 maanden, o.a. KNO arts en kaakchirurg etc.. Zowel voor als je na de operatie moet je oefeningen doen voor je longen (blaasapparaat). De avond voor de operatie krijgt je iets te eten. Daarna moest ik me douchen met een speciale zeep. Daarna gaat je slapen, krijgt je een tabletje om rustig te worden. Ik kreeg nog thee en een beschuitje, als je ’s middags geopereerd wordt kan dat. Voordat je naar de OK gaat krijgt je een operatiejas aan, en een kalmerend tabletje .Als je op de OK aankomt krijgt je vrijwel meteen een injectie waarmee je onderzeil gaat. Als je weer wakker wordt lig je op de IC . Je bent dan suf en slaapt veel, een dag later ga je naar de “cardio” zaal, je hebt een infuus in de arm, één in de hals, 3 drains in de bovenbuik om bloed en vocht uit de operatiewond af te voeren, en een drain om te plassen. Als je net bijkomt merk je niet zoveel van dit alles hoor, en de drains gaan er al snel uit. De volgende dag mag je al je bed uit. Houdt er rekening mee dat je weinig meer kunt en zo slap als een dweil bent, dan valt dat niet zo tegen. Ik had geen spierpijn in de borstkas wel in mijn rug , omdat je steeds in de zelfde houding ligt. Je zult merken dat je elke dag wat vooruit gaat. Er steken een paar dunne draadjes uit de buik, die verbonden zijn met een externe pacemaker , die de eerste dagen voor de ondersteuning van uw hart kan zorgen. De verwijdering van al deze toeters en bellen gaat vrij snel en is niet pijnlijk. Op zaal krijgt je regelmatig je long oefeningen met een apparaat, dat het ziekenhuis levert en fysio, zo mag je zelf over de gang wandelen om weer conditie te krijgen. Je zult merken dat je echt van nul weer op moet krabbelen, maar je gaat elke dag vooruit, en dat stimuleert! De eerste 6 weken mag je niet fietsen of autorijden i.v.m. het helen van het borstbeen, daarna mag je dat weer wel doen. Hoesten kan erg pijnlijk zijn, je krijgt een speciaal gevouwen handdoek, om voor je borst te houden en de zaak te dempen. Ook slapen mag alleen op de rug en dat was bij mij het grootste probleem. Ik sliep de eerste twee maanden niet meer dan 4 uur. Dat vond ik erger dan die hele operatie! Na 6 maanden bent je weer aardig in normale doen is mijn ervaring, maar ik heb wel fysiotherapie gehad .Die fysio op maat was erg goed, waardoor mijn uithoudingsvermogen na 6 maanden beter is dan het jaar daarvoor. Ik ben wel bij de trombosedienst (zelf prikken) en heb medicijnen voor het hartritme. Ik voel me prima. Angst heb ik wel voor de operatie gehad ( word ik nog wel wakker?), daarna langzaam minder, ik ben wel erg emotioneel, dat word steeds wat minder vind ik. Maar het raakt diep in je bestaan. Eigenlijk ging ik voor twee ingrepen, het werden er vier ( de motorkap staat toch open…). Al met al viel het me erg mee. Ik had met die lekkende klep ook geen alternatief, het werd steeds erger, dus dan moet je wel. Ik verwacht zelf na ca. 2 jaar weer de oude te zijn en dat lijkt echt zo te zijn. Ik heb wel dat mijn benen minder soepel zijn dan vroeger. De bio klep gaat niet eeuwig mee, maar hopelijk lang genoeg.

    #89711 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Beste Ton,

    wat fijn dat het met u goed gaat. Een duidelijk verhaal en een opsteker voor hartgenoten die eenzelfde ingreep nog moeten ondergaan.

    Hartegroet,
    Annemarie

    #89712 Reageer
    animal
    Deelnemer

    Beste Ton.
    Fijn dat het nu allemaal goed gaat.
    Ik kan erg goed volgen wat je hebt meegemaakt.
    Bij mij waren het dan wel alleen maar drie omleidingen (augustus 2012) ,maar de hele gang van zaken is wel ongeveer hetzelfde. Mijn klachten van te voren was aanhoudende vermoeidheid ,en pas na alle hart onderzoeken bleek dat het goed mis was en moest toen ook metteen (geheel onverwacht) in het ziekenhuis blijven.
    Ik ben bijna 62 ,maar voel me eigenlijk wel 10 jaar ouder geworden . Mede omdat ik nu goed besef wat ik mankeer en omdat ik nu blijvend aan de medicijnen zit. Ook let ik erg op mijn voeding en zorg voldoende te bewegen. Ik heb het geluk dat ik nu door reorganisatie en verplaatsing van Philips productie ontslag heb gekregen met een mooie vergoeding.
    Het is nu alleen nog maar genieten en proberen gezond te blijven.
    Het emotionele is bij mij ook goed merkbaar ,ik denk dat dat wel blijvend is. Heel mijn kijk op het leven is eigenlijk veranderd. Ik zit hier vaak met tranen in mijn ogen de berichten van hartgenoten te lezen.
    Ik zie het als een tweede kans ,die ik heb gekregen.
    Hartelijke groeten .
    Ad

    #90098 Reageer
    LucWey
    Deelnemer

    Hoi Ton, fijn om te lezen dat het nu beter gaat. Het klinkt raar, maar ook fijn om te lezen dat je dezelfde angsten hebt/had als ik nu heb … ik ben ook bang om niet meer wakker te worden … bang voor het moment dat ze me onder narcose doen .. bang ook voor het moment dat ik wakker wordt … hoe dat zal zijn .. zwaar naar de klote denk ik, om het maar eens plat te zeggen.

    Hoe is het om een bioklep te hebben? hoor je dat ding tikken? ik dacht altijd dat er twee varianten waren: een klep van een varken en een echt kunsthartklep … heb ik dat goed en wat heb jij dan?

    #90099 Reageer
    Elsje
    Deelnemer

    Hallo Luc,

    Er zijn kunstkleppen of wat ze ook wel zeggen mechanische kleppen die hoor je tikken, en je hebt biologische kleppen, die hoor je niet tikken. Een mechanische- of kunstklep kan in principe een leven lang mee, al lukt dat niet altijd in de praktijk, een biologische klep gaat afhankelijk van je leeftijd zo’n 15 jaar mee. Er zijn ook mensen die hem al 20 jaar hebben, maar hoe jonger je bent, hoe sneller hij over het algemeen verkalkt- en verslijt en zal dus een keer vervangen moeten worden. Je hebt meerdere soorten biologische kleppen. Er zijn kleppen die gemaakt zijn (simpel gezegd) van het vlies van een varkenshart, maar ook kleppen die gemaakt zijn van het vlies van een runderhart. Die van een runderhart schijnen wat soepeler te zijn. Verder moet je bij een mechanische klep de rest van je leven bloedverdunners gebruiken waarvoor je dan eens in de paar weken naar de trombosedienst moet. Ook kun je zelf leren prikken. Bij een biologische klep heb je alleen de eerste 3 á 4 maanden bloedverdunners, daarna kun je in de meeste gevallen daar mee stoppen. Zelf heb ik een bioklep, maar gebruik vanwege kans op ritmestoornissen nog altijd bloedverdunners.
    Ik hoop dat ik je weer een beetje op weg heb kunnen helpen.

    Groetejes, Elsje.

    #90101 Reageer
    tdg
    Deelnemer

    Hallo Luc, ik heb dus een bioklep, dwz geen kunstof,, metaal of zoiets. Je hoort die klep niet en als dat ding 20 jaar meegaat ben ik 88, mocht ik dat halen! De reden om deze klep te kiezen, is bij mij simpel. Ik kan met name ’s nachts niet tegen geluid en wilde daar niet wakker van liggen. Bovendien over 20 jaar hebben ze misschien iets met stamcellen of zo. Die angsten heb ik nauwelijks meer, alles went. Mijn cardioloog is een erg nuchter persoon en zegt eenmaal per jaar : je leeft toch nog! Ondanks de bioklep slik ik toch ook bloedverdunners, wel es waar weinig, maar toch. De oorzaak is mijn onregelmatige hartslag. Dat prikken doe ik zelf en via de trombose dienst en internet het is eenvoudig. Jammer is een deel van de kosten tot mijn 350 euro eigen risico viel bij de zorgverzekeraar! Ik vind het gedoe met de tandarts veel vervelender, even stoppen met bloedverdunners en antibiotica. ( Mijn gebit is niet zo geweldig) Luc die angsten worden echt minder na verloop van tijd. Ik doe wel aan revalidatie, dus met apparaten, loopbanden,fietsen enzo, bij een revalidatie stichting. Ze hebben daar ervaring met mijn beperkingen en er is prof. hulp. Dat werkt echt stimulerend. Ik heb nog steeds medicijnen en zal die de rest van mijn leven wel moeten slikken, helaas. Luc een of twee uur per week revalidatie of hartrimclub werkt echt, je voelt je beter. Sterkte , Ton

    #90798 Reageer
    heav37a
    Deelnemer

    Hallo,wat fijn ook om U verhaal telezen,want ook ik ben stikbang om ,,niet meer wakker te worden,,en moet aan 3 kleppen tegelijk worden geopereerd via de borstbeen,dus zal ook heel lang onder narcose gaan,maar u bent vrij positief erover,dus dat stelt een heel klein beetje weer gerust,groetjes

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
Reageer op: bioklep en nu 2 jaar later
Je informatie: