default-header

apotheek en (te?)veel pillen.

Home Forums Medicijnen apotheek en (te?)veel pillen.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #78985 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Citaat 10 dgn geleden:
    “Vrienden Senioren, aankomende en hopelijk stokoude grijsaards in wording,
    luister en huiver”

    Ja, ik ben weer vroeg op, de 3e keer al weer deze ochtend en klaarwakker.
    Met dank aan alle pijnstillers, maagbeschermers en aanverwante artikelen.
    Daar wou ik het even over hebben. Dankzij hun heb ik een close contact met mijn nieuwste vriendinnen, de dames van de jongste apotheek in mijn woonplaats, hier net om de hoek. Deze verrasten ons met hun nieuwste aanpak.

    Toen vrouwlief aan het eind v/d dag mijn nieuwste (ziekenhuis)recept wilde afhalen, hadden ze voor mij klaargelegd:
    een voorraadje van al mijn huidige – bij hun bekende – pepmiddelen, afgestemd op een periode van 2 weken,
    en met het dwingende voorschrift; een onmiddellijke stop op al mijn thuis klaarliggende medicijnen en deze z.s.m. in te leveren bij hun apotheek tesamen met de nog in mijn bezit zijnde herhalingsrecepten en eventueel aanwezige andere medicijnen.
    Daarnaast een oproep voor een afspraak over exact 2 weken,bij hun op de apotheek, over evaluatie gebruik.

    Ik ontplofte bijna; wie denken ze wel niet voor zich te hebben, Alzheimer patient of dementerende bejaarde? Als zij het heen-en-weer krijgen van mijn huidige medicijngebruik, dan is dat hùn probleem, maar ik heb het allemaal nog keurig op een rijtje. Glashelder zelfs.
    Dus ik zat mezelf lekker op te fokken, met het voornemen de volgende ochtend es even lekker stampij te gaan maken, aan hun balie.
    Wat denken ze wel? alles weggooien? niks is over datum ! Wie beslist dit eigenlijk.

    Mijn altijd lieftallige echtgenote, heeft zo haar eigen maniertjes om mij weer tot bedaren te krijgen en na een nachtje slapen, heb ik keurig een tas vol pillen, tabletten en herh.recepten bij hun afgegeven en hun verteld dat ik al mijn klaarliggende medicijnen had vervangen door de nieuwe voorraad (is niet zo). Ach de dames zijn altijd zo vol begrip en eigenlijk best aardig.
    Desgevraagd: wat moet ik doen over 2 weken? bewijs inleveren alles nog nodig te hebben? Het antwoord is nee; ze vertrouwen me op mijn woord, als ik zeg alles te benodigen, krijg ik alles zo weer mee. “we doen dit volgens voorschrift; als mensen door ziekenhuisverblijf ineens andere medicijnen voorgeschreven krijgen, hebben ze vaak van alles in huis en zien ze door de bomen het bos niet meer”.

    Ik zat me zo te bedenken; stel ik was 10 jaar ouder, geestelijk niet meer geheel 100% en met de huidige pijnen, of het al dan niet een gedachtekronkel zou kunnen zijn, de hele mikmak aan medicijnen in eens te gebruiken, voor een snelle doch pijnloze euthanasie.
    Je schrikt er toch van, het arsenaal aan gif wat je opbouwt in je medicijndoos, krap 2 jaar geleden nog helemaal nihil en moet je nu zien.
    Voorlopig richten we ons maar even op de 4-Daagse van 2010 (de 10e keer) en kijken eerst of we nog een dutje kunnen doen.
    In vroegere tijden nam ik dan een slaapmutsje, maar ook dat is niet verstandig met de huidige pillen. Alcohol is voorlopig taboe voor mij.

    Het bovenstaande mailde ik 10 dagen geleden aan enkele goede vrienden. Inmiddels weer een bezoekje gebracht aan mijn apotheek voor andere zaken en zijdelings hierover weer gesproken. Het blijken nieuwe voorschriften voor hun te zijn, wat te doen als mensen door ziekenhuisopname ineens andere medicijnen krijgen voorgeschreven. Ik laat het maar zo, maar ze hebben me niet echt weten te overtuigen van het nut van deze nieuwe aanpak. In mijn geval was er geen sprake van andere medicatie, maar gewoon een paar extra pillen erbij, naast mijn normale medicijngebruik dat gewoon hetzelfde bleef.

    Gisteren kreeg ik van mijn verzekeraar de laatste nieuwsbrief:

    “Zilveren Kruis Achmea presenteert Achmea Medicatie check”
    ik lees verder: “doel van deze check is het terugdringen v/h aantal ziekenhuisopnames als gevolg van verkeerd medicijngebruik”.
    Aha, de verzekeraar zit er dus achter. Maar wat lost deze vorm van betutteling nu eigenlijk op?

    Over een paar dagen, mag ik mijn tasje -vol met pillen – ongewijzigd gewoon weer ophalen. Al dat gesleep met tasjes medicijnen over straat, geen wonder dat je zo vaak leest over verloren medicijnen op weg naar huis, bedenk ik dan. En het beoogde effect?
    In plaats van minder, kreeg ik in 1e instantie nòg meer medicijnen thuis. Bedoeld als duidelijkheid, maar kan even zo goed averechts werken mijns inziens.

    #84055 Reageer
    Carotee
    Deelnemer

    apotheek en hun betutteling:
    ik hoorde een verhaal. Iemand had veel last van oedeem. overleg met de cardioloog, die bestudeerde de medicijnen en hoeveelheid. Moet geen probleem opleveren. Bestudeerde de bijsluiters op internet. Hij ziet: amlodipine: max hoeveelheid per 24 uur 10 mg. Hij slikt 2 x 10 mg. Recepten opgezocht, daar staat 2 x 5, is 10 inderdaad. Bellen met de spoed cardioloog. Gelijk stoppen meneer en van de week opnieuw beginnen met 2 x 5. Naar de apotheek, navragen. volgens hen, zonder nakijken: max hoeveelheid 20 mg. Nee, zegt hij, kijk in de bijsluiter. Na veel aandringen doet de apotheker dat: ok 2 x 5 is max. Maar dan heeft uw cardioloog het verkeerd voorgeschreven. Nee, hier is het recept. Het staat er duidelijk: 2 x 5. en niet 2 x 10. O, nou ja, meneer dat gebeurt wel eens. Pfff, als je dat al een jaar verkeerd slikt. En geen excuses.

    Als ik pijnstillers haal bij de apotheek kijken ze in mijn medicijnen. Heel goed, mag een ibuprofen. Van mijn huisarts wel, heel af en toe. Goed dat ze het nakijken, maar wat mag ik dan wel. U mag Aleve. Ok, staat daar wel weer in de bijsluiter dat dit kans geeft op hartklachten. Dus die mag ik eigenlijk ook niet.
    Alles met mate.

    het is goed dat ze opletten, maar inderdaad. Als ik fout wil, neem ik toch alle pillen tegelijk in. Daar staan ze ook niet naast.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
Reageer op: apotheek en (te?)veel pillen.
Je informatie: