default-header

bijwerkingen?

Home Forums Medicijnen bijwerkingen?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #80331 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Hallo allemaal,

    Sinds een maand ben ik aan de medicatie tbv hartritmestoornissen.
    Ik was begonnen met Sotalol 2x daags en 1 xAtorvastatine 40 mg.
    Sinds het gebruik van deze medicijnen werd ik deprie en kortaf tegen de omgeving. Ik las dat dit met Sotalol te maken kon hebben en gebruik nu sinds 2 dagen Tambocor in plaats van Sotalol.
    Op dit moment voel ik mij nog niet helemaal 100% en vermoed dat dit nog bijwerkingen zijn.
    Mijn klachten zijn:
    Ander ontlasting patroon,
    Gerommel in buik
    Meer transpireren
    Soms minder trek in eten

    Is dit herkenbaar voor gebruikers van dezelfde medicatie?

    Verder las ik dat het regelmatig was voorgekomen dat patienten door Tambocor een hartstilstand kregen. Is dit medicijn wel veilig?

    Ik verneem graag jullie reacties

    Groetjes
    Rob

    #91240 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Hallo Rob,

    welkom op het forum.

    Sotalol is een bètablokker en Tambocor valt onder de a-rythmica. Een bètablokker verlaagt de bloeddruk en vertraagt de hartslag. Een a-rythmica vertraagt de prikkelgeleiding door de zenuwen en vermindert de prikkelbaarheid van de hartspier. Hierdoor vertraagt de hartslag en wordt deze weer regelmatig.

    Ik heb ook Sotalol geslikt maar toen mijn astma verergerde moest ik hier onmiddellijk mee stoppen. Onder bewaking ben ik op Tambocor overgegaan. In het begin had ik last van dubbelzien en hoofdpijn. Dit is gelukkig weer overgegaan. Ik slik nu sinds 3 jaar Tambocor CR 200mg en ondervind geen problemen. Ik ben bekend met gevaarlijke ritmestoornissen uit de rechterhartkamer.

    Ik neem aan dat de keuze van je cardioloog om Tambocor voor te schrijven i.p.v. Sotalol een weloverwogen beslissing is. Als je twijfelt of langere tijd bijwerkingen ondervindt zou ik dit terugkoppelen aan je arts. Misschien even geduld hebben en je lichaam aan de verandering laten wennen.

    Sterkte.

    Hartegroet,
    Annemarie

    #91241 Reageer

    Opzich had ik met Sotalol weinig bijwerkingen. Wel een die ook meteen vrij ernstig was. Ik sliep er niet op. Behalve als ik mezelf compleet drogeerde met diazepam, oxazepam, zopiclon of temazepam. Bovendien werkte het middel soms niet.

    Dit in tegenstelling tot Amiodaron (maar dat is erg giftig) of Tambocor.

    Ik ben overgestapt naar Tambocor CR 150 en 50mg metoprolol. Dit is onder grote voorzichtigheid gebeurd. En ze hebben me ook een inspanningstest gegeven die ik heel goed heb doorstaan. Tambocor drukt veel minder dan sotalol in een hoge dosering. Sinds ik Tambocor slik heb ik nog maar een keer een kortdurende flutter gehad die na een uurtje of 2 vanzelf overging. En een flutter voelt minder slecht dan atriumfibrilleren. En het was aan het begin van de behandeling.

    Een goede methode om te testen of je tambocor verdraagt is het bepalen van je EF (hartoutput) en dan met een infuus toedienen tijdens een aanval van atriumfibrilleren. Als het misgaat kunnen ze je direct een cardioversie geven. En als het goed gaat stopt het AF.

    Tot nu toe is mijn hartritme op 2 uurtjes bij het opstarten van de behandeling na, al een hele tijd stabiel met tambocor. Met sotalol was er geen peil op te trekken. En ik moest er steeds meer van slikken. Tot soms 540mg per dag om de boel in het gareel te houden. En ook een dus steeds tragere rustpols en minder inspanningsmogelijkheden.

    Overleg dit maar even met je cardioloog.

    Ik wens je veel succes.

    #91243 Reageer

    Overigens is sowieso bekend dat Tambocor niet geschikt is voor mensen met ernstige vormen van hartfalen en mensen die een hartinfarct hebben doorgemaakt. Als een van deze zaken op je van toepassing is, zul je het met sotalol of amiodaron moeten doen.

    #91244 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    Ben ik het niet mee eens, Dit en dat.
    Ondanks mijn gevaarlijke ritmestoornissen heb ik tambocor voorgeschreven gekregen omdat het enige alternatief amiodarone is. En daar vindt mijn cardioloog me te jong voor vanwege de bijwerkingen maar ook vanwege mijn andere gezondheidsproblemen.

    #91245 Reageer

    Maar jij hebt een ICD. Dus dan is het een ander verhaal. Dan ben je beschermd.

    Fijne zondag! Annemarie

    #91246 Reageer

    Overigens is het niet zo dat alleen oude mensen amiodaron voorgeschreven krijgen. Als het moet, dan moet het. Ik heb het gehad ter overbrugging naar een 2e ablatie en het werkte perfect. Alleen was het wel tijdelijk…. Het is een paardenmiddel maar het werkt beter dan elk ander medicijn, bij ritmestoornissen.

    #91248 Reageer
    brandy
    Deelnemer

    alle medicatie die hierboven genoemd wordt heb ik ook nu of gehad
    en alle medicatie hebben helaas bijwerkingen
    als je klachten beschreven staan in de bijsluiter is het dus mogelijk dat je daar last van hebt
    het kan met enkele dagen/weken overgaan, dus als de klachten niet te ernstig zijn zou ik nog even doorgaan.
    ik heb ook lanoxin gebruikt en amiodarone en dat is dus ook allemaal troep, net zoals de tambocor,
    maar soms heb je geen keus wil je van de ritmestoornissen af, bij mij is de tambocor de enige met de minste bijwerkingen voor mij
    sterkte

    #91249 Reageer
    Roland
    Deelnemer

    @Ditendat,

    Ik wil aangeven dat de keuze van bètablokkers of a-rythmica van meerdere factoren afhankelijk is. Wat bij de 1 werkt hoeft niet bij een ander te werken. Ik ben er van overtuigd dat een cardioloog samen met de patiënt naar de meest geschikte medicatie zoekt. Bij mij is er trouwens geen sprake van overbrugging maar van een permanent gebruik en ben blij dat ik nu goed ingesteld ben op tambocor.
    En ja, ik ben beveiligd door een ICD wat zeker niet wil zeggen dat ik op een ritmestoornis zit te wachten waardoor de ICD in werking treedt….

    Jij ook een fijne zondag.

    #91250 Reageer

    Nee tuurlijk wil je liever geen shock van een ICD. Maar je cardioloog zal het zeker hebben meegewogen in zijn besluit om je op Tambocor in te stellen. En ik ben blij voor je dat het werkt en dat je dus geen amiodaron hoeft.

    Sotalol is overigens zowel een bètablokker als een anti-aritmica. Het is de enige bètablokker met klasse 3 eigenschappen.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
Reageer op: bijwerkingen?
Je informatie: