default-header

betablokker: hoe lang na hartklepoperatie?

Home Forums Hartkleppen betablokker: hoe lang na hartklepoperatie?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #79763 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Beste Allemaal,

    Op 12 januari ben ik een mitralisklep reparatie ondergaan in Aalst, België in het OLVZ. Als Nederlander ging ik daar voor de modernste operatietechniek (via katheters in de lies en een snee onder de rib). Hier, in NL wordt deze techniek alleen in uitzonderlijke gevallen toegepast vanwege de grote invloed van de verzekeraars (DUUR!!!)

    Het gaat redelijk goed met me, maar vlak na de operatie is de pijnbestrijding gefaald, ik dacht dat ik dood zou gaan van de ellende, ook de artsen dachten aan serieuze complicaties, maar het was de bijna niet te stillen pijn die me bijna fataal werd, tenminste zo heb ik het ervaren.

    6 dagen na de operatie mocht ik naar huis. Ik ben nog heel zwak, mijn ogen zijn heel gevoelig voor licht, dus ik zit ook binnen met een zonnebril op (ik heb vaak oogmigraine zonder hoofdpijn, wel met aura), kan niet slapen en hoest steeds meer. Mijn bloeddruk is heel laag, soms tintelen mijn vingers, ik heb het altijd koud. De oogmigraine kan volgens de artsen van de langdurige narcose komen, maar de rest van de klachten komen w.s. van de bétablokker. Ik ben ook aan de bloedverdunner (thrombosediens komt prikken).

    Mijn vraag aan jullie: heeft iemand ervaring met het volgende:
    Hoe lang na een mitralisklep reparatie kan ik stoppen met de bétablokker?
    Ik wil er graag van af, gezien de bijwerkingen. Voor de operatie had ik helemaal geen medicijnen nodig. Nooit hartritme stoornissen of i.d. gehad.

    Alvast bedankt voor jullie reaktie,

    Take care everybody,
    Lesley

    #88165 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    meld dit bij de cardioloog…ik had na mijn tweede hartoperatie ook een betablokker gehad…mijn bloeddruk bleek VEEL TE LAAG…gevaarlijk zelfs…evenals mijn polsslag..dus moest er direct mee kappen…

    na jaren kreeg ik er weer eentje vanwege de ritmestoornissen..maar heb wel vermeld dat ik de metaprolol niet wilde daar ik daar heftig last van had…(de rest was medicatie die ik voorheen ook had…)

    maar nu heb ik nergens last van….en mijn bloeddruk hou ik nu wel zelf in de gaten

    #88188 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Marjolein,
    Bedankt voor je reactie!
    Ik moet pas 6 weken na de operatie weer bij de cardioloog, de huisarts wilde zich niet bemoeien met mijn medicatie (ergens begrijpelijk), dus nu heb ik heel geleidelijk zelf gestopt met de betablokker…. Mijn bloeddruk is weer normaal (was te laag), mijn hartritme is in orde, en slapen is nog niet optimaal, maar gaat ook veel beter, heb geen koude handen en voeten meer. Ik zie niet waarom ik de betablokker nog verder had moeten slikken.

    Naar mijn gevoel worden wij volgepropt met medicatie, soms onnodig. Maagbeschermer en plastabletten heb ik ook laten liggen, ik was eerder uitgedroogd, had helemaal geen oedeem of zo.. Het was voorgeschreven gewoon volgens de protocoll….

    Ik slik nog maar de bloedverdunner, maar ik hoop dat ik ook met die kan stoppen na 3 maanden.
    gr, Lesley

    #88190 Reageer
    Dittie
    Deelnemer

    Hallo Lesley,

    Ook ik had voor mijn aortaklep vervanging geen medicijnen.
    Na de operatie kreeg ik inderdaad de bloedverdunners en sotolol (ofzo) en ascal natuurlijjk. Vlgs mij krijg je dat na iedere operatie?! :dry: Maar goed, na 3 weken kreeg ik enorme last van vermoeidheid en akelig gevoel in mijn maag. Ik naar het ziekenhuis en na diverse onderzoekingen kreeg ik te horen dat de sotolol de bloeddruk dermate verlaagde dat ik daar akelig van werd. Dus dat tabletje eruit. Na 3 mnd ook geen ascal meer en slik nu alleen de bloedverdunners.
    Maar even dit: ik denk ook dat artsen te snel allerlei medicijnen voorschrijven. Maar ik denk dat je veel vaker tijdens het voorschrijven moet vragen waarvoor en waarom.
    Ik hoorde dat je na de vervanging vd klep met een zak medicijnen naar huis ging, gelukkig viel dat in mijn geval mee (zie boven). Veel assertieve zijn is mijn mening! 😉
    Succes Edith

    #88194 Reageer
    Stien
    Deelnemer

    Hallo Lesley,

    Bij mijn nacontrole, 6 weken na klepvervanging, kreeg ik te horen dat de beta-blokker eraf mocht. Trouwens: de zakjes ascal heb ik nu na 2 jaar nog. Waarom?? Omdat ik na ongeveer 30 jaar nu GEEN migraine meer heb !!! Fantastisch. Ik hoop dat dit bij jou ook gaat werken.
    Ben ook liever zonder medicatie, maar de bloedverdunners (acenucoumerol) en een zakje ascalpoeder slik ik elke dag met liefde.

    Groeten en succes voor jou.

    Stien.

    #88205 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo Edith en Stien,

    Ook jullie bedankt voor je reaktie!
    Blij om te lezen dat het uiteindelijk met iedereen goed komt 🙂
    Op dit moment heb ik nog maar een probleem, een (naar mijn gevoel) snelle hartritme, tegen de 90/min. Soms zakt het een beetje, afhankelijk van mijn activiteiten. Ik doe het trouwens nog heel rustig aan, overmorgen pas 3 weken geleden geopereerd…

    Ik weet dat dit binnen de normale hartritme valt. Maar voor de operatie was mijn hartslag rondom de 65. (ik ben/was redelijk sportief)
    Ik slik nu nog maar de bloedverdunner.
    Hoe is het gegaan met de hartfrequentie bij jullie na de ingreep?
    Verandert het nog? Waardoor en op welke termijn? Ik denk dat revalidatie daarin ook een rol kan spelen, maar hard trainen ziet er voor mij denk ik niet meer in….

    #88206 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo,

    Zag net even je berichtje over de bloeddrukverlagers.
    Zolang je bloeddruk goed is hoef je dat niet te slikken denk ik.
    Bj mij is het 2 jaar na de mitralisklep operatie en ik moet ze nog wel slkken, vanwege te hoge bloeddruk.
    Zolang je bloeddruk goed is, lijkt het mij niet nodig de betablokker te slkken.
    Een te lage bloeddruk is ook erg onprettig.

    Groetjes
    Cesarina

    #88207 Reageer
    Dittie
    Deelnemer

    Hallo Lesley,

    Nog maar 3 weken na de operatie 😉 Je zou nu lekker moeten genieten van de rust en het verwend worden. Bij mij is het ritme af en toe ook nog wel onrustig. Ik hoor de klep, en als die te snel “kleppert” dan slaap ik niet goed in. Maar zoals mijn cardioloog zei: ze hebben wel in je hart zitten wroeten, dus vind het niet raar dat ie nog wat van slag is. En dat klopt wel. Ik werd ook ongedurig na 6 mnd maar dat heb ik nu verlegd naar een jaar. Ik probeer wel steeds iets meer. Maar zoals een vriend zei ieder lichaam is anders en reageert anders, dus misschien een advies: neem de tijd en “geniet” hoe raar dat misschien mag klinken. Neem de rust en je hartritme zakt waarschijnlijk dan wel. Als ik me nu druk maak gaat ie ook sneller, zelf als ik in mijn hoofd druk ben!! :ohmy:
    Sterkte en relax het komt wel goed.
    Sterkte Edith

    #88209 Reageer
    Stien
    Deelnemer

    Hoi Lesley,

    Als ik je berichten lees, dan is het alsof ik in de spiegel kijk !!
    Ook ik had haast om weer mijn oude, sportieve, actieve, flitsende zelf te worden.
    In die zin is dit hele operatie traject echt een eye-opener geweest.

    Anderhalf jaar later kan ik zeggen dat ik weer net zo sportief ben hoor.
    Spinning, body-pumpen op het oude niveau…..maar ook een wandeling van 1 of 2 uurtjes.
    Kies steeds meer om me in te spannen vanuit de rust.

    Wat is er dan veranderd? Het MOETEN is er af !!! En dat is een grote verandering.
    “Ik pas nu beter bij mijn leeftijd”.(54) Mijn race-fiets is verkocht.
    Dat is misschien symbolisch….
    Ik wil niet meer door het leven heen racen, maar veel meer genieten !

    Als ik rustig zit, bv mediteren, is mijn hartslag 56.

    Wees lief en vol begrip voor je lichaam….voor jezelf…neem de tijd….het komt goed.

    Groeten van Stien.

    #88210 Reageer
    Stien
    Deelnemer

    Hoi Lesley,

    Als ik je berichten lees, dan is het alsof ik in de spiegel kijk !!
    Ook ik had haast om weer mijn oude, sportieve, actieve, flitsende zelf te worden.
    In die zin is dit hele operatie traject echt een eye-opener geweest.

    Anderhalf jaar later kan ik zeggen dat ik weer net zo sportief ben hoor.
    Spinning, body-pumpen op het oude niveau…..maar ook een wandeling van 1 of 2 uurtjes.
    Kies steeds meer om me in te spannen vanuit de rust.

    Wat is er dan veranderd? Het MOETEN is er af !!! En dat is een grote verandering.
    “Ik pas nu beter bij mijn leeftijd”.(54) Mijn race-fiets is verkocht.
    Dat is misschien symbolisch….
    Ik wil niet meer door het leven heen racen, maar veel meer genieten !

    Als ik rustig zit, bv mediteren, is mijn hartslag 56.

    Wees lief en vol begrip voor je lichaam….voor jezelf…neem de tijd….het komt goed.

    Groeten van Stien.

    #88228 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo Forummaatjes,

    Bedankt voor jullie berichten weer! Ik ben erg dankbaar voor iedere zin!
    Mijn twijfels, mijn zorgen worden een beetje weggenomen daardoor!
    Ik hoop dat ik na een paar maanden iemand anders op de forum kan opbeuren met mijn succesverhaal :laugh:
    Voorlopig is het nog niet echt rooskleurig 🙁
    Mijn hartritme is nog steeds aan de hoge kant, ondanks dat ik stress probeer te vermijden. Ik maak af en toe een wandelingetje, maar het blijft tussen 90 en 100.
    Betablokker wil ik niet, want ik heb lichte psoriasis, en daardoor kunnen ook mijn huidklachten verergeren. En nogmaals, mijn bloeddruk is ook aan de lage kant.
    Wat mij nog zorgen baart, dat ik steeds meer begin te hoesten, eigenlijk al vanaf de operatie, maar in het begin was het niet zo erg. Ik ben niet verkouden, geen koorts, het is denk ik van de klaplong en langdurige narcose…
    Soms voel ik ook een soort druk rondom het hart…. ???
    In het begin was verbetering echt spectaculair, maar nu lijkt dat ik niet verder genees.
    Binnenkort wil ik naar de cardioloog, maar die wil alleen maar medicijnen voorschrijven, heb ik het idee na het lezen van andere verhalen.

    Stien,
    ik ben 56, hardloper. (vroeger atletiek) Maar ik was eigenlijk niet zo fanatiek al jij! 😉 petje af, hoor! Voor de operatie moest ik trouwens noodgedwonden stoppen met sporten.
    Oppassen met schaatsen en met dit weer, he?

    groeten aan jullie allemaal,
    Lesley

    #88229 Reageer
    happylil
    Deelnemer

    Hallo Lesley,

    Ik zie dat heel veel mensen bêta blokkers hebben geslikt, ik hoefde dat niet?
    Wel andere medicatie, al met el een eetlepel pillen per dag.
    Wat me opvalt is de oogmigraine, dat komt me heel bekend voor.
    Ik heb vanaf dag één na de operatie als maar migraine en dan inderdaad alleen het “aura” en daarna meestal geen hoofdpijn. En dit de hele dag door! Ben dus blij te lezen dat het door de narcose kan komen. Ik heb die aura’s op hele rare momenten, ik ben veel gevoeliger voor licht en geluid, het is niet leuk meer. Als de wekker gaat , heb ik migraine. Als ik schrik, heb ik migraine. Als ik in fel licht kijk, al is het minder dan een seconde, heb ik migraine, ik word er helemaal gek van. Ik loop met een pak paracetamol op zak. In het ziekenhuis gaven ze me er zetpillen voor, ik kon niet de hele dag mn maag volstoppen met paracetamol.
    Wat me verder ook opvalt is mn snellere hartslag dan voor de operatie alhoewel ook dat zich lijkt te stabiliseren.
    Wat me overigens wel opvalt en ook zorgen baart is dat ik de laatste dagen weer dikke benen heb en dus weer vocht vasthoud. Als de kleppen nou maar nog ok zijn….
    Ik snap, terwijl ik dit schrijf, waarom ik geen bêtablokkers krijg, ik heb natuurlijk bradycardie dus is een bêtablokker voor mij niet geschikt.

    Groetjes van Lil

    #88230 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo lesley,

    Na mijn klepoperatie, kreeg ik o.a als medicijn ACE remmers.
    Hier ging ik erg van hoesten, bijwerking van de medicatie, Ook de plaspillen gaven bijwerkingen, zoals een ernstig kalium tekort.
    Heb ik zelf ontdekt na aantal maanden, las het in de bijsluiter.
    Was ook zo vreemd, je hebt enorme hoestbuien, kreeg zelfs anti biotica, maar ja dat hielp natuurlijk niks.
    Daarna kreeg ik bètablokkers, moest wel vanwege de hoge bloeddruk.
    Ook geen pretje, maar het kan niet anders.
    Slik nu geen plaspillen, kalium goed, maar hou nu ook vocht vast.
    Ga deze maand nog voor een afspraak cardioloog en internist
    daar word ik ook getest op een lage schildklier, heb daar wel klachten van, dat weet ik zeker.
    Misschien even de bijwerkingen lezen van je medicatie…ik slikte Lisinopril, en overleggen met je cardioloog. Verbaasde mij ook dat hij de klachten niet herkende van de medicijnen die hij zelf heeft voorgeschreven.
    Groetjes
    Cesarina

    #88231 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hoi Lil 🙂

    Lees ik toch net even over je migraine…en de aura’s…
    Ik heb dat ook na mijn operatie..precies hetzelfde zoals jij het beschrijft!
    ,
    Je schrijft ik ben blij te horen dat het door de narcose komt….is dat zo?
    Daar heb ik nog nooit van gehoord….
    Bij mij duurt het meestal aantal uurtjes, de aura’s…
    en heb dan …soms ervoor, maar ook erna, enorme hoofdpijnen.
    Ben wel bekend met migraine, maar de laatste tien jaar had ik er nog maar weinig last
    van. Is echt begonnen na de operatie.
    Had bovendien een dubbele narcose….
    Toen ik het de eerste keer kreeg, dacht ik echt…dit is heel erg fout.
    Toevallig had ik het gisteravond, overdag de luxaflex dicht…zo scherp de sneeuw, kan er niet tegen.
    en ja verder hou ik ook vocht vast…hele dikke handen in de ochtend , merk het aan mijn gewicht en wisselende bloeddruk.
    Lieve groetjes
    Cesarina

    #88232 Reageer
    happylil
    Deelnemer

    Hahahaha Cesarina! Dat klinkt inderdaad een beetje apart, “blij zijn dat het van de narcose komt” ! Maar ik bedoel eigenlijk dat ik een stuk herkenning heb en natuurlijk hoop dat wanneer de narcose uit mn lijf is, de migraine aanvallen ook zullen verminderen tot “acceptabel”. k ben al vanaf mn jeugd bekend met migraine. Als ik de aura krijg en direkt twee paracetamol slik, kan ik de schade beperken tot lichte hoofdpijn. Anders dan vroeger, toen moest ik in bed, gordijnen dicht, ernstige hoofdpijn. Tot ik ging overgeven, daarna zakte de migraine. Ik was er een dag echt ziek van.
    Ja en dat vocht…dat gaat wel een probleem worden hoor. Ik ben in 24 uur tijd 4 (!) kilo aangekomen. Ik overweeg een eerdere afspraak te maken. Aan de andere kant ben ik bang dat ze me een zeurkous vinden. Ik merk ook dat ik zo nu en dan echt weer slechte dagen heb, heel vervelend hoor. Ben best bang dat de boel daarbinnen weer aan het lekken is geslagen….
    We geven de moed niet op en gaan door…….tot het gaatje!

    Groetjes en liefs van Lil

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
Reageer op: betablokker: hoe lang na hartklepoperatie?
Je informatie: