default-header

2 lekkende hartkleppen en verwijde aorta

Home Forums Hartkleppen 2 lekkende hartkleppen en verwijde aorta

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #79812 Reageer
    bert
    Sleutelbeheerder

    Beste,

    Ik ben Jeff 24 jaar en kom uit Limburg.

    Een tijdje terug is mijn moeder (50) door een CT-scan geweest in verband met een longontsteking.

    Tijdens deze scan zagen ze dat haar aorta was verwijd tot +/- 40mm.

    Vandaag is ze weer op controle geweest en heeft ze weer een CT-scan gekregen. Nu werd geconstateerd dat de longontsteking weg was, maar dat er wel 2 lekkende hartkleppen zijn en de aorta is ook niet minder wijd geworden. Die is dus nog steeds 40mm.

    Ik was met haar meegegaan, en heb aan de doktor vanalles gevraagd wat ze eraan gaan doen, en hoe ze nu verder moet enzo,

    De doktor zei me dat ze geen actie gaan ondernemen wanneer er 2 hartkleppen lekken en wanneer de aorta 40mm is. Hij zei dat dit waarschijnlijk slijtage is. Ze moet wel elk jaar op controle gaan, maar mag voor de rest alles doen en laten (behalve roken, maar dat zegt iedere doktor).

    Toen ik hem vroeg waarom ze er niets aan doen, zei hij het volgende:
    Er wordt pas geopereerd wanneer er 3 of meer hartkleppen lekken, en wanneer de aorta groter is dan 40mm.

    Ik ben zelf niet bekend met hartfalen, maar het lijkt me toch niet goed om zoiets niet te behandelen.

    Ik heb een hele sterke band met mijn moeder, en maak me behoorlijk veel zorgen hierover.

    Is er iemand wat mij wat duidelijkheid kan geven hierover? En als je hartpatient bent, is je levensduur dan ook meteen een pak korter?

    Alvast bedankt.

    Groetjes Jeff

    #88348 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    Hallo Jeff…doet mij goed hoe bezorgd je bent voor je moeder en ook alle pogingen doet om haar een goede behandeling te laten ondergaan.

    Weet niet in welk ziekenhuis je moeder is geweest, maar ik zou gaan voor een second opinion…Ben ook door deze ervaring wijzer geworden

    Dat er bij 3 hartkleppen die lekken geen operatie wordt uitgevoerd, nou persoonlijk heb ik dat nog niet gehoord. Zelfs bij 1 klep doen ze dat al.

    Ben zelf aan de mitralisklep geopereerd…lekkage graad 4…en dan moet je echt geopereerd worden

    Je hebt recht op een second opinion in een ander goed ziekenhuis, Met name een ziekenhuis die openhartoperaties verrichten.
    Verdiep je daar eens in…en vraag raad.
    Op internet heb je de mogelijk ziekenhuizen en behandelingen te vergelijken.
    Onder ander bij KIES BETER.nl
    Je vroeg of dr levensduur een stuk korter is…met een goed ziekenhuis en cardioloog en alle zorgen kan er heel veel gedaan worden.
    Maar een controle van een keer per jaar is te lang.
    En lees de verhalen op hartverhalen en op het forum en ook daar is het mogelijk vragen te stellen.

    Intussen succes en sterkte
    Hoop te horen dat alles goed opgelost gaat worden.
    Hartegroet
    Cesarina

    #88349 Reageer
    Joyce B
    Deelnemer

    Beste allemaal!

    Ik ben de zus van Jeff,

    we zijn allemaal erg overdonderd van dit nieuws..

    Onze moeder is gisteren bij de longarts geweest, hij heeft ook deze diagnose gesteld.

    Ze kan binnenkort naar een cardioloog. Hij gaat dan medicijnen etc, voorschrijven.

    Is er geen enkele behandeling om zonder operatie de aorta te verdunnen?

    En wat is een goede arts voor een second opinion?

    Alvast bedankt!

    mvg Joyce

    #88350 Reageer
    Anoniem
    Inactief

    hoi familie…kan mij voorstellen dat het je overdondert zulk nieuws

    zover ik weet kan de verwijde aorta niet zonder operatie verminderen..

    de mijne is in 1999 met een tube versmald…daarnaast had ik 1 lekkende hartklep waar ze toen alsnog niets aan deden omdat de oorzaak kwam door de verwijde aorta..

    in 2007 heb ik omdat mijn hart dus niet verkleinde en ondertussen ook hartfalen was geconstateerd een tweede operatie gebeurd…een nepklep voor mijn aorta…

    zodat ik niet verder achteruit gaat…

    Jeff heeft het over hartfalen.maar verder zie ik het nergens terugkomen…hartfalen heeft meer te maken met de pompfunctie van je hart..als dat minder is dan EF 40 noemt men het pas hartfalen…en met de bijkomende symptonen…

    maar ik zou zeker om alles uit te sluiten naar een echte hartcentrum gaan waar ze er meer weet van hebben…

    want pas opereren als je vier of meer lekkage’s heb vind ik ook onzin…in mijn geval ook niet gebeurd…geen idee hoe wijd mijn aorta toentertijd was..zal het eens vragen of ze dat terug kunnen vinden mijn mijn mega dossier

    #88352 Reageer
    Sjeff
    Deelnemer

    Cesarina, en BulldogRotterdam,

    Bedankt voor jullie snelle reakties.

    Ik heb de doktor niet horen praten over een graad, maar enkel dat er twee kleppen lekte.

    Hij zei dat het slijtage was, en dat ze verder alles mocht doen wat ze wou, dus waarschijnlijk heeft ze dan graad 1 of 2..,

    Binnenkort gaat ze naar een Cardioloog en we hopen dat daar op enigzinds goed nieuws.

    Kun je er ook echt pijn c.q. ernstige last van krijgen?

    Ik had al gelezen dat er mensen zijn die ermee geboren worden en een normaal leven lijden.

    Dus als het dan “maar” graad 1 is, is het dan nog steeds iets om je ernstige zorgen over te maken? Ik kan me voorstellen dat dat ook van de persoon afhangt, maar mijn moeder is een hele sterke vrouw.

    Ik houd jullie op de hoogte,

    Groetjes Jeff

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
Reageer op: 2 lekkende hartkleppen en verwijde aorta
Je informatie: